سیدمحمد میرزامحمدزاده

شامگاه شنبه (22 دی ماه) رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا برای یک مصاحبه که از دید خودش مصاحبه نبود، در مورد موضوع اورژانسی ساخت دیوار در مرز جنوبی این کشور، که بازهم از دید او اورژانسی نبود، با شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا تماس گرفت.

تیموتی اوبرایان، سردبیر بلومبرگ در گزارشی مکالمات ترامپ و مجری شبکه خبری فاکس‌نیوز را تشریح کرد و نوشت:‌ حدود هشت دقیقه از این مکالمه 22دقیقه‌ای استراتژیک، ژنین پریرو  مجری برنامه، توانست موضوع بحث را تغییر دهد و از دونالد ترامپ در مورد گزارش نیویورک‌تایمز که شب قبل از آن منتشر شده بود سوال کند؛ این روزنامه آمریکایی جزئیاتی در ارتباط با شواهد دولتی مربوط به احتمال ارتباط ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه منتشر کرده بود. این روزنامه آشکار کرد بعد از اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی از سوی دونالد ترامپ، که در حال تحقیق احتمال تلاش برای خرابکاری در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 2016 از سوی روسیه بود، مجموعه اف‌بی‌آی مشکوک شد که شاید خود ترامپ به نمایندگی از روسیه علیه منافع آمریکا اقدام می‌کند.

در آمریکا هیچ توافقی برای مرزهای مصونیت ریاست‌جمهوری و برتری‌های اجرایی لحاظ نشده است، بر همین اساس گاهی می‌بینیم اجرای احکام صادر شده از سوی دادگاه عالی همچنان بستگی به نحوه آشکار شدن پرونده دارد

پریرو مجری برنامه، اندکی تعلل کرد و در تلاش برای نرم‌تر کردن سوال مهم خود با صدایی آرام پرسید: خب، می‌خواهم از شما سوال کنم، آیا شما هیچ‌وقت برای روس‌ها فعالیت کرده‌اید، آقای رئیس‌جمهور؟

ترامپ در واکنش به سوال پریرو چند راه پیش‌رو داشت که می‌توانست انتخاب کند، بهترین‌ راه این بود که به سادگی بگوید نه؛ با این حال او طفره رفت و زمین و زمان را به هم بافت و اصلاً به صراحت جواب این سوال را نداد.

او گفت: فکر می‌کنم این توهین‌آمیزترین سوالی است که از من می‌شود. من فکر می‌کنم این توهین‌آمیزترین گزارشی است که تاکنون نوشته شده و اگر شما آن را خوانده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که آن‌ها عملاً چیزی نیافته‌اند.

ترامپ صبح روز شنبه را به تغذیه اکانت توئیترش به‌منظور کوبیدن نیویورک‌تایمز، کومی  اف‌بی‌آی، رابرت مولر، بازرس ویژه و درنهایت دموکرات‌ها به دلیل هدایت تحقیقات بی‌پایه و اساس پرداخته بود و در نتیجه از فحش‌پراکنی خود در برنامه پریرو هم دست برنداشت و توهین پشت توهین بود که نثار این و آن می‌کرد؛ در حالی که عملاً هیچ جواب صریحی را به روشی صریح ارائه نکرد.

در ادامه این مکالمه، پریرو و ترامپ به بحث در مورد بخشی از گزارش واشنگتن‌پست در ارتباط با پیروزی وی در انتخابات که صبح شنبه منتشر شده بود، پرداختند. این روزنامه آمریکایی آشکار کرده بود که ترامپ پا را از حد فراتر گذاشته و جزئیات مکالماتی که با پوتین داشته را مخفی کرده است؛ تا حدی که در یک مورد یادداشت‌های مترجم خود را گرفته و به او دستور داده است که از جریان این مذاکرات به دیگر مقامات دولت چیزی نگوید. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست عواقب اقدامات ترامپ در این رابطه منجر شده که هیچ موضوعی در مورد دیدار و مکالمات شخصی او با پوتین در پنج رویداد مختلف در طول دو سال، حتی در اسناد طبقه‌بندی شده دولتی ثبت نشود.

یک فرد معقول و معمولی از چنین موضوعی برداشت می‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا با خروج از مسیر اصلی، در تلاش برای مخفی ساختن چیزی بوده است، اما خود رئیس‌جمهور اینچنین فکر نمی‌کرد و گفت: من هیچ‌چیز را مخفی نمی‌کنم، در واقع اصلاً اهمیت ندارد. منظورم این است که موضوعی مسخره‌تر از این وجود ندارد، اینکه این مردم چنین داستانی ساخته‌اند.

او همچنین به پریرو گفت هیچ دلیلی برای اینکه بی‌جهت از هر تعامل او با رهبر روسیه نگران باشند، وجود ندارد. او گفت: به این موضوع فکر کنید؛ من مذاکرات دو جانبه با پوتین دارم، همانطور که با دیگر رهبران دنیا دارم، من خیلی مذاکرات این‌چنینی دارم و هیچ‌کس، هیچ‌چیز راجع به آن‌ها نمی‌گوید. اما هر بار که با پوتین تعامل دارم آن‌ها می‌گویند: وای آن‌ها راجع به چه چیز مذاکره کردند؟ ما راجع به چیزهای خیلی مثبتی صحبت کردیم.

