حملات هوایی آمریکا علیه افراطیون الشباب در سومالی از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به بیشترین میزان خود رسیده است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی روزهای گذشته در حملات آمریکا ۶۲ تن از نظامیان الشباب که سعی در ایجاد نسخه افراطی خود از شریعت در سومالی دارند  کشته شدند. یک افسر اطلاعاتی سومالی به آسوشیتدپرس خبر داد که حملات آمریکا به گاندارشه، شهری در امتداد ساحل اقیانوس هند، به منظور سرکوب عملیاتی بود که از سوی افراطیون برنامه‌ریزی شده بود.

بر اساس گفته‌های بیل روگیو از لانگ وار ژورنال که حملات هوایی را بیش از یک دهه در چندین کشور پیگیری کرده، آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵، هفده حمله هوایی در سومالی انجام داده است؛ اما این عدد طی سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است.

در سال ۲۰۱۶، آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این کشور پانزده حمله را در سومالی به عهده گرفت. این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۳۱ حمله افزایش یافت و امسال حداقل ۴۵ حمله توسط آمریکا صورت گرفته است.

الشباب زمانی کنترل سواحل بزرگ سومالی از جمله بخش زیادی از پایتخت این کشور موگادیشو را در اختیار داشت. نیروهای اتحادیه آفریقا موفق به خارج کردن افراطیون از بیشتر شهرهای بزرگ شدند با این‌حال این گروه همچنان در مناطق روستایی فعال است و دست به ایجاد حملات انتحاری توسط خودروهای بمب گذاری شده در پایتخت سومالی می‌زند. سال گذشته بیش از ۵۰۰ نفر در یک حمله انتحاری توسط کامیون بمب گذاری شده کشته شدند.

حدود سه هزار تا هفت هزار شبه‌نظامی گروه الشباب به همراه ۲۵۰ نفر از اعضای گروه داعش در سومالی حضور دارند.

روگیو با پیش بینی ادامه حملات هوایی با سرعت فعلی یا حتی افزایش آن گفت: آمریکا مراکز آموزشی و دیگر مراکز را برای کاهش ظرفیت نظامی الشباب مورد هدف قرار می‌دهد.

او ادامه داد: آن‌ها در کنترل کردن الشباب تأثیرگذار بوده‌اند اما در شکست دادن و وارد کردن یک ضربه جدی به آن‌ها موفق نبوده‌اند.

افسر اطلاعاتی سومالی که اصرار داشت به علت ممنوع بودن صحبت درباره این مسئله نامش فاش نشود، نیز گفت: حملات هوایی روزهای گذشته، نظامیان الشباب را که در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای بزرگ به پایگاهی دولتی در منطقه شابل بودند، مورد هدف قرار داد.

این افسر همچنین گفت که حملات هوایی یک پایگاه نظامی و هم وسایل نقلیه شبه‌نظامیان را در گاندارشه مورد هدف قرار داد. الشباب مدت زیادی است که از این شهر تاریخی در جنوب غربی موگادیشو به عنوان مکانی برای برنامه‌ریزی و ایجاد حملات از جمله حملات توسط خودروهای بمب گذاری شده که پایتخت را مورد هدف قرار می‌دهند، استفاده می‌کند.

ارتش ایالات‌متحده اعلام کرده که چهار حمله هوایی را پانزده دسامبر انجام داده که طی آن ۳۴ نفر کشته شدند و دو حمله هوایی نیز در شانزده دسامبر (25 آذر ماه) انجام گرفته که طی آن ۲۸ نفر کشته شده‌اند. مقامات ارتش آمریکا همچنین اعلام کردند که در این حملات هیچ غیرنظامی کشته و یا زخمی نشده است.

این حملات بخشی از استراتژی دولت دونالد ترامپ در آفریقا هستند که سه هدف اصلی را در این قاره دنبال می‌کند: پیشبرد تجارت و روابط تجاری، اطمینان حاصل کردن از این‌که پول کمک‌های آمریکا هدر نمی‌رود و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری.

بعد از دهه‌ها از این‌که آمریکا حضور گسترده خود را در سومالی کاهش داد و آن‌ها را با مشکلات‌شان تنها گذاشت، ترامپ با تمرکز بر مقابله با عملیات‌های تروریستی، تعداد نظامیان آمریکایی در این کشور را تا چیزی حدود ۵۰۰ نفر افزایش داد.

دو نفر از اعضای ارتش آمریکا بعد از این‌که ترامپ سمت ریاست جمهوری را به عهده گرفت در سومالی کشته شده‌اند که این اولین باری از سال ۱۹۹۳ تاکنون است که چنین اتفاقی می‌افتد.