برنی سندرز سناتور مستقل و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات 2016 آمریکا در واکنش به اقدامات ناقض حقوق بشری عربستان در قبال فعالان مدنی و سیاسی، گفت: زمان آن فرا رسیده که جامعه جهانی رژیم استبدادی سعودی را مهار کنند.

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، سندرز پنجشنبه شب به‌وقت محلی (27 دی ماه) با رد تلاش‌های محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی برای آن‌که خود را به جهانیان به‌عنوان یک رهبر جوان اصلاح‌گر معرفی کند، اعلام کرد: پرونده ولیعهد عربستان در زندان‌ها و در خصوص قتل فعالان، به‌روشنی ثابت می‌کند که وی اصلاح‌گر نیست.

این نخستین باری نیست که سندرز نسبت به فعالیت‌های ناقض حقوق بشر از سوی عربستان واکنش نشان می‌دهد.

در تازه‌ترین اقدام این سناتور، سنای آمریکا 22 آذرماه 97 به قطعنامه‌ای که پیشنهاد شد سندرز به همراه مایک لی رأی مثبت دادند که در صورت تصویب نهایی به حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن پایان می‌دهد. دولت ترامپ تهدید کرده است قطعنامه‌ای از سنا را که مانع از مشارکت آمریکا در جنگ تحت امر سعودی‌ها در یمن شود، وتو خواهد کرد. این تهدید هم‌زمان با حضور وزیران دفاع و خارجه آمریکا در جلسه غیرعلنی سنا مطرح شد. دولت ترامپ در بیانیه‌ای، قطعنامه موردنظر را ناقص توصیف کرده و گفته که دولت به‌شدت با تصویب آن مخالف است.

این قطعنامه در صورت تصویب و با استناد به قانون اختیارات جنگی آمریکا، دولت را ملزم به قطع حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن می‌کند. سندرز در ابتدای سال گذشته میلادی 2018 نیز قطعنامه مشابهی برای قطع کمک‌های آمریکا به عربستان در جنگ یمن را تدوین کرد که در آن زمان با 55 رأی مخالف در برابر 44 رأی موافق، از دستور کار سنا خارج شده بود.

سنای آمریکا 22 آذرماه گذشته نیز با اجماع کامل، بن‌سلمان را مسئول قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی معرفی کرد.

جنایت قتل روزنامه‌نگار معترض و منتقد عربستانی خشم جهانی را در پی‌ داشته است و همگان خواهان پاسخ‌گویی مقام‌های ریاض از محل دفن حادثه خاشقجی و مجازات آمران اصلی این جنایت هستند.

باوجود آن‌که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا ولیعهد عربستان را مسئول مستقیم قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول شناخت، اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با نپذیرفتن نتیجه‌گیری سنا و حمایت دوباره از بن‌سلمان، سود حاصل از فروش تسلیحات به سعودی‌ها را یکی از دلایل حفظ روابط واشنگتن با ریاض اعلام کرد.