سیدمحمد میرزامحمدزاده

شواهد اثبات تخلفات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هرروز روی‌هم انباشته می‌شود. او علاوه بر همکاری با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا اکنون متهم به پنهان‌کاری در مورد برج ترامپ در مسکو است؛ البته این‌ها تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات مولر هیچ‌کدام موضوعیت ندارد؛ در حال حاضر صحبت بر سر این است که او به مایکل کوهن دستور داده به کنگره آمریکا دروغ بگوید. رسانه واشنگتن‌اگزمینر در یادداشتی به این مسائل اشاره‌کرده و از خطری که موقعیت ترامپ را تهدید می‌کند، نوشته است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اکنون متهم به هدایت مایکل کوهن به‌منظور دروغ گفتن به کنگره است. درواقع ترامپ تلاش داشته کنگره را در مورد روابط خود با ولادیمیر پوتین در طول کمپین انتخاباتی و نیز ساخت هتل در مسکو منحرف کند.

پس از دو سال گزارش‌های عجیب و ضدونقیض و تیترهایی همچون پایان دوران ترامپ، از سوی رسانه‌ها، جا دارد نسبت به این خبر نیز مشکوک باشیم؛ ضمن آنکه آخرین گزارشی که در این مورد منتشر شد نیز درنهایت صرفاً یک اشتباه فاحش رسانه‌ای بود و بنابراین می‌توان نسبت به صحت این خبر نیز شک کرد.

گزارشی که ابتدا از سوی رسانه بازفید، منتشر شد، با استناد بر بیانات دو مقام قضایی آمریکا که در جریان یک تحقیقات در مورد این موضوع مشارکت داشتند نوشته شده است؛ البته این افراد نخواستند نامشان منتشر شود. ممکن است این افراد با دفتر بازرس ویژه همکاری داشته باشند یا آنکه با آن‌ها همکاری نکنند و بر اساس گزارش، این دو مقام، پیش از مولر در مورد پرونده برج مسکو در حال تحقیق بودند. ضمن آنکه باید توجه داشت گزارشگران این خبر، اسناد مدعی شده را به چشم ندیده‌اند، بلکه آن‌ها با افرادی صحبت کرده‌اند که مدعی هستند این اسناد وجود دارد. از طرفی جیسون لئوپولد، گزارشگر بازفید، پیش‌تر در گزارش‌های خود متهم به استفاده از منابع تخیلی بوده است. آنتونی کورمیر، دیگر گزارشگر مطلب موردنظر، عنوان کرده است آن‌ها در تهیه این گزارش از منابعی فرای دو فردی که مشتاق به صحبت قابل ضبط بودند، استفاده کرده است. بر همین اساس فعلاً نمی‌توان به این گزارش استناد کرد و باید صبور بود.

دستور دادن به شخصی برای دروغ‌گفتن به بازرسان کاملاً در تضاد با اجرای عدالت است. این موضوع حداقل از سوی ویلیامم بار، نامزد ترامپ برای سمت دادستانی کل آمریکا، پذیرفته شده است

بااین‌حال تا زمانی که خبرهای بیشتری در این زمینه بشنویم می‌توان به دلایلی تکیه کرد که چرا باید خبر بازفید را جدی گرفت.

اعتراف کوهن ملاک نیست

وکیل سابق مشکوک ترامپ همواره به‌عنوان فردی شناخته‌شده است که در مورد مسائل مهم دروغ می‌گوید، درواقع دروغ‌گویی ویژگی بارز او است. به همین دلیل تیم ترامپ با طعنه راجع به اعترافات اخیر وی گفته است: اگر شما به کوهن باور دارید، پس ما می‌توانیم پل بروکلین را برای شما سند بزنیم.

اما اگر منابع بازفید حقیقت را بگویند، نیازی نیست که به کوهن باور داشته باشیم تا بدانیم  ترامپ به وی دستور داده است دروغ بگوید.

مسئله کلیدی این است: دفتر بازرس ویژه مسئله دستور ترامپ به کوهن برای دروغ گفتن به کنگره را به‌واسطه مصاحبه‌ها با شاهدان مختلف از سازمان ترامپ گرفته تا ایمیل‌های داخلی شرکت، پیامک‌ها و همچنین دیگر یافته‌ها، کشف کرده است؛ بعدازآن بود که کوهن این دستورات را در جریان بازجویی خود از سوی دفتر بازرس ویژه تأیید کرد. اگر این موضوع صحت داشته باشد به معنای آن است که بیش از یکی از کارکنان سازمان ترامپ وی را متهم می‌شناسد و حتی اسناد ثبت‌شده نیز این موضوع را تأیید می‌کنند، یعنی همه پیش از کوهن بر صحت این موضوع مهر تأیید گذاشته‌اند. درواقع شواهد محکمی علیه رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد. اگرچه هرکسی تمایل دارد پیش از آنکه فرض کند اسناد همان چیزی را اثبات می‌کنند که منابع نامعلوم به بازفید اطلاع داده‌اند، پیامک‌ها، ایمیل‌ها و دیگر اسناد را ببیند.

مسئله کلیدی این است: دفتر بازرس ویژه مسئله دستور ترامپ به کوهن برای دروغ گفتن به کنگره را به‌واسطه مصاحبه‌ها با شاهدان مختلف از سازمان ترامپ گرفته تا ایمیل‌های داخلی شرکت، پیامک‌ها و همچنین دیگر یافته‌ها کشف کرده است

اجبار به‌دروغ‌گویی خود جرم است

همواره باید در مورد مباحث حقوقی که علیه ترامپ عنوان می‌شود مشکوک بود. مباحث حقوقی که حول انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد پرداخت ترامپ به یک بدکاره مطرح شد بیشتر یک پروپاگاندا به نظر می‌رسید و یا ایده اخراج کومی (رئیس اف‌بی‌آی) به دلیل فساد که هیچ‌وقت اثبات نشد. ضمن آنکه کل ایده سازش‌کاری ترامپ با روسیه همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

اما دستور دادن به شخصی برای دروغ‌گفتن به بازرسان کاملاً در تضاد با اجرای عدالت است. این موضوع حداقل از سوی ویلیام بار، نامزد ترامپ برای سمت دادستانی کل آمریکا، پذیرفته شده است.

او در یادداشتی که در ماه ژوئن (خرداد - تیر) 2018 نوشته بود عنوان کرد که قوانین انسداد جلوی طیفی از اقدامات بد ازجمله همدستی با شهود را می‌گیرد.

وی همچنین نوشت: اگر رئیس‌جمهوری با آگاهی مدارک را تخریب کند یا آن‌ها را تغییر دهد، سوگند دروغ بخورد یا آن را بشکند، یا شاهدی را برای تغییر شهادتش ترغیب کند، یا هرگونه اقدام عمدی که منجر به آسیب رساندن به همکاری یا در دسترس بودن شاهد را انجام دهد، او نیز همچون دیگران، در جرم جلوگیری از عدالت مشارکت داشته است.

از بین این جملات می‌توان این نکات را دریافت: اگر یک رئیس‌جمهور با آگاهی... ترغیب به‌دروغ کند...پس او...در جرم جلوگیری از عدالت مشارکت داشته است. اگر ترامپ با آگاهی به کوهن گفته باشد به کنگره دروغ بگوید دروغ گفتن به کنگره خود جرمی همچون شهادت دروغ است و درواقع او کاری بسیار نزدیک به چیزی که بار، دادستان کل آتی، عنوان کرده که جرم است، انجام داده بود و باید نگران آینده خود باشد.