نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر دوره‌ای به برزیل به‌عنوان بخشی از کمپین انتخاباتی خود، با رئیس‌جمهوری منتخب این کشور دیدار کرد و برخی مسائل مهم را مورد بررسی قرار داد اما در این نشست موضوع انتقال سفارت این کشور به قدس بررسی نشد.

بنیامین نتانیاهو که اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که به برزیل سفر کرده با ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور منتخب این کشور دیدار و تأکید کرد، تل‌آویو آماده کمک به برزیل در زمینه‌های اقتصادی، امنیت، کشاورزی، منابع آبی و همکاری سیاسی است.

به نقل از رای الیوم، این دیدار در پایگاه نظامی در ساحل کوپاکابانا در شرق برزیل با حضور ادواردو، فرزند بولسونارو صورت گرفت و نتانیاهو از رئیس‌جمهور منتخب برزیل برای سفر به تل‌آویو دعوت کرد و او هم با قبول این دعوت گفت، ممکن است ماه مارس (اسفند ماه) به اراضی اشغالی برود. وی افزود: برزیل نیازمند هم‌پیمانان و دوستانی مثل نتانیاهو است.

درحالی‌که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که از نتایج این دیدار دوجانبه اعلام انتقال سفارت برزیل از تل‌آویو به قدس اشغالی باشد اما در این نشست هیچ اظهارنظری دراین‌باره صورت نگرفت. این در حالی است که یکی از شعارهای بولسونارو در کمپین انتخاباتی‌اش شعار انتقال سفارت برزیل به قدس بود.

بولسونارو اول ژانویه (یازدهم دی ماه) در سال ۲۰۱۹ رسماً پست ریاست‌جمهوری برزیل را برعهده می‌گیرد، وی به اتخاذ مواضع‌ حمایتی از اسرائیل معروف است و پیش‌تر تصمیم خود برای انتقال سفارت کشورش به قدس را اعلام کرده بود.

یک مسئول اسرائیلی پس‌ازاین دیدار در نشست خبری گفت، اسرائیل در انتظار اجرای وعده انتخاباتی بولسونارو درباره انتقال سفارت کشورش به قدس بود و تمایل دارد برزیل خط‌مشی خصمانه خود علیه اسرائیل در محافل بین‌المللی را تغییر دهد.

دراین‌باره روزنامه هاآرتص نیز نوشته است، برزیل همواره سیاست‌هایی در راستای حمایت از فلسطینیان اتخاذ کرده است.

بولسونارو هم پس‌ازاین نشست گفت: عصر جدیدی در روابط با اسرائیل در حال گشایش است، پروژه‌های مشترک را توسعه داده و توافق‌نامه‌هایی امضا می‌کنیم، آینده مشترک برزیل و اسرائیل عالی خواهد بود، این دو و علاوه بر آن آمریکا می‌توانند برای ایجاد آینده‌ای بهتر از فنّاوری استفاده کنند.

نتانیاهو هم گفت، این دیداری تاریخی بود و این اولین بار است که نخست‌وزیر اسرائیل به برزیل سفر می‌کند و ما ائتلافی عظیم با قدرتی بزرگ را ایجاد می‌کنیم.

دیدار نتانیاهو و پامپئو در برزیل

قرار است نتانیاهو، ریودوژانیرو را به مقصد برازیلیا، پایتخت برزیل ترک کرده و در حاشیه مراسم انتصاب رسمی بولسونارو با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار کند، دیداری که مسئول اسرائیلی آن را بسیار مهم خوانده و گفت، در خصوص سوریه می‌توانیم از طریق برخی ابزارها معادله را متعادل کنیم.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه (هفتم دی ماه) منتشر کرد در خصوص دیدار پامپئو با نتانیاهو اعلام کرد: از حق اسرائیل برای دفاع از خودش حمایت می‌کند.

پیش از نشست پامپئو با نتانیاهو وزارت خارجه آمریکا در شب شنبه (هفتم دی ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، پامپئو از اظهارات بولسونارو درباره انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی جهت حمایت از حق حاکمیت اسرائیل در انتخاب پایتخت خود استقبال کرده و از دیگر کشورها می‌خواهد در این زمینه پیرو برزیل باشند.