در ادامه بحران سیاسی در انگلیس در زمینه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، حزب کار برای اولین بار به‌صورت رسمی خواستار برگزاری همه‌پرسی دوم برگزیت شد.

حزب کار انگلیس خواستار برگزاری رأی مردمی در زمینه برگزاری همه‌پرسی دوم در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزیت شد.

بنابر گزارش روزنامه انگلیسی گاردین حزب کار انگلیس دوشنبه شب (یکم بهمن ماه) اعلام کرد مردم باید بتوانند درباره این‌که آیا همه‌پرسی دیگری درباره برگزیت برگزار شود یا خیر، نظر دهند.

این نخستین بار است که این حزب به‌صورت رسمی از نمایندگان پارلمان خواسته‌ است که رأی‌گیری دیگری را درباره برگزیت مدنظر قرار دهند. به‌این‌ترتیب از دولت می درخواست می‌شود که یا طرح جایگزین برگزیت ارائه دهد یا این‌که با رأی‌گیری عمومی در زمینه توافق یا پیشنهادی که موردحمایت اکثریت مردم است موافقت شود. این در حالی است که ترزا مِی نخست‌وزیر انگلیس دیشب در سخنرانی خود در پارلمان انگلیس گفت این کشور بدون تأخیر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد افزود: از اتحادیه اروپا درخواست داریم مذاکرات بیشتری درباره خروج داشته باشیم.

نخست‌وزیر انگلیس گفت: امکان ندارد اتحادیه اروپا مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا را بدون طرحی که درباره آن توافق شده تمدید کند و امیدوارم که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به حقوق کارگران آسیب نزند.

پیش‌تر نیز پارلمان انگلیس با ۴۳۲ رأی مخالف و ۲۰۲ رأی موافق، طرح دولت این کشور برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرد. این رأی‌گیری که غروب سه‌شنبه پانزدهم ژانویه (25دی ماه) در حالی صورت گرفت که پارلمان بریتانیا طی ۵ روز گذشته‌تر (20 دی ماه) درباره کلیات و مفاد این توافق به بحث نشسته بودند.

حال آن‌که با به حقیقت تبدیل‌شدن پیش‌بینی‌ها درباره رأی نیاوردن توافق برگزیت در پارلمان بریتانیا، میزان آرای موافق و مخالف در ادامه راه تعیین‌کننده خواهد بود. بر این اساس گزینه‌هایی مانند تلاش دوباره برای رأی‌گیری کنار رفتن نخست‌وزیر و اعلام انتخابت زودهنگام تأخیر در روند برگزیت و شاید تکرار همه‌پرسی مطرح شود. همه‌پرسی دوباره ممکن است شانسی دوباره برای به سرانجام رساندن این توافق باشد.

در طی این رأی نیاوردن در همه‌پرسی در پارلمان بریتانیا، جرمی کوربین رهبر حزب کار حزب اصلی مخالف دولت که پیش از رأی‌گیری امروز گفته بود ترزا می در کسب اعتماد نمایندگان و رفع نگرانی‌های آن‌ها درباره برگزیت کاملاً شکست‌خورده دقایقی پس از رد طرح ترزا می گفت این مفتضح‌ترین شکست یک دولت بریتانیا در پارلمان از سال ۱۹۲۰ تاکنون بوده است.

بااین‌حال جرمی کوربین رهبر مخالفان دولت در پارلمان گفت: دولت از شکستی که با آن مواجه شده درس نگرفته و در وضعیت انکار قرار داشته و دولت باید خطوط قرمز خود درباره توافق برگزیت را تغییر دهد.

ترزا می با رأی‌گیری سه‌شنبه گذشته (25‌دی‌ماه) درباره برگزیت، متحمل سنگین‌ترین شکست دولت از پارلمان انگلیس از سال ۱۹۲۴ تاکنون شده است. 

هرج‌ومرج سیاسی در انگلیس، در حالی شکل‌گرفته که این کشور ازلحاظ حقوقی بایستی تا ۲۹ مارس (۹ فروردین ماه)  سال ۱۳۹۸ شمسی از اتحادیه اروپا خارج شود و با توجه به شرایط کنونی ترزا می چاره‌ای جز رجوع دوباره به اتحادیه اروپا و انجام مذاکرات بیشتر با این اتحادیه ندارد.

