سیدمحمد میرزامحمدزاده

توافقی که روز پنج‌شنبه (هشتم آذر ماه) بین مایکل کوهن، وکیل قدیمی و کار چاق‌کن دونالد ترامپ و دادستان‌های دولتی منعقد شد رئیس‌جمهور آمریکا و خانواده وی را در معرض مخاطرات قانونی قرار داد. ضمن آنکه به عقیده تحلیل‌گران می‌توان این توافق را نماد مهم‌ترین پیشرفت در روند تحقیق رابرت مولر بازرس ویژه دانست.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد  کوهن، با مقامات ارشد کرملین در ارتباط با برج مورد نظر ترامپ در تماس بوده است و همچنین مشخص می‌کند که  ترامپ از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت،  بیشتر به مذاکرات نزدیک بوده است. این اسناد همچنین بیان‌گر این  است که توافق مورد منازعه تا اواخر ماه ژوئن سال 2016 (اوایل تیر 95) به قوت خود باقی بوده است، یعنی شش ماه بیشتر از میزانی که کوهن پیش‌تر به کنگره آمریکا اعلام کرده بود. این دادگاه دروغ‌های بیشتری از ترامپ به افکار عمومی در ارتباط با روابطش با روسیه، را آشکار می‌کند. ترامپ در زمان انتقال ریاست‌جمهوری به وی گفت: من هیچ قراردادی با روس‌ها ندارم، چرا که فکر می‌کنم چنین کاری به یک منازعه ختم شود.

ترامپ صبح روز پنج‌شنبه (هشتم آذر ماه)، در مواجه با تناقضات سخنانش، در حالی که به طور آشکار، آشفته به نظر می‌رسید گفت: این قرارداد یک قرارداد عمومی بود – همه در مورد آن می‌دانستند. وی سپس کلا وجود هرگونه قراردادی را رد کرد و بعد گفت که اگر هم قراردادی بود، هیچ مشکلی راجع به آن نیست.

وی افزود: این قرارداد اصلا به وقوع نپیوست، هیچ قراردادی در کار نبود. اگر دقت کنید، یک گزینه بود. از منظر فکری من، یک گزینه بود که ما تصمیم گرفتیم آن را انجام ندهیم.

باب مک‌کواد، دادستان اسبق آمریکا، توافق اخیر کوهن را به صورت بالقوه، بسیار مهم خواند و اشاره کرد که کوهن به امید تخفیف در محکومیت تحقیقات ادامه دار روسیه، در اسناد دادگاه، دروغ گفتن خود به کنگره را پذیرفته است.

مک‌کواد گفت: این ماجرا به من درس را می‌دهد که همیشه افرادی وجود دارند که ریسک دروغ گفتن را می‌پذیرند و عقیده دارند، عواقب گفتن حقیقت بدتر است. چه چیز بدی در مورد گفتن حقیقت وجود دارد؟ حقیقت اینکه آن‌ها در حال مذاکره با روس‌ها برای ساختن یک ساختمان بودند، اصلا موضوع غیرقانونی نبود، پس چه چیز راجع به این ماجرا هست که آن‌ها تلاش کردند مخفی کنند؟

به گفته تحلیل‌گران، ممکن است ترامپ در مواجهه با پرونده‌های مختلف، به لحاظ قانونی آسیب‌پذیر باشد. تابستان گذشته مولر هکر‌های روس را متهم به توطئه برای فریب ایالات متحده به وسیله دست‌کاری انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری کرد؛ ممکن است، یکی از نزدیکان یا افراد خانواده ترامپ به عنوان دستیار در این توطئه، مجرم شناخته شود.

مک‌کواد در این‌باره گفت: به احتمال بسیار، کوهن شخص مورد اعتمادی بوده که راجع به این مسائل آگاه است و او توافق کرد که با آن‌ها همکاری کند. بنابراین انتظار می‌رود همکاری وی، مرکز تحقیقات مولر باشد، تحقیقاتی که راجع به همکاری آن‌ها با روسیه است. دیگر تحلیل‌گران معتقدند که افشای دروغ‌گویی دستیاران سابق ترامپ در مورد روابط کمپین وی با روس‌ها، اگر مشخص کند که او روابط مستقیم با آن‌ها داشته است می‌تواند به معنای مشکل برای ترامپ باشد.

نیل کاتیال، استاد مرکز حقوق دانشگاه جورج‌تاون در این‌باره گفت: مچ تعداد زیادی از نوچه‌های ترامپ که به کنگره و دیگران در مورد روسیه و به ویژه شخص ترامپ دروغ گفته‌اند، گرفته شده است. چرا؟ به فرمان کی؟ چه کسی از این دروغ‌ها منفعت می‌برد؟

دادستان اسبق آمریکا گفت: به احتمال بسیار کوهن شخص مورد اعتمادی بوده که راجع به این مسائل آگاه است و او توافق کرد که با آن‌ها همکاری کند. بنابراین انتظار می‌رود همکاری وی، مرکز تحقیقات مولر باشد، تحقیقاتی که راجع به همکاری آن‌ها با روسیه است

پریت بارارا، دادستان اسبق آمریکایی، یکی از خیل افرادی بود که هفته گذشته از پاسخ ترامپ به سوالات مولر خبر داد؛ به ویژه سوالاتی که در مورد توافق پشت‌پرده در مسکو پرسیده شده بود. او در توئیتر خود نوشت: مهم‌ترین مسأله‌ای که به ذهن می‌آید این است که آیا اظهارات کوهن، با پاسخ‌های ترامپ به ویژه در مورد مسئله برج ترامپ متناقض است؟ اگر متناقض باشد و کوهن درست بگوید، پس ترامپ به دلیل اظهارات دروغ گناه‌کار است.

توافق کوهن همچنین سختی‌هایی را به افراد خانواده ترامپ اعمال می‌کند. اسناد دادگاه که از ترامپ با نام «شخص شماره 1» یاد می‌کنند، بیان دارد که کوهن به افراد خانواده شخص شماره 1 دست‌اندرکار در شرکت، در مورد پروژه مسکو توضیح داده است و موافقت کرد که در ارتباط با این پروژه به روسیه سفر کند و اقدامات سفر احتمالی شخص شماره 1 به روسیه را انجام دهد.

اگر دونالد ترامپ جی‌آر، پسر ترامپ، بخشی از این مذاکرات بوده باشد، به طور حتم متهم است. در ماه می (اردیبهشت -  خرداد) پسر ترامپ به کنگره گفت که در قرارداد مسکو  مشارکت نداشته است و هرگونه اطلاع از ارتباط کوهن با کرملین برای مذاکره در مورد این قرارداد را تکذیب کرد.

تابستان گذشته مولر هکر‌های روس را متهم به توطئه برای فریب ایالات متحده به وسیله دست‌کاری انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری کرد؛ ممکن است یکی از نزدیکان یا افراد خانواده ترامپ به عنوان دستیار در این توطئه، مجرم شناخته شود

در نهایت طبیعت گستاخ ترامپ در دروغ‌گویی به افکار عمومی، می‌تواند آخرین ضربه به رئیس‌جمهور آمریکا باشد، کسی که حزب وی در انتخابات اخیر چیزهای بسیاری را از دست داد و می‌‌خواهد در انتخابات 2020 دوباره رئیس‌جمهور شود.

اندی رایت، استاد حقوق و نویسته وبلاگ «فقط امنیت» اخبار اخیر در مورد کوهن را یک پیشرفت انفجاری خواند و گفت: رئیس‌جمهور همچنان که در حال ارزیابی کاندیداتوری خود بود، به مردم آمریکا در شرایط بحرانی در مورد تلاش برای انعقاد قراردادی با روس‌ها دروغ می‌گفت. پیش از آنکه ما از لحاظ قانونی به مسئله نگاه کنیم، این خود یک فاجعه است. من همچنان به بعد دروغ‌ گفتن به مردم آمریکا می‌اندیشم و نمی‌توانم از فکرش خارج شوم.

وی ادامه داد: فرایند حقوقی این ماجرا، به طور حتم و الزام‌آوری مهم است؛ اما برای ما در نهایت دموکراسی ما است که اهمیت دارد و دموکراسی از ما می‌پرسد که آیا دونالد ترامپ برای دروغ‌گویی به مردم محاکمه می‌شود یا خیر؟