سفارت‌مان را به قدس منتقل می‌کنیم

سفارت آمریکا ۱۴ ماه مه (نهم خرداد ماه ۹۷) از تل‌آویو به قدس منتقل شد و بعد از آن گواتمالا و پاراگوئه اعلام کردند قصد دارند از آمریکا پیروی کنند اما پاراگوئه در تصمیم برای انتقال سفارت خود تجدید نظر کرد بولسونارو که حامی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است در مصاحبه ای که روز پنجشنبه (دهم آبان ماه) در روزنامه هیوم این رژیم منتشر شد، اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی در انتخاب پایتخت خود باید آزاد باشد

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی فلسطین، ژایر بولسونارو نامزد راستگرای انتخابات ریاست جمهوری برزیل که به ترامپ برزیل مشهور است، یکشنبه گذشته (6 آبان ماه) در دور دوم با کسب 55 و یک دهم درصد آراء؛ یعنی تقریبا 57 میلیون رای توانست بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه بزند. رژیم صهیونیستی از نخستین طرف‌هایی بود که پیروزی بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری برزیل را تبریک گفت و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم ضمن تماس با وی، اعلام کرد که علاقه‌مند به مشارکت در مراسم ادای سوگند قانون اساسی و آغاز به کار وی است.

رئیس جمهور جدید برزیل به خاطر گرایش‌های مذهبی خود، طرفدار رژیم صهیونیستی است. وی وعده داده است که تل‌آویو اولین مقصد سفرهای خارجی‌اش پس از تصدی سمت ریاست جمهوری خواهد بود.

ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور منتخب برزیل روز پنجشنبه (10 آبان ماه) تایید کرد سفارت این کشور در فلسطین اشغالی را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد، تدبیری به شدت بحث انگیز که ماه مه توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به اجرا گذاشته شد. بولسونارو در توییتی نوشت: همان طوری که پیش از این در کارزار انتخاباتی اعلام کرده ایم ما قصد داریم سفارت برزیل را از تل آویو به قدس منتقل کنیم. اسرائیل کشوری مستقل است و ما باید به آن کاملا احترام بگذاریم 

کمی بعد از اینکه این پیام به زبان‌های پرتغالی و انگلیسی منتشر شد رئیس جمهور راست گرای افراطی برزیل در کنفرانسی خبری اعلام کرد فکر نمی کند این تصمیم به ایجاد «فضای سنگین» در روابط بین برزیل و خاورمیانه منجر شود.

وی گفت: ما برای مردم اسرائیل و عرب بیشترین احترام را داریم. ما در پی ایجاد مسائل با کسی نیستیم. ما می خواهیم با کل جهان تجارت کنیم و در پی راه حل صلح آمیز برای حل این موضوع هستیم. 

بولسونارو که حامی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است در مصاحبه ای که روز پنجشنبه (دهم آبان ماه) در روزنامه هیوم این رژیم منتشر شد اعلام کرده بود، رژیم صهیونیستی در انتخاب پایتخت خود باید آزاد باشد.

رئیس جمهور برزیل درباره سفارت فلسطین هم گفت: فلسطین قبل از هر چیز باید کشور باشد تا حق افتتاح سفارتخانه داشته باشد.

جامعه بین المللی معتقد است وضع شهر قدس باید مورد مذاکره دو طرف باشد و سفارتخانه‌ها تا زمانی که توافقی در این زمینه حاصل نشده نباید مستقر شوند.

دونالد ترامپ، دسامبر 2017 (دی - آذر 97) با فاصله گرفتن از دیپلماسی آمریکا در چند سال گذشته قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین از آن زمان، روابط با دولت ترامپ را قطع کرده است.

سفارت آمریکا 14 ماه مه (نهم خرداد ماه 97) از تل آویو به قدس منتقل شد و بعد از آن گواتمالا و پاراگوئه اعلام کردند قصد دارند از آمریکا پیروی کنند اما پاراگوئه در تصمیم برای انتقال سفارت خود تجدید نظر کرد.

بسیاری از تحلیلگران ژائیر بولسونارو را با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مقایسه می‌کنند و معتقدند آنها شباهت‌های زیادی به هم دارند، حتی برخی وی را خطرناک تر از ترامپ می‌دانند.

در گزارش‌های خبری، از رئیس‌جمهور جدید برزیل به عنوان شخصیتی که چهارمین دموکراسی جهان (برزیل) را تهدید می‌کند یاد می‌کنند. براین اساس، وی در برخورد با مسائل زنان، سیاه پوستان، همجنسگراها بسیار تند عمل می‌کند تا جایی که برخی وی را برای ریاست جمهوری برزیل مناسب نمی‌دانند.

انتخاب بولسونارو در برزیل پس از آن اتفاق افتاد که حزب دموکرات کارگر برزیل در بین مردم این کشور از محبوبیت افتاد. حزب کارگر برزیل که در چند دهه اخیر قدرت را در این کشور در دست داشته است، در پی رسوایی‌های شدید مالی که از سال 2016 متوجه این حزب بوده است، مجبور به واگذاری قدرت شد. 

پیش از این حزب، احزاب راست افراطی برزیل با اجرای کودتا قدرت را در اختیار داشتند. در کودتایی که در دهه 70 میلادی در برزیل انجام شد، رئیس‌جمهور دموکرات این کشور کنار گذاشته شد و دوران تاریکی بر برزیل حاکم شد که در آن زمان افراد بسیاری کشته و ناپدید شدند. 

بولسونارو رئیس‌جمهور منتخب برزیل که در دور دوم انتخابات به قدرت رسیده است، نشانه‌هایی از علایق خود به دوران کودتا نشان داده است. 

آنطور که رسانه‌ها گزارش کردند او با به کارگیری ژنرال‌های بازنشسته زمان کودتا قصد دارد سیاست‌های احزاب راست افراطی را در این کشور زنده کند. به گزارش دویچه وله آلمان، او چند روز پس از انتخاب خود به عنوان رئیس‌جمهور برزیل در مصاحبه‌ای عنوان کرد که طرفدار شکنجه است و عنوان کرده که با زور و اقتصاد آزاد قصد دارد کشور را به دوران درخشان خود بازگرداند. کارشناسان و سیاستمداران بین‌المللی از انتخاب وی در برزیل ابراز نگرانی کرده‌اند و اظهار داشته‌اند که انتخاب وی می‌تواند مرگ پایه‌های دموکراتیک این کشور را رقم زند.

بر اساس نظرسنجی‌ها انتخاب بولسونارو از سوی مردم برزیل نه به دلیل تمایل به سیاست‌های دیکتاتور مأبانه وی بلکه بیشتر به دلیل ناامیدی از سیاست‌های حزب کارگر دموکرات و رسوایی‌های مالی این حزب و شرایط بد اقتصادی حاکم بر کشور است.