عواقب مخفی‌کاری ترامپ در رابطه با دیدارهایش با پوتین، منجر شده که هیچ موضوعی در مورد دیدار و مکالمات شخصی او با پوتین در پنج رویداد مختلف در طول دو سال، حتی در اسناد طبقه‌بندی شده دولتی ثبت نشود

البته که ترامپ ترجیح می‌دهد دیدارهای بدون مراقبت وی با پوتین ادامه داشته باشد. او همچنین ترجیح می‌دهد عوام، دیدگاه او را در مورد تحقیقات در رابطه با روسیه را بپذیرند و آن را «شکار اشباح» بخوانند و همینطور کل کشور قدرت لایزال ریاست‌جمهوری را درک کنند و بپذیرند. برای همین است که یکی از بزرگ‌ترین آزمون‌های ریاست‌جمهوری ترامپ شامل بررسی آمادگی جمهوری‌خواهان و رأی‌دهندگان برای تطبیق خود در مقابل دخالت‌های گسترده و اعمال شرورانه می‌شود.

ترامپ و مدافعانش عنوان می‌کنند که اخراج کومی نمی‌تواند به عنوان مانعی برای عدالت تفسیر شود، چرا که طبق ماده دوم قانون اساسی رئیس‌جمهور آمریکا به‌تنهایی قدرت دفتر خود را در اختیار دارد و آنطور که صلاح بداند عمل می‌کند و کومی به هر حال کارمند او بود.  بحث مشابهی نیز در مورد انبوه توئیت‌های انتقادی یا مداخله‌جویانه ترامپ عنوان می‌شود که مخاطب آن‌ها بازرسان دولتی و متهمینی هستند که به عنوان شهود پرونده‌های علیه وی شهادت می‌دهند. البته که به عقیده مدافعان ترامپ، او می‌تواند هرچه دلش می‌خواهد توئیت کند، چرا که زیر پرچم آزادی بیان قرار دارد.

اما قانون به هیچ‌کس، حتی رئیس‌جمهور، اجازه نمی‌دهد دستگاه قضا را زیر سوال ببرد یا فرایندهای دولتی را در راستای منافع شخصی مختل کند. در چنین مواردی قانون نمی‌تواند به چنین افرادی اجازه دهد آنطور که دوست دارند عمل کنند در حالی که یک مقام ارشد قضایی محدود می‌شود، یا آنکه هرچه در ذهنشان می‌گذرد برای تأثیر بر شهود در توئیتر در مدح یا علیه کسی عنوان کنند (به ویژه زمانی که پای امنیت ملی یا اجرای قانون در میان باشد).

هیچ توافقی برای مرزهای مصونیت ریاست‌جمهوری و برتری‌های اجرایی لحاظ نشده است، بر همین اساس گاهی می‌بینیم اجرای احکام صادر شده از سوی دادگاه عالی همچنان بستگی به نحوه آشکار شدن پرونده دارد. احتمالاً به‌طور موقت، مجلس نمایندگان چنین خلأیی را پر کند.

جرولد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه (22 دی ماه) گفت اینکه اف‌بی‌آی احساس کند نیاز دارد یک رئیس‌جمهور حاضر را مورد تحقیق قرار دهد که آیا با یک کشور متخاصم خارجی همکاری داشته است یا خیر، در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بود. او عنوان کرد که کمیته وی گام‌هایی را برای درک بهتر اقدامات رئیس‌جمهور و واکنش اف‌بی‌آی به این رفتار برمی‌دارند و برای اینکه مطمئن شوند این محققان حرفه‌ای از حملات فزاینده بی‌حد و حصر رئیس‌جمهور مصون هستند، اقدام می‌کند.

الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان نیز روز یک‌شنبه گفت که او تلاش می‌کند بیشتر راجع به دیدارهای ترامپ و پوتین اطلاعات کسب کند. او گفت کمیته وی بازجویی‌هایی را برنامه ریخته است تا در مورد حرکات رمزآلود روابط ترامپ و پوتین بیشتر بداند. او گفت: هروقت ترامپ با پوتین دیدار دارد، کشور هیچ اطلاعی از متن این دیدار درنمی‌یابد. کمیته روابط خارجه به دنبال آگاهی از تمام جزئیات چنین دیدارهایی است.

اینکه آیا ترامپ از تهدیدهای بالقوه شهودی که علیه او یافته شده آگاه است یا خیر، بر کسی مشخص نیست. قرار است ماه آتی میلادی (بهمن - اسفند) جلسه‌ای علنی در صحن مجلس نمایندگان برای ارائه شواهد علیه ترامپ در واشنگتن برگزار شود که در آن مایکل کوهن وکیل سابق رئیس‌جمهور از تجارب کاری خود با ترامپ، جلوی نمایندگان شهادت می‌دهد. پریرو شنبه شب از رئیس‌جمهور آمریکا پرسید که آیا او از شهادت کوهن می‌ترسد یا خیر؟

ترامپ پاسخ داد: می‌دانید هرکس باید امتیاز داشتن وکیل را برای خود داشته باشد، اما مهم نیست، چرا که رک و پوست‌کنده من انسان صادقی هستم.