دبیر کل سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع انسانی و فقر شدید بیش از دو میلیون نفر در نوار غزه، خواستار تحرک فوری برای بهبود اوضاع در این منطقه شد و افزود که غزه بخش جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است.

به گزارش بامداد شنبه (27 بهمن ماه) به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، آنتونیو گوترش در نخستین نشست کمیته ویژه رسیدگی به حقوق ملت فلسطین در مقر سازمان ملل در نیویورک، نسبت به وخامت اوضاع باریکه غزه هشدار داد.

وی تأکید کرد که بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه با فقر شدید روبه‌رو هستند و نرخ بیکاری در غزه بسیار بالاست و ساکنان این منطقه به دلیل محدودیت‌های رژیم صهیونیستی بر سر ورود کالاها و تردد افراد، امیدی به آینده ندارند.

گوترش یادآور شد که راه‌کار تشکیل دو کشور، تنها راه‌حل برای حراست از حقوق ملت فلسطین است.

دبیر کل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست استفاده از زور و اعمال خشونت علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز موسوم به راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت در مرزهای غزه با فلسطین اشغالی را متوقف کند. وی گفت که در جریان این اعتراض‌ها تاکنون صدها نفر کشته و زخمی شده‌اند و این مردم جنگ‌دیده توان ‌این‌همه ظلم را ندارند.

پیش‌تر نیز به نقل از رسانه‌های فلسطینی در روز جمعه 15 فوریه سال جاری میلادی (26 بهمن ماه) چهل و هفتمین جمعه راهپیمایی بزرگ بازگشت امروز در مناطق مرزی غزه با فلسطین اشغالی برگزار شد.

نظامیان رژیم صهیونیستی با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور اقدام به سرکوب راهپیمایان کردند که تا این لحظه چندین نفر فلسطینی ازجمله یک پرستار زخمی شدند.

بیست تن در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به راهپیمایی این هفته فلسطینی‌ها در نوار غزه موسوم به راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت زخمی شدند.

راهپیمایی بزرگ که در روز جمعه (26 بهمن ماه) با شعار غزه با شکست بیگانه است برگزار شد.

راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت از 30 مارس سال گذشته میلادی 2018 (دهم فروردین ماه) سال 1397 شمسی آغاز و تاکنون 267 فلسطینی شهید و بیش از 27 هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

گوترش بر حمایت سازمان ملل از هرگونه آشتی ملی میان فلسطینی‌ها تأکید کرد. وی همچنین ضمن اعلام مخالفت سازمان ملل با شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین گفت که شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی بر اساس حقوق بین‌الملل غیرقانونی بوده و بی‌اعتمادی را عمیق و راه‌حل مربوط به تشکیل دو کشور را با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

پیش‌تر نیز مایکل لینک، گزارشگر ویژه حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد در امور فلسطین هشدار داد: در صورت سکوت جامعه جهانی برابر شهرک‌سازی در اراضی اشغالی، اسرائیل وارد آخرین مرحله از الحاق این سرزمین خواهد شد.

وی در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش فعالیت‌های مرتبط با شهرک‌سازی در کرانه باختری با بیان این‌که ‍‍برای مقابله با این روند به رویکردی جهانی نیاز است، گفت: شهرک‌سازی صراحتاً به معنی رد راه‌حل دو دولتی است. مایکل لینک افزود: جامعه جهانی باید واکنشی به شهرک‌سازی اسرائیل در دوره اخیر نشان دهد.

مایکل لینک در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از ارائه گزارش سالانه خود به سومین کمیته مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشته بود: اسرائیل با احداث شهرک‌های مسکونی غیرقانونی حضور خود را در کرانه باختری پررنگ و به‌تدریج در حال الحاق این منطقه است. شهرک‌های غیرقانونی نقض حقوق بین‌المللی بوده و احداث آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی جنایت جنگی به شمار می‌رود. اسرائیل طی پنجاه سال اخیر رد پای خود را در کرانه باختری بیشتر و حضورش را پررنگ‌تر کرده است.

نوار غزه سال‌هاست از سوی رژیم صهیونیستی تحت محاصره قرار دارد و واردات و صادرات کالا، ازجمله مصالح ساختمانی با محدودیت‌های بسیار غیرعادی و شدیدی مواجه است.