لیام فاکس می‌گوید اگر توافق‌نامه ترزا می با اتحادیه اروپا در مجلس عوام بریتانیا رد شود، احتمال موفقیت برگزیت 50-50 می‌شود.

یکی از موافقان اصلی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزیت که دارای مقام بالایی در دولت انگلیس است باور دارد اگر پارلمان انگلیس توافق‌نامه‌ بین ترزا می نخست‌وزیر این کشور و اتحادیه اروپا در خصوص برگزیت را رد کند، احتمال متوقف شدن طرح برگزیت ۵۰-۵۰ می‌شود.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه بی‌بی‌سی، لیام فاکس وزیر تجارت بین‌المللی انگلیس، به نشریه ساندی تایمز گفت رد شدن این توافق‌نامه باعث خدشه‌دار شدن اعتماد بین مجلس و رای دهندگان خواهد شد.

هفته گذشته (هفته اول دی ماه) جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، از می درخواست کرد تعطیلات کریسمس مجلس عوام را کوتاه کند تا رأی‌گیری زودهنگام برگزار شود.

فاکس به نمایندگان مجلس عوام هشدار داد اگر این توافق‌نامه رد شود موجب آتش‌افروزی و حمایت مجلس از آن مایه افتخار خواهد بود. وی افزود رد این لایحه توسط مجلس عوام برای من این حس را تداعی می‌کند که به مردمی که در انتخابات کشور نیز رأی دادند خیانت کرده‌ایم. لیلا موران نماینده لیبرال دموکرات مجلس عوام بریتانیا که از حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد خروج از اتحادیه اروپاست، در این خصوص گفت: تنها چیزی که اعتماد بین رأی‌دهندگان و مجلس را برهم می‌زند عدم‌ اعتماد وزرایی مثل لیام فاکس به این است که مردم حرف آخر را در مورد برگزیت بزنند.

مردم انگلیس سوم تیر ۱۳۹۵ (۲۳ ژوئن ۲۰۱۶) در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. دولت انگلستان و اتحادیه اروپا ماه گذشته بعد از دو سال مذاکره فشرده بالاخره به توافقی برای تعیین نحوه اجرای برگزیت دست یافتند.

این توافق داخل انگلیس با انتقادات گسترده‌ای، حتی از سوی هم‌حزبی‌های می، مواجه شده است. همین امر موجب شد تا نخست‌وزیر انگلیس فعلاً رأی‌گیری در مورد این توافق را به تعویق اندازد.

درصورتی‌که تا بهار سال آینده (سال 2019 میلادی) توافق میان لندن و بروکسل در پارلمان انگلیس تصویب نشود، برگزیت بدون توافق طرفین و با مبهم ماندن قوانین تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپا اجرایی می‌شود. مؤسسات اعتبارسنجی اروپایی هشدار داده‌اند که چنین سناریویی می‌تواند لطمه شدیدی به اقتصاد انگلیس وارد کند.