در پی درگیری‌ها میان قسد با نیروهای وابسته به ترکیه و عشایر، مقامات آمریکایی نشستی را با مسئولان نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) برگزار کردند. به گزارش المیادین، در پی این تحولات، سفارت آمریکا در دمشق از نشست مسئولان آمریکایی با نیروها و شورای قسد و رهبران قبایل برای بررسی تنش در دیرالزور خبر داد. 

طبق بیانیه این سفارتخانه، در این دیدار ایتان گولدریچ، دستیار وزارت امور خارجه آمریکا و فرمانده دفتر مدیریت داخلی در شمال شرق سوریه حضور داشتند. سفارت آمریکا اعلام کرد که در این دیدار در مورد اهمیت رسیدگی به ظلم‌ها در حق ساکنان دیرالزور و خطرات مداخله خارجی در آن منطقه توافق شد و بر لزوم توقف تشدید خشونت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن در دیرالزور تاکید شد. 

همچنین مسئولان آمریکایی به نمایندگان نیروهای قسد بر اهمیت شراکت مستحکم با قسد در تلاش‌ها برای مقابله با داعش تاکید کردند. پیشتر جنگنده‌های روسی حملات متعددی به منطقه عملیات داشته و اطراف حومه منبج را هدف قرار دادند که باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از افراد مسلح شد. 

در روز جمعه، پنج حمله هوایی روسیه به مواضعی که شورشیان مسلح گروه موسوم به ارتش ملی در یکی از روستاهای حومه شرقی حلب (تحت تصرف قسد) در آن پیشروی داشتند، صورت گرفت. نیروهای روسی با هماهنگی با دولت سوریه در تلاش هستند مانع از پیشروی ارتش ملی در مناطق شمال سوریه شوند.

در همین حال، خبرنگار المیادین در سوریه گزارش داد که نیروهای قسد شهر البصیره در شرق دیرالزور را تحت تصرف خود درآوردند. این امر پس از آن صورت گرفت که نیروهای عشایر از البصیره عقب‌نشینی کردند. 

پیشتر عشایر سوریه که بر حمایت از رهبری و ارتش سوریه در مقابله با اشغالگری‌های آمریکا و ترکیه و حامیانشان تاکید کردند، اعلام نمودند که نیروهایشان منطقه هجین در حومه شرقی دیرالزور را کاملاً پس از عقب‌نشینی نیروهای قسد از آن، تحت کنترل خود درآوردند. درگیری‌ها میان قسد و عشایر در دیرالزور از یک سو و میان قسد و شورشیان مسلح ارتش ملی وابسته به ترکیه از سوی دیگر در جبهه‌های شمال رقه در تل أبیض و حومه غربی حسکه و حومه غربی منبج در حومه حلب 

ادامه دارد. 

این جلسه در حالی برگزار می‌شود که روز گذشته (یکشنبه) منابع ترکیه‌ای گزارش دادند که درگیری میان شبه نظامیان کرد «قسد» و قبایل مسلح عربی در سوریه به نزدیکی شهر منبج در استان حلب رسیده است. 

بر اساس این گزارش، قبایل مسلح عربی ظهر شنبه عملیاتی را برای پاک‌سازی جرابلس از حضور شبه‌نظامیان کرد آغاز کرده‌اند که به پاک‌سازی روستاهای محسنلی و محمودیه و حرب حسن در شمال منبج انجامیده و شبه‌نظامیان کرد را وادار به عقب‌نشینی تا مرکز منبج کرده است. از سوی دیگر، یک نهاد دیده‌بان وابسته به گروه‌های مخالف سوریه مدعی شد که جنگنده‌های روسیه روستاهایی را که به کنترل قبایل عرب درآمده بمباران کرده‌اند.  این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که نیروهای قسد «احمد الخبیل» مشهور به ابوخوله، رئیس شورای نظامی دیرالزور در تشکیلات قسد و از فرماندهان ارشد قبایل مسلح را بازداشت کردند. 

همچنین میخائیل ثلجه، یکی از اعضای پارلمان سوریه دیروز (یکشنبه) در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق اظهار کرد که آمریکا هر بار که خود را در محاصره و بازنده میدان می‌بیند، در راستای آزادسازی داعشی‌ها و تروریست‌ها از زندان‌ها جهت بازگرداندن تنش‌ها تلاش می‌کند. 

ثلجه در ادامه گفت: سریال آزادسازی دوباره تشکل‌های تروریستی بهانه‌ای برای اشغال دوباره خاک سوریه و غارت منابع آن با توجیه‌ها و دلایل واهی مبارزه با تروریسم و داعش است، البته این موضوع دیگر برای همه آشکار شده و آمریکا و دستاویزهای آن رو به نابودی بوده و سوریه متحد و یکپارچه باقی خواهد ماند.