مریم علامه‌زاده

دونالد ترامپ، روز دوشنبه (24 دی ماه) در جمع خبرنگارانی که در ضلع جنوبی کاخ سفید گرد آمده بودند، اینکه برخی او را مأمور روسیه خوانده‌اند را به‌طورکلی مضحک خواند و اصرار داشت کل تحقیقات بازرس ویژه در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، یک دروغ بزرگ است.

درواقع این اظهارنظر همسو با دیدگاه وی در مورد تلاش روسیه برای دست‌کاری انتخاباتی آمریکا و نیز نظرش در مورد روابط افراد کمپین انتخاباتی او با قدرت‌های خارجی است؛ او فکر می‌کند همه‌اش باعث شرمندگی آمریکا است و درحالی‌که رابرت مولر تلاش می‌کند او را گیر اندازد،‌ همان‌طور که کل اف‌بی‌آی تلاش می‌کند، اما چیزی دستگیرشان نشده است. (192 جرم اثبات شده، 36 فرد و موسسه متهم شده‌اند، از هفت نفری که اعتراف به جرم کرده‌اند، چهار نفر به زندان افتاده‌اند که یکی به دلیل شواهد یافته شده از سوی مولر در حبس است و همه این‌ها ثابت می‌کند دیدگاه ترامپ اشتباه است.)

اما حتی اگر شما همه این حقایق را در مورد تحقیقات مولر نادیده بگیرید، سؤالی طی 48 ساعت گذشته ذهن تحلیل‌گران را به خود مشغول کرده است: چرا ترامپ با خروج از مسیر عادی، تلاش کرده است تمامی شواهد در مورد دیدار خود و ولادیمیر پوتین را مخفی کند؟

این دو پاراگراف از گزارش گریگ میلر، در روزنامه واشنگتن‌پست سرگیجه‌آور است:

به گفته مقامات کنونی و پیشین آمریکا، ترامپ مسیر بسیار طولانی برای مخفی کردن جزئیات مکالمات خود با ولادیمیر پوتین‌، پیمود، ازجمله آنکه یادداشت‌های مترجم خود را گرفت و به او دستور داد در رابطه با این مکالمات با هیچ‌یک از دیگر مقامات دولتی آمریکا صحبت نکند.

محدودیت‌هایی که ترامپ اعمال کرد، بخشی از یک الگوی وسیع‌تر رئیس‌جمهور است که به‌واسطه آن اقدام به مخفی کردن ارتباطات خود با پوتین از اذهان عمومی و حتی مقامات سطح بالا در دولت خود کرده است. درواقع او نمی‌خواهد هیچ‌کس حتی مقامات دولتش حرف‌های او را با اصلی‌ترین رقیب آمریکا را بدانند.

یک ‌لحظه به این موضوع فکر کنید. سایه سیاه همکاری با روسیه در انتخابات سال 2016 از روز اول ریاست‌جمهوری بر سر ترامپ است. جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده به‌اتفاق آرا به نتیجه رسیده که روسیه به‌صورت فعالانه در انتخابات آمریکا دخالت کرده است تا به ترامپ کمک کند و به کلینتون آسیب بزند. سه نفر از مشاوران ارشد کمپین انتخاباتی ترامپ، منافورت، پسر و دامادش، با وعده تخریب کلینتون با روسیه بر سر برج ترامپ توافق کردند.

ترامپ در جمع خبرنگاران گفت:‌ دیدار ما با پوتین خیلی خوب بود. یک دیدار خیلی موفق بود و من ازاین‌دست دیدارها دارم؛ چیز دیگری نیست. ما در مورد اسرائیل صحبت کردیم، در مورد خط لوله روسیه به آلمان صحبت کردیم که پول زیادی بابت آن می‌گیرد و من فکر نمی‌کنم کار درستی باشد و از این‌جور دیدارها با چین، نخست‌وزیر ژاپن و دیگران داشتم. این موضوع مهمی نیست.

حالا سؤال اینجا است: این دیدار خیلی موفق بود یا اینکه موضوع مهمی نیست.

با این اوصاف، حتی اگر همه زیرآبی‌هایی که روسیه می‌رود را در نظر نگیریم، این موضوع نشان می‌دهد ترامپ بااینکه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ را در اختیار روسیه بگذارد، مشکلی ندارد.

حالا موضوع این است: روسیه برای دست‌کاری انتخابات به نفع ترامپ همکاری کرده است و کلینتون را تخریب و این نشان می‌دهد همه افراد دایره ترامپ به بازرسان دولتی در رابطه با ارتباط خود با روس‌ها دروغ گفته‌اند.

حتی اگر ترامپ با روس‌ها همکاری نکرده باشد اینکه او تلاش کرده همه دیدارهای خود را از مقامات مخفی نگه‌دارد، بزرگ‌ترین گناه در طول دو سال گذشته است. اگر ترامپ هیچ کار اشتباهی انجام نداده است، چرا باید چنین مخفی‌کاری می‌کند؟ چون اگر برملا می‌شود ریاست‌جمهوری‌اش به خطر می‌افتد. اگر به خطر می‌افتاد پس اقدام او اشتباه است.