مریم علامه‌زاده

هفت ماه بعد از اولین دیدار ایالات‌متحده آمریکا و کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ اقدامات کمی در جهت از بین بردن انبارهای هسته‌ای خود انجام داده است سناریویی که ناظران سیاسی باور ندارند بعد از اجلاس دوم و یا حتی سوم تغییری در آن ایجاد شود.

سی‌ان‌بی‌سی خبر داد کیم یونگ چول، فرستاده ارشد کره‌شمالی به واشنگتن که برای تعیین تاریخ اجلاس دوم و موضوعات و چشم‌انداز آن به آمریکا سفرکرده بود، با مذاکره‌کنندگان آمریکایی برای تاریخ اجلاس دوم در ماه مارس یا آوریل (اسفند تا اردیبهشت آتی) به توافق رسیده‌اند.

به‌گفته کارشناسان، چشم‌انداز دیدارهای رودررو بدون‌شک پیشرفتی مثبت به شمار می‌رود، چراکه گفت‌وگوهای منظم می‌تواند موضوع منازعه در شبه‌جزیره کره را نیز شامل شود، اما نمی‌توان انتظار داشت این دیدار، کره‌شمالی را به سمت غیرهسته‌ای شدن سوق دهد. بااین‌حال ترامپ و کیم صرفاً به دنبال باز نگه‌داشتن خط ارتباطی و جلوگیری از تنش‌هایی‌اند که در سال 2017، به سرمشق دو طرف تبدیل‌شده بود.

آنچه از اجلاس دوم انتظار می‌رود

تحلیلگران گروه مشاوره‌ای سیاسی اوراسیا در یادداشتی که روز جمعه (28 دی ماه) ارائه کردند، یادآور شدند هر دو رهبر می‌توانند با انعطاف‌پذیری بیشتر و دادن امتیازات به‌طرف مقابل، به زنده شدن فرایند مشارکتی که به عقیده ناظران، انرژی خود را ازدست‌داده است، کمک کنند.

آن‌طور که تحلیلگران اوراسیا عنوان می‌کنند ترامپ و کیم از شرایط موجود راضی هستند. کیم دیگر نگران حمله نظامی ایالات‌متحده نیست و حالا قادر شده است به سمت کمپین‌های ایجاد روابط بین‌المللی خود گام بردارد، در همین حال ترامپ نیز ادعای یک پیروزی تاریخی در ثبات‌بخشی به کره‌شمالی را از آن خود کرده است.

درحالی‌که پیونگ‌یانگ از اواخر سال 2017 هیچ آزمایش موشکی انجام نداده است، اما راه زیادی تا از بین بردن سایت‌های هسته‌ای و تأسیسات خود دارد. تحلیلگران اوراسیا گفتند که فرایند کند این کشور همواره با این انتقاد که واشنگتن ضرب‌الاجل جدی برای غیرهسته‌ای سازی کره‌شمالی انجام نداده، روبرو بوده است. این مسئله به ترامپ فرصت می‌دهد ضرب‌الاجل را تا سال 2020 کش دهد تا به رأی‌دهندگان آمریکایی بگوید  یک‌بار دیگر باید انتخاب شود تا به این مسئله خاتمه دهد.

لزوم برگزاری چندین اجلاس

انهدام کامل تسلیحات کره شمالی موضوع اولیه روابط کنونی واشنگتن و پیونگ‌یانگ است. اما به عقیده بسیاری، این هدف بعد از چند دیدار، به دست نمی‌آید. دیدار دوم ترامپ-کیم در جریان یک اجلاس الزاماً برای نتیجه مهم کاهش ذخایر اتومی پیونگ‌یانگ کفایت نمی‌کند. موسسه تحقیقات ماکرو راهکارهای فیچ در یادداشتی با اشاره به این موضوع عنوان کرد: این دو رهبر احتمالاً‌ به چندین اجلاس پیش از یک پیشرفت مهم در زمینه حل مسائل مختلف نیاز دارند.

اما اکنون، کاخ سفید احتمالاً بر اعتراف کره‌شمالی به میزان و گستردگی برنامه‌ تسلیحاتی خود، تمرکز کرده است؛ اما بعید به‌نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ که سال گذشته مدعی از بین‌بردن یکی از سایت‌های آزمایش موشکی خود بود پیش از دریافت امتیازات خاص از آمریکا، دست به چنین اقدامی بزند؛‌ این امتیازات می‌توانند تسهیل تحریم‌های واشنگتن یا اعلام پایان جنگ 53-1950 میلادی بین دو کره باشد.

از دید واشنگتن چنین اقدامی دست آمریکا را تنگ‌تر می‌کند و باید 28 هزار نیروی خود را از کره جنوبی بیرون بکشد درحالی‌که تغییرات بنیادین در شرایط امنیتی کره شکل نگرفته است.

به نوشته فیچ، در همین حال کیم می‌داند که برملا کردن مکان تسلیحات به معنای آشکار ساختن اهداف حمله برای آمریکا است. ضمن آنکه کره‌شمالی می‌خواهد بخشی از تسلیحات را به‌عنوان تضمین امنیت خود نگه‌دارد.

فناوری هسته‌ای بخشی از هویت رژیم کره‌شمالی است که این موضوع به عقیده بسیاری جلوی غیرهسته‌ای سازی کامل کره را می‌گیرد.