یک شبکه خبری اعلام کرد شبه‌نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه با عناصر داعش در استان دیرالزور به توافق دست یافته‌اند. منابع خبری امروز شنبه اعلام کردند که 35 اتوبوس متعلق به شبه‌نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا وارد مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش در شرق سوریه شدند. شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از منابع محلی و شاهدان عینی گزارش داد که این اتوبوس‌ها پس از توافق بین داعش و شبه‌نظامیان کرد وارد شهرک‌های السوسة، المراشدة، الباغوز و السفافنة واقع در شرق دیرالزور شدند. اسکای نیوز می‌گوید که هدف از ورود این اتوبوس‌ها، انتقال عناصر داعش و خانواده‌های خود از این منطقه به سمت صحرای سوریه در دیرالزور است. عناصر داعش در یک محدوده کوچک که از شهرک هجین تا السوسه، الباغوز و چند روستای دیگر در رود فرات امتداد دارد، متمرکز بودند.

بنابراین گزارش، در این منطقه بیش از ده هزار نفر از غیرنظامیان محاصره‌شده حضور داشتند که در میان آنان شمار زیادی از آوارگان عراقی دیده می‌شوند.

در همین ارتباط، طلال سلو سخنگوی پیشین و جدا شده از نیروهای دموکراتیک سوریه اواخر آذر ماه 1396 پس از تسلط این گروه بر شهر رقه گفته بود که هزاران نفر از عناصر داعش با یک توافق پنهانی که با موافقت واشنگتن انجام شد، شهر رقه را ترک کردند. سلو اعلام کرد که شمار عناصر داعشی که به آنان اجازه داده شد، رقه را ترک کنند، بسیار بیشتر از آن چیزی بود که گفته شد و آنچه درباره نبرد پایانی گفته شد، تخیل محض بود و هدف از آن دور نگاه‌داشتن خبرنگاران بود تا عملیات انتقال عناصر داعش به پایان برسد. البته منابع خبری در همان زمان انتقال داعش اعلام کرده بودند که صف کاروان داعش هفت کیلومتر بود و شامل 50 کامیون، سیزده اتوبوس و 100 خودروی وابسته به این گروه بود که در حال ترک رقه بودند. عناصر داعش پس از خروج از رقه، به مناطق تحت اشغال خود در اطراف دیرالزور رفتند تا در آن منطقه با ارتش سوریه بجنگند. البته همکاری داعش با کردهای تحت حمایت آمریکا پیش‌ازاین مسئله نیز وجود داشت؛ به‌گونه‌ای که داعش اوایل آبان 1396 کنترل میدان‌های مهم نفتی را در اختیار کردها قرار داد.

در آن زمان، ارتش سوریه فاصله زیادی با این میدان‌های نفتی، به‌ویژه میدان نفتی العمر بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه نداشت و نیروهای کرد که فاصله بیشتری با آن داشتند، توانستند بر این چاه مسلط شوند. پیش‌تر نیز گفته‌شده بود که نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت ائتلاف آمریکا برخوردارند و در شمال و شرق سوریه در حال عملیات هستند، مدعی شدند بر میدان نفتی العمر، بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه مسلط شدند. این خبر در حالی اعلام شد که ارتش سوریه فاصله زیادی با این نقطه نداشت و نیروهای کرد فاصله بیشتری با آن داشتند؛ امری که به‌شدت تردیدبرانگیز احساس شد. پیش‌تر نیز روزنامه الاخبار لبنان در تشریح این امر غیرمنتظره نوشت، عملیات نیروهای کرد، موسوم به عاصفه الجزیره که توسط نیروهای دموکراتیک سوریه و با حمایت آمریکا در حال انجام است، برای گروه تروریستی داعش هم موهبت‌هایی داشته است به‌گونه‌ای که این گروه توانست پس از توافق با کردها و واشنگتن و خروج امن از رقه عازم شمال شرق استان دیرالزور شود. این توافق یا بهتر است بگوییم توافق‌ها، میان داعش و کردها و آمریکا همچنان ادامه دارد. به‌گونه‌ای که گفته می‌شود عناصر داعش در شمال شرق دیرالزور 28 روستا را تخلیه کرده‌اند تا نیروهای کرد بدون هیچ درگیری در آن مستقر شوند. روزنامه الاخبار قبلاً نیز توضیح داده بود، شماری از افراد محلی حاضر در این مناطق عناصر داعش را قانع کرده‌اند که مواضع خود را بدون درگیری تحویل نیروهای کرد و آمریکا دهند و در این میان جنگنده‌های آمریکا نیز با گروه‌های داعشی که در حال تخلیه این روستاها بودند، کاری نداشتند و چشم خود را به روی آن‌ها بستند. این‌گونه رفتار از سوی آمریکا با گروه‌های داعش نشان از هماهنگی نیروهای نظامی آمریکا و گروه‌های داعشی در درگیری‌های آن‌ها با کردهای سوری است.

از سوی دیگر منابع خبری با اشاره به توافق‌های پیاپی آمریکا و کردهای تحت حمایت این کشور با داعش، پیش‌بینی کرده بودند که چنین توافق‌هایی بازهم ادامه خواهد داشت.

در حالی چنین اخباری از توافق بین کردها و داعش بارها منتشرشده است که نیروهای دموکراتیک و ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا مدعی هستند با داعش مبارزه می‌کنند. گفتنی است داعش نفس‌های آخر خود را در دیرالزور سوریه می‌کشید و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند آمریکا در پی احیای داعش است و تصمیم خروج نظامیان آمریکایی که صرفاً تاکنون جنبه تبلیغاتی داشته و عملی نشده است، در راستای قدرتمند کردن داعش است.