تقلای پمپئو برای پیوند زدن ائتلاف درهم‌شکسته ضد مقاومت با یک اتفاق دیگر در یکی از داغ‌ترین عرصه‌های درگیری میدانی منطقه یعنی یمن، همراه شد و با انتشار ویدیویی کوتاه که ظرف چند ثانیه خط خبر رسانه‌های عربی و غربی را به خود اختصاص داد.

پنجشنبه (بیستم دی ماه) مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در قاهره، دومین ایستگاه سفر خود به هشت کشور عربی در حال تفهیم ضرورت ائتلاف راهبردی علیه ایران شامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به همراه مصر و اردن و یمن بود.

طبق عادت، ترجیع‌بند سخنان پمپئو، دشمنی مشترک به نام ایران و ضرورت مقابله بانفوذ ایران در خاورمیانه بود و بر این نکته تأکید کرد که کشورهای منطقه خودشان باید در این جهت گام بردارند.

پمپئو گفت: این گام با هدف گردهم آوردن همه اعضای شورای همکاری، مصر، اردن و یمن برداشته می‌شود و از همه کشورها می‌خواهیم درباره گام‌های آینده تحقق این هدف فکر کنند.

وزیر خارجه آمریکا یک حرف عجیب هم زد و گفت: آمریکا همواره نیروی آزادی‌بخش بوده است نه نیروی اشغالگر.

سپس پرسید: می‌توانید همین را درباره ایرآن‌هم بگویید؟ و البته در آن جمع، کسی جواب پمپئو را نداد.

پیش‌تر هم آمریکایی‌ها از طرح ناتو عربی سخن گفته بودند؛ طرحی که هزینه‌هایش را خود کشورهای عربی می‌دهند و سلاحش را آمریکا می‌فروشد؛ پروژه‌ای که از ابتدا حتی پیش از تصاعد تنش بین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و قبل از مچ‌اندازی عربستان و ترکیه بر سر قتل جمال ‌خاشقجی در استانبول و تصادم آنکارا و ریاض در شمال سوریه نیز در پیچ‌وخم اماواگرها غلت زد و به‌جایی نرسید؛ سال‌ها پیش از آن‌که سودان به‌عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده سربازان ائتلاف تحت فرمان سعودی در حمله به یمن، درگیر اعتراضات داخلی شود.

هم‌زمان با تلاش‌های پمپئو برای وصله زدن اجزای کالبد چندتکه هم‌پیمانان آمریکا و تبدیل اختلاف به ائتلاف، معادلات میدانی نبرد در یمن به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. در اقدامی بی‌سابقه، یک پهپاد انصارالله به مراسم تجمع و عرض‌اندام نظامیان تحت فرمان عربستان و امارات در بزرگ‌ترین پایگاه نظامی یمن یعنی العند استان لحج حمله کرد K2 قاصف نام این پهپاد است.

حمله پهپادی ارتش یمن به پایگاه نیروهای منصور هادی در لحج

یک منبع آگاه یمنی از وقوع انفجاری مهیب در پایگاهی در استان لحج واقع در جنوب این کشور و نیز کشته و زخمی شدن شماری از فرماندهان نظامی برجسته ارتش دولت مستعفی یمن خبر داد.

یک منبع محلی در استان لحج یمن اعلام کرد که نیروهای انصارالله یمن صبح روز پنجشنبه (بیستم دی ماه) رژه نظامی نیروهای منصور هادی را در پایگاه العند واقع در استان لحج هدف حمله پهپادی و توپ‌خانه‌ای قرار دادند که این امر منجر به زخمی و کشته شدن شماری از فرماندهان نظامی برجسته یمن شد.

بنابر گزارش المسیره، در پی این انفجار عبدالله النخعی، رئیس ستاد مشترک دولت مستعفی یمن، صالح الزندانی، معاون وی، محمد صالح طماح، رئیس دستگاه اطلاعات دولت مستعفی و ثابت جواس، از دیگر فرماندهان نظامی این دولت زخمی شدند.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که نیروهای این جنبش در حملاتی محل تجمع مزدوران و متجاوزان در پایگاه العند در الحلج را هدف قرار دادند.

ویدیوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر با هشتگ های عملیة، قاصف 2k، بقاعدة العند، لحج و انفروا، خفافا، وثقالا دقایقی بعد، تایم لاین شبکه‌های اجتماعی را اشغال کرد؛ شامل تصاویری از یک سخنرانی حماسی در جایگاه رژه، صدای ملخ پرنده‌ای آهنین که نزدیک می‌شد و انفجار به زمین افتادن سخنران نظامی ائتلاف و تصویرهای بریده‌بریده از انتقال اجساد کشته‌ها و زخمی‌ها به بیرون جایگاه رژه نظامی صورت گرفت.

آمار اولیه نشان داد که شش نظامی تحت فرمان ائتلاف سعودی کشته و 15 تن زخمی شدند که بر اساس گزارش شبکه الجزیره در میان زخمی شدگان، رئیس و نایب‌رئیس نظامیان موسوم به ستاد کل ارتش یمن، رئیس اطلاعات، استاندار لحج و فرمانده منطقه چهارم نظامی یمن نیز به چشم می‌خورند.

شش نظامی تحت فرمان ائتلاف کشته و 15 تن زخمی شدند که در میان زخمی‌شدگان، رئیس و نایب‌رئیس نظامیان موسوم به ستاد کل ارتش یمن، رئیس اطلاعات، استاندار لحج و فرمانده منطقه چهارم نظامی یمن نیز به چشم می‌خورند

الجزیره افزود: این حمله حوثی‌ها به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی، آن‌هم تحت نظارت عربستان و امارات، بی‌سابقه و خارق‌العاده بود زیرا تاکنون سابقه نداشته که حوثی‌ها چنین حمله دقیقی را به قلب جغرافیای نیروهای ائتلاف سعودی در یمن انجام دهند.

بعدازاین حمله، سرتیپ خلبان عبدالله الجعفری سخنگوی نیروی هوایی انصارالله یمن در صنعا با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مصاحبه کرد و گفت: این هواپیمای بدون سرنشین را نیروهای مسلح یمن کمیته‌های مردمی و انصارالله باتجربه و دانش کاملاً یمنی ساخته‌اند. پیام پهپاد یمنی ازنظر سخنگوی انصارالله این بود که ائتلاف سعودی با یافته‌های اطلاعاتی خود گمان می‌کرد یمن دولتی مستهلک‌شده از جنگ‌ها و نزاع‌های داخلی است که جنگ با آن 24 ساعت بیشتر طول نخواهد کشید اما باید بدانند، یمن امروز دیگر، یمن دیروز نیست.

سرتیپ خلبان یمنی این را هم گفت: جهان بداند که ما از هیچ کشوری سلاح نمی‌گیریم ذخیره استراتژیک نظامی زیادی داریم. ما هیچ فناوری خارجی را از جای دیگر نگرفته‌ایم و هر کس می‌گوید سلاحمان را از خارج می‌گیریم هدفی جز کشتار مردم یمن ندارد.

طبق عادت، ترجیع‌بند سخنان پمپئو، دشمنی مشترک به نام ایران و ضرورت مقابله بانفوذ ایران در خاورمیانه بود و بر این نکته تأکید کرد که کشورهای منطقه خودشان باید در این جهت گام بردارند

حدود چهار سال پیش نیز، پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین به همراه آمریکا، مراکش، مصر، اردن، سودان و سنگال در حمله به یمن مشارکت داشتند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود را برای حمله داده‌ بود. منابع متعدد از مشارکت رژیم صهیونیستی نیز در جنگ یمن خبر داده‌اند. آن زمان، هنوز عربستان سعودی به‌عنوان رکن اصلی ائتلاف و فرمانده میدانی آن، اعتباری نزد سایر اعضا داشت بااین‌وجود، برخی از اعضای ائتلاف، مانند قطر و مصر، حاضر نشدند زانو زدن نیروهای خود را در ریگزارهای یمن ببینند و هنوز صدای اعتراض سودانی‌ها نیز به خاطر کشته شدن فرزندانشان در جنگی که ربطی به آن‌ها نداشت در نیامده بود. هنوز اخبار کسری بودجه شدید سعودی‌ها، راهی به گزارش‌های