یکی از گروه‌های حقوق بشری بزرگ کره جنوبی جایزه سال ۲۰۰۴ آنگ سان سوچی را به علت بی‌تفاوتی این رهبر دوفاکتوی میانمار به قساوت‌های ضد اقلیت مسلمان روهینگیایی پس می‌گیرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ آنگ‌سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار سال ۲۰۰۴ تحت بازداشت خانگی خونتای میانمار بود و موفق نشد آن زمان جایزه حقوق بشری گوآنگجو را دریافت کند.

با وجود این‌که حزب سوچی در میانمار روی کار است و این برنده جایزه صلح نوبل سمت مشاور دولت را دارد، به بی‌تفاوتی یا همدستی در بحران روهنیجایی‌ها متهم می‌شود. سازمان ملل هشدار داده است این اقلیت مسلمان همچنان هدف نسل‌کشی قرار می‌گیرند.

آنگ‌سان سوچی که به‌ عنوان نخستین مشاور دولتی میانمار و رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی فعالیت می‌کرد، اکنون مورد انتقاد و خشم سازمان حقوق بشر قرار گرفته است.

چو جین تائه، سخنگوی بنیاد حقوق بشری گوآنگجو اعلام کرد: بی‌تفاوتی او به قساوت‌های ضد روهینگیایی‌ها همچنان با ارزش‌هایی که این جایزه روی آن بنا شده است، شامل حفاظت و تقویت حقوق بشر، مغایرت دارد. از همین رو، ریاست این بنیاد روز دوشنبه (26 آذر ماه) تصمیم گرفت تا جایزه او را پس بگیرد.

این بنیاد حقوق بشری در ۱۹۹۴ به مناسبت قیام دموکراسی‌خواهانه ۱۹۸۰ در گوآنگجو تشکیل شد. این قیام با سرکوب مرگ‌بار نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر به پایان رسید اما بعداً موجی از اعتراضات ضد دیکتاتوری به راه انداخت که هفت سال بعد به شکوفایی دموکراسی رسید.

سو چی در پی کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار به طور گسترده به بی‌توجهی و هم‌دستی در این مناقشه متهم می‌شود.

ماه گذشته نوامبر (آبان ماه) سازمان عفو بین‌الملل نیز جایزه معتبر و عالی ترین جایزه این سازمان سفیر وجدان را از سوچی به دلیل بی‌تفاوتی آشکارش به این جنایت‌ها پس گرفت.

آنگ سان سوچی در سال ۲۰۰۹ میلادی برنده جایزه سفیر وجدان سازمان عفو بین‌الملل شده بود. این جایزه به افراد و گروه‌هایی اعطاء می‌شود که از نظر عفو بین‌الملل به رعایت حقوق بشر کمک کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل هم دلیل لغو جایزه آنگ سان سوچی را بی‌تفاوتی او نسبت به سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا از سوی ارتش میانمار عنوان کرده است.

پیش‌تر نیز شورای شهر آکسفورد واقع در انگلیس جایزه حقوق بشری موسوم به آزادی شهر آکسفورد را از آنگ سان سوچی رئیس حزب حاکم میانمار و رهبر کنونی این کشور پس گرفت.

به نقل از آناتولی، شورای شهر آکسفورد واقع در انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به اتفاق آراء تصمیم به پس گرفتن جایزه آزادی شهر آکسفورد از آنگ سان سوچی، رئیس حزب حاکم میانمار و رهبر کنونی این کشور گرفتیم.

در ادامه دلیل این تصمیم را خودداری رئیس حزب حاکم میانمار از اقدام مناسب برای حل بحران مسلمان ایالت راخین واقع در شمال غربی میانمار اعلام کرد.

این جایزه که پیش‌تر در سال ۱۹۹۷ به خاطر دفاع از دموکراسی، بازتاب ارزش‌های چندملیتی در میانمار که بیان‌گر ارزش‌های آکسفورد بود به وی اعطا شد؛ اما امروز به دلیل بی‌اعتنایی‌ او به بحران میانمار و خشونت علیه مسلمانان روهینگیایی در این کشور این جایزه از وی پس گرفته شده است.

لازم به ذکر است، آنگ سان سوچی که دارنده جایزه نوبل صلح نیز است در سال ۱۹۹۷ به علت پیش‌برد ارزش‌های مورد نظر آکسفورد را کسب کرد و در سال ۲۰۱۲ آن را تحویل گرفت.

گفتنی است، دانشگاه آکسفورد در ماه اکتبر (مهر ماه) گذشته تابلو نقاشی حاوی تصویر رهبر میانمار، آنگ سان سوچی که از دوران تحصیلی وی در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ در این دانشگاه را از سر در ورودی یکی از دانشکده‌های خود پایین کشید.

سازمان عفو بین‌الملل هم ماه گذشته جایزه معتبر سفیر وجدان را از سوچی پس گرفت و به بی‌تفاوتی آشکار او علیه قساوت‌هایی که علیه مردمان روهینگیایی وارد می‌شود، اشاره کرد.