با باقی ماندن نخست‌وزیر انگلیس در سمت خود، وی یک‌بار دیگر ظرف روزهای آینده بعد از گفت‌وگو با بروکسل توافق برگزیت را برای رأی‌گیری به پارلمان خواهد آورد اما اتحادیه اروپا هنوز نشانه‌ای مبنی بر اینکه برای ایجاد تغییرات در توافق برگزیت آمادگی دارد، نشان نداده است.

از سوی دیگر آلمان از برگزاری همه‌پرسی دوم درباره برگزیت حمایت کرد. وزیر دادگستری آلمان از سخنرانی دوشنبه شب (یکم بهمن‌ماه) نخست‌‌وزیر انگلیس انتقاد کرد و برگزاری همه‌پرسی دوم درباره برگزیت را در بهبود اوضاع مؤثر دانست.

کاترینا بارلی وزیر دادگستری آلمان روز سه‌شنبه (دوم بهمن ماه) از برنامه ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا در مورد خروج این کشور از اتحادیه اروپا برگزیت انتقاد کرد و پیشنهاد داد که همه‌پرسی دیگری در این زمینه برگزار شود.

ترزا می دیروز دوشنبه (یکم بهمن ماه) در تلاش برای رهایی از بن‌بست ایجاد شده در زمینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کوشید امتیازهای بیشتری از اتحادیه اروپا بگیرد و در این راستا از بازرسی گمرکی در مرزهای ایرلند جلوگیری شود. بارلی در این مورد گفت: بله، من ناراضی هستم این راهی نیست که به پیشرفت منتهی شود. او ترزا می را متهم کرد که فرصت جلب حمایت برای توافق برگزیت که با اتحادیه اروپا به دست آمد را از دست داده است.

این مقام آلمانی که شهروندی بریتانیا را هم دارد گفت که پیش‌نویس توافق تغییر نخواهد کرد. وی درعین‌حال از برگزاری همه‌پرسی دیگری حمایت کرد و گفت: «این اقدام می‌تواند در بهبود اوضاع مؤثر باشد.

میشائیل روت وزیر امور اروپایی آلمان هم ضمن ناخرسندی از سخنرانی دیروز می در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: برنامه B چیست؟ آیا چیزی غیر از دوست‌یابی است؟

یکی از سخنگویان دولت آلمان هم روز دوشنبه (یکم بهمن ماه) تأکید کرد این کشور همچنان از خروج  بریتانیا از اتحادیه اروپا طبق برنامه، حمایت می‌کند و انتظار می‌رود که لندن هر چه زودتر پیشنهادی را در این مورد مطرح کند که موردحمایت اکثریت در پارلمان باشد.

از طرفی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم روز شنبه (29 دی ماه) گفته بود وی تمامی تلاشش را به کار خواهد گرفت تا مطمئن شود بریتانیا اتحادیه اروپا را با یک توافق ترک خواهد کرد. همچنین حزب کار انگلیس دوشنبه شب (یکم بهمن ماه) خواستار برگزاری رأی مردمی در زمینه برگزاری همه‌پرسی دوم در مورد برگزیت شد و  اعلام کرد مردم باید بتوانند درباره این‌که آیا همه‌پرسی دیگری درباره برگزیت برگزار شود یا خیر، نظر دهند. نخست‌وزیر انگلیس دیشب در سخنرانی خود در پارلمان انگلیس گفت این کشور بدون تأخیر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد افزود: از اتحادیه اروپا درخواست داریم تا مذاکرات بیشتری درباره خروج داشته باشیم.

نخست‌وزیر انگلیس گفت: امکان ندارد اتحادیه اروپا مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا را بدون طرحی که درباره آن توافق شده تمدید کند و امیدوارم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به حقوق کارگران آسیب نزند.

جرمی کوربین رهبر مخالفان دولت در پارلمان گفت: دولت از شکستی که با آن مواجه شده درس نگرفته و در وضعیت انکار قرار داشته و باید خطوط قرمز خود درباره توافق برگزیت را تغییر دهد.

ترزا می با رأی‌گیری سه‌شنبه (دوم بهمن ماه) گذشته درباره برگزیت، متحمل سنگین‌ترین شکست دولت از پارلمان انگلیس از سال ۱۹۲۴ تاکنون شده است.