رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد، تصمیماتی که در مورد روابط با جنبش حماس، اسرائیل و واشنگتن گرفته شدند، باید اجرایی شوند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی که در افتتاحیه نشست شورای مشورتی جنبش فتح با عنوان قدس پایتخت ماست در دفتر ریاست تشکیلات در شهر رام الله داشت، گفت: تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک فلسطین برای توقف تجاوزات اشغال‌گران در حق مردم و سرزمین‌مان به‌ویژه در شهر قدس اشغالی ادامه دارند.

محمود عباس در ادامه از دستاوردی که فلسطین به تازگی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشت، تقدیر کرد و گفت: این امر عادلانه بودن مسئله فلسطین و اهمیت هماهنگی در فعالیت‌های دیپلماتیک و سیاسی و نیز جذب پتانسیل‌های عربی و بین‌المللی برای حمایت از حقوق مشروع فلسطینی‌ها را ثابت کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر اهمیت استمرار فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک مقاومت مسالمت‌آمیز مردمی، ایستادگی برای وطن و حفظ اصول تا تحقق آزادی و استقلال تأکید کرد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر اهمیت استمرار فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک مقاومت مسالمت‌آمیز مردمی ایستادگی برای وطن و حفظ اصول تا تحقق آزادی و استقلال تأکید کرد.

این در حالی ‌است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی که در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی تقویت بخش خصوصی در حکومت‌داری و مبارزه با فساد در روز یکشنبه (هجده آذر ماه) داشت با شعار حکومت‌داری، شفافیت، توسعه اقتصادی که در دفتر ریاست تشکلات خودگردان در شهر رام‌الله داشت این‌گونه گفت: ما درباره مسئله وطن و قدس صحبت می‌کنیم و هرگز از تصمیم خود عقب‌نشینی نکرده و از حقوق خود و مردم فلسطین دست نخواهم کشید.

محمود عباس اظهار کرد: آن‌چه ما از آمریکا می‌خواهیم این است که از تصمیم خود برای انتقال سفارت به قدس صرف‌نظر کند زیرا این اقدام اشتباه است، همچنین ما از واشنگتن می‌خواهیم توقف کمک‌ها به آنروا را لغو کند زیرا این نیز اشتباه است و واشنگتن اعلام کند که راه‌حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی تنها راه‌حل است.

محمد مصطفی، مشاور عباس در امور اقتصادی در گفت‌وگو با رادیو صدای فلسطین تأکید کرد: در صورتی که تل‌آویو تغییر در توافقنامه پاریس را که در سال ۱۹۹۴ میان اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین امضا شده را نپذیرد، رهبری فلسطین اقداماتی یک جانبه را علیه اسرائیل در پیش خواهد گرفت.

این نخستین موافقتنامه رو در روی حکومت اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین ساف بود که در سال ۱۹۹۴ به امضای دو طرف رسید. پیمان اسلو تلاشی برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به حل‌وفصل کامل منازعه اسرائیل و فلسطین بینجامد.

ناکام ماندن پیش‌نویس و رأی اکثریت اعضا به پیش‌نویس قطعنامه ایرلند درباره پایان اشغال‌گری اسرائیل پیامی برای جنبش حماس است. این پیام مبنی بر این‌که جهان حامی مسئله فلسطین است اما در عین حال با کودتا مخالف است

این پیمان تشکیل حکومت خودگردان فلسطین را به عنوان یک نهاد اداری موقت مقرر کرد. قرار بر این بود که پیمان اسلو فقط برای یک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائمی بدهد. مسائلی چون وضعیت اورشلیم بیت‌المقدس، آوارگان فلسطینی شهرک‌های اسرائیلی، مسائل امنیتی و تعیین مرزها بایستی در توافق دائمی حل‌وفصل می‌شدند.

محمد مصطفی در ادامه مصاحبه افزود: بر توافقنامه پاریس زمان گذشت و اقدامات یک‌جانبه‌ای از سوی اسرائیل انجام شد به همین دلیل این توافقنامه باید تغییر کند و این تغییر نیز نیازمند تلاش بزرگی است و رایزنی با طرف فرانسوی در این راستا، به منزله گامی در مسیری طولانی است.

مشاور اقتصادی عباس در ادامه گفت که نسبت به موضع‌گیری اسرائیل و توافق آن با تغییر کامل، جامع و متعادل این توافقنامه خوش‌بین نیست.

وی تأکید کرد: اسرائیل تنها زبان اقدامات یک جانبه را می‌فهمد زیرا با اعمال بندهایی که هرگز در توافقنامه وجود نداشتند، آن را تغییر داد.

مصطفی افزود: از جمله اقداماتی که در مورد کالاهای وارداتی از اراضی اشغالی اجرا می‌شوند، اعمال مالیات‌های گمرکی تعیین شده است، به این ترتیب همان‌گونه که در توافقنامه آمده است، بازار به روی این کالاها بسته می‌شود و مجموعه اقداماتی در راستای منافع اقتصادی فلسطین در پیش گرفته می‌شود.

فرانسه ناظر اصلی توافقنامه‌ای است که در آوریل (فروردین ماه) سال ۱۹۹۴ میلادی در پاریس میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اسرائیل با هدف ساماندهی به روابط اقتصادی دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به امضا رسید اما این توافق به دلیل ناتمام ماندن مذاکرات نهایی دو طرف، محقق نشد.

ماه گذشته میلادی دیداری میان مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو برای بررسی شرایط در اراضی اشغالی و توافقنامه‌های امضا شده میان دو طرف برگزار شد.

در پی صحبت های محمود عباس در روزهای گذشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الا وسط این گونه نوشت که صائب عریقات، مدیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ساف به مناسبت سی و یکمین سال‌روز انتفاضه اول یعنی انتفاضه سنگ گفت: رهبری فلسطین به ریاست محمود عباس از طریق به شکست کشاندن پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در محکومیت حماس منافع ملی را بر سایر مسائل ترجیح داد.

 ناکام ماندن این پیش‌نویس و رأی اکثریت اعضا به پیش‌نویس قطعنامه ایرلند درباره پایان اشغال‌گری اسرائیل پیامی برای جنبش حماس است. این پیام مبنی بر این‌که جهان حامی مسئله فلسطین است اما در عین حال با کودتا مخالف است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انتظار نداشت که حماس از او تشکر کند اما از این جنبش می‌خواهد توافق ۲۰۱۷ درباره تحقق وحدت ملی را به صورت دقیق اجرا کند. ما امیدوار هستیم که جنبش حماس در مواضع خود بازنگری کرده و وقایع را درست ارزیابی کند.

جنبش فتح نیز در بیانیه‌ای به این مناسبت گفت: مردم فلسطین به مبارزه خود تا پایان اشغال‌گری اسرائیل و بازگشت آوارگان و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی ادامه می‌دهند.

این جنبش حمایتش را از محمود عباس و موضع وی درباره مخالفت با معامله قرن اعلام کرد و از حماس خواست به وحدت و مشروعیت ملی بازگردد.

حماس نیز در پاسخ از محمود عباس خواست تدابیر نامناسب علیه نوار غزه را متوقف کند.

این جنبش اعلام کرد: وحدت و ملی در رأس اولویت‌های این جنبش است و مقابله با اشغال‌گری تنها از طریق شراکت کامل با تمامی گروه‌ها در سطوح سیاسی، نظامی و دیپلماتیک ممکن است.

این جنبش مخالفت خود را با معامله قرن و تمامی طرح‌هایی که هدفشان از بین بردن مسئله فلسطین است، اعلام و از تمامی کشورهایی که قطعنامه آمریکا را به شکست کشاندند قدردانی کرد.

بیانیه‌های فتح و حماس نشان می‌دهد که هر کدام از این جنبش‌ها همچنان به مواضع خود که موجب ناکام ماندن مذاکرات اخیر در قاهره شد، پایبندند. مذاکرات آشتی در قاهره اخیراً بعد از پافشاری حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی و رفع تحریم‌ها علیه غزه و اجرای توافق ۲۰۱۱ درباره نیروهای امنیتی به پایان رسید. فتح نیز بر لزوم ازسرگیری فعالیت دولت کنونی تأکید و با تشکیل دولت وحدت ملی در این شرایط مخالفت کرد.