فرشاد گلزاری

«جهان مُردن ما را تماشا می‌کند، اما ما عدد نیستیم!». این عبارت کوتاه، بخشی از سخنان محمد ابوسلمیه، مدیر مجتمع پزشکی الشفا در گفت‌وگو با خبرگزاری الجزیره است که در بسیاری از شبکه‌‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن بوده و بدون‌شک باعث تأثر و تحسر میلیون‌ها نفر شده است. 

 عصر دیروز (شنبه) نشست اضطراری مشترک اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی در ریاض، آغاز شد. اگرچه به زعم بسیاری از تحلیلگران این نشست خیلی دیرهنگام‌ برگزار شد، اما هنوز امیدهایی وجود دارد که سران کشورهای عربی و اسلامی بتوانند برای وضعیت فعلی غزه راه چاره‌ای بیابند

او در بخش دیگری از مصاحبه خود با این رسانه قطری می‌گوید، «اجساد در غزه روی هم انباشته شده و تلاش می‌کنیم آنها را در داخل بیمارستان دفن کنیم، اما  اسرائیل بیمارستان‌ها و حتی مناطقی که در آن اجساد دفن شده‌اند را هدف قرار می‌دهد. ما نه آب داریم، نه غذا، نه برق، نه اینترنت و کاملاً از دنیا منزوی شده‌ایم. وضعیت فاجعه‌بار است، کودکان داخل بیمارستان منتظر مرگ هستند و تعداد بیماران بسیار زیاد است. بخش مراقبت‌های ویژه و اطفال و تجهیزات اکسیژن، کار را متوقف کرده‌اند؛ چراکه خط اصلی اکسیژن بمباران شد و اسرائیل حکم به قتل عمد همه افراد بیمارستان دادند. ما نمی‌توانیم برای مجروحان به دلیل قطع برق و اکسیژن کاری انجام دهیم». 

این اظهارات به خوبی نشان دهنده آن است که همین حالا نه تنها غزه با یک بحران عمیق و چند بعدی روبرو شده، بلکه بدون شک طی روزها و هفته‌های آینده، هزاران جسم بی‌جان روی دست مادران، همسران و پدران ساکن غزه خواهد ماند که حتی دفن کردن آنها هم جرأت می‌خواهد. این روند زمانی دلخراش‌تر می‌شود که می‌بینیم تمام نهادهای امدادی و بین‌المللی که دم  از حقوق بشر و حفظ حقوق بشردوستانه در جنگ می‌زنند هم کاملاً منفعل هستند و گویی از «بالا به آنها دستور داده شده است» که هیچ اقدامی به نفع غزه و ساکنان آنها انجام ندهند. به عنوان نمونه روز گذشته (شنبه) منابع پزشکی و امدادی در غزه اعلام کردند که بارها با صلیب سرخ جهانی مذاکراتی داشته‌اند تا مقداری سوخت وارد بیمارستان‌ها کنند، اما آنها گفته‌اند که نیروهای اسرائیل با این موضوع مخالفت کرده‌اند. این مقامات در گفت‌وگوی خود با الجزیره اظهار کردند که با آنروا (آژانس کار و امداد سازمان ملل) و سازمان جهانی بهداشت نیز در تماس هستیم، اما آنها نیز گفتند از ارائه هرگونه کمک به غزه و منطقه شمال معذورند! روند کنونی بدون شک تداعی کننده تکرار هولوکاست اینبار از سوی تل‌آویو است که به هر ترتیب می‌خواهد پس از این جنگ هیچ اثری از حماس نباشد اما از حیث جامعه‌شناسی سیاسی و حتی از منظر مکاتب موجود در اندیشه‌های سیاسی باید گفت که این اقدام اسرائیل طیف گسترده‌ای را به سوی حماس سوق خواهد داد. تا جایی که دیروز (شنبه) میلیاردر و کارآفرین آمریکایی که کمپانی تسلا و اِسپس ایکس را هدایت می‌کند با اشاره به وضعیت موجود در نوار غزه گفت: «هر عضوی از حماس را از بین ببرید، تعدادی عضو جدید ایجاد می‌کنید. اگر شما احدی از فرزندان و کودکان در غزه را بُکشید، اعضای جدیدی برای حماس ایجاد خواهید کرد».

 20 بیمارستان از ۳۰ بیمارستان غزه به طور کامل از کار افتاده و 47 مرکز درمانی تعطیل شده و این آمار یعنی اینکه اسرائیل بدون هیچ نگرانی از واکنش جهانی در حال بمباران از هوا و پیشروی در زمین است

نوشداروی عربی- اسلامی در   ریاض! 

آنچه در شرایط کنونی از مقابل دیدگان میلیون‌ها ساکن کره زمین می‌گذرد و اخبار آن روز گذشته به سرعت مخابره شد، این است که 20 بیمارستان از مجموع ۳۰ بیمارستان در غزه به طور کامل از کار افتاده و بیمارستان‌ها مقابل چشمان جهانیان بمباران می‌شوند. همچنین فعالیت 47 مرکز درمانی متوقف شده و این آمار یعنی اینکه اسرائیل بدون هیچ نگرانی از واکنش جهانی در حال بمباران از هوا و پیشروی در زمین است. موید این نکته، نگاهی گذرا به اظهارات روز گذشته رئیس پیشین موساد یعنی افرایم هالوی است. او گفت که جنگ با حماس هنوز به نیمه راه خود نرسیده و طولانی‌تر از آن خواهد بود که هر یک از دو طرف پیش‌بینی می‌کنند. هالوی در جای دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «فکر می‌کنم که هر چه جنگ جلوتر برود، ما شانس بهتری داریم تا سرانجام دست بالا را داشته باشیم و باید در مسیری که این جنگ را به پیش می‌بریم، مصمم و استوار بمانیم». رئیس سابق موساد البته اظهارات خطرناک دیگری هم مطرح کرده اما مجموع سخنان وی به انضمام آنچه از وی نقل شد نشان می‌دهد که اسرائیل قصد دارد با ادامه کشتار در غزه، اقدامات خود را توجیه کند و در مقابل کشورهایی مانند مصر، اردن و غیره را که با کوچاندن آنها به صحرای سینا مخالفت می‌کنند تحت فشار بین‌المللی قرار دهد که در این میان آمریکا هم به عنوان متحد اصلی تل‌آویو درگیر همین هزینه‌های تحمیلی تل‌آویو شده است. با تمام این تفاسیر عصر دیروز (شنبه) نشست اضطراری مشترک اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی آغاز شد. اگرچه به زعم بسیاری از تحلیلگران این نشست خیلی دیرهنگام‌ برگزار شد، اما هنوز امیدهایی وجود دارد که سران کشورهای عربی و اسلامی بتوانند برای وضعیت فعلی غزه راه چاره‌ای بیابند. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به عنوان رئیس این نشست، خواستار توقف فوری حملات نظامی شد و گفت که جنگ ددمنشانه و بی‌رحمانه علیه برادرانمان در فلسطین وکوچاندن اجباری آن‌ها از غزه را را قویا محکوم کرده و خواستار لغو محاصره این منطقه هستیم. عبدالله دوم، پادشاه اردن هم خواستار توقف فوری جنگ در غزه شد و گفت مردم غزه با جنگی هولناک مواجه هستند که اگر جنگ در غزه متوقف نشود منطقه وارد یک درگیری طولانی خواهد شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم گفت که کلمات از وصف آنچه در غزه می‌گذرد اعم از بمباران وحشیانه بیمارستان‌ها، اماکن عبادی و مدارس، عاجز هستند و ما علناً با یک جهنم روبرو هستیم که همه را به کام مرگ می‌کشد. روسای جمهور مصر، اندونزی، سوریه و حتی محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم خواهان توقف حملات اسرائیل بودند اما آنچه به نظر مهم‌تر از دیگران جلوه کرد سخنان امیر قطر بود. او یک سوال پرسید و گفت: «جامعه بین‌الملل تا کی باید با اسرائیل به عنوان دولتی فراتر از قوانین بین‌الملل تعامل کند؟» پاسخ این سوال به نظر کمی پیچیده است، ولی باید دید که آیا سران کشورهای اسلامی و عربی توان متوقف کردن ماشین کشتار نتانیاهو را دارند یا خیر؟