نادیا   واثقی

نشریه نیوزویک گزارش داد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پیامی جدید برای دونالد ترامپ دارد. این پیام در پی روابط جدیدی است که بین کره شمالی و آمریکا، دو دشمن برجسته عصر حاضر، به منظور دستیابی به توافق تاریخی صلح هسته‌ای، شکل گرفته است. مون جا این، رئیس جمهور کره جنوبی، پس از سفری سه روزه به پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، روز پنجشنبه (29 شهریور 1397) به خبرنگاران در مورد این دیدار گفت که برای غیر هسته‌ای کردن کامل شبه جزیره کره و همچنین از سر گیری دوباره مذاکرات متوقف شده آمریکا و کره شمالی مذاکره کردیم. این جلسه که پنجمین دیدار دو کره پس از جنگ دهه 1950 میلادی بود، با یک بیانیه خاتمه یافت. با این وجود مون عنوان کرد که سران دو کره بر سر موضوعات بیشتر از آنچه که وی قرار است در سفر هفته آتی به آمریکا، به ترامپ بگوید، مذاکره کردند.

مون در کنفرانس خبری که در سئول برگزار شد گفت: برخی از مباحث در بیانیه مشترک عنوان نشده است. برنامه‌ام این است که در جلسه‌ای با آقای ترامپ این جزئیات را به اشتراک بگذارم. همانطور که می‌دانید، ایالات متحده قصد دارد پیامی را از طریق ما به کره شمالی برساند و ما جواب را بشنویم، از طرف دیگر کره شمالی هم می‌خواهد پیامی را به طرف آمریکایی از طریق ما برساند. پس من تمایل دارم که دیالوگ را بین ایالات متحده و کره شمالی با اجرای احسن نقش پیام رسانی‌ام احیا کنم.

از سال گذشته، پس از بگو مگوهای خصمانه با دولت ترامپ، کره شمالی در نهایت خواستار همکاری با کره جنوبی و حامی اصلی‌اش، ایالات متحده شد. همکاری که پیش از این هرگز مشابه آن نبوده است: بازسازی روابط و نیز از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای که از مدت‌ها پیش آمریکا این اقدام را برای بقای کره شمالی لازم شمرده بود. روند این مذاکرات در بهار گذشته با دیدار رهبران دو کره و حضور بی‌سابقه ترامپ در این دیدار و مواجه رو در روی رهبران در ماه ژوئن به اوج خود رسیده بود، اما شک و تردید واشنگتن در مورد سرعت غیرهسته‌ای شدن کره شمالی، مذاکرات آتی آمریکا-کره شمالی را متزلزل کرد.

به طوری که ماه گذشته ترامپ سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به پیونگ یانگ را به تعلیق در آورد و از درگیری تجاری کش‌دار با کشور چین و روند نامطلوب در کره شمالی انتقاد کرد. هر چند که او در پایان توئیتش به کیم سلام رساند! کمی پس از آن بود که هیأت ریاست جمهوری کره جنوبی که از پیونگ یانگ بازگشته بود، به ترامپ اعلام کرد که کیم کاملا به این روند پایبند است و صرفا از نگاه جامعه بین‌المللی به خودش ناخشنود است.

پس از اعلام این موضع، هفته پیش کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ نامه‌ای مثبت از طرف کیم با درخواست دیدار مجدد، دریافت کرده است. از طرفی بیانیه مشترک دو کره در ماه جاری و همچنین توافق برای بازدید آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات کره شمالی حاکی از آن است که مذاکرات رو به پیشرفت هستند. ترامپ نیز این پیشرفت را بسیار هیجان انگیز خوانده است و پمپئو نیز از این رویداد به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک در کنفرانس خبری خود یاد کرد.

پمپئو با استفاده از حروف اختصاری DPRK (جمهوری دموکراتیک خلق کره) این نظام را به رسمیت شناخت و گفت: بر اساس تعهدات انجام شده، آمریکا آماده مذاکرات سریع برای از سرگیری روابط آمریکا- DPRK است. پمپئو همچنین از ری یونگ هو وزیر امورخارجه کره شمالی دعوت کرده تا در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل، با او دیدار داشته باشد. همچنین از نماینده کره شمالی دعوت کرده تا در وین با استفان بیگان، نماینده ویژه آمریکا دیدار کند تا مذاکرات اولیه برای غیرهسته‌ای سازی کره شمالی در ژانویه 2021 انجام شود. در مقابل پیونگ یانگ خواستار لغو تحریم‌های بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه این کشور و تضمین امنیت این کشور و همچنین اعلام صلح در مورد مناقشات طولانی  مدت با کره است.

مون و ترامپ قرار است طی هفته آتی دیدار کنند و راهکارهای خود را برای پیشبرد مذاکرات به اشتراک بگذراند. کره جنوبی برخلاف آمریکا در مورد کره شمالی دچار تردید نیست و از واشنگتن و پیونگ یانگ خواسته است که مسائل کوتاه مدت خود را برای دستیابی به یک دیالوگ پایدار کنار بگذارند. مون عنوان کرده که قصد دارد از ترامپ بخواهد با کره شمالی اعلام صلح کند، چیزی که در نوع خود بی سابقه است و کیم از مراحل اولیه مذاکرات خواهان آن بوده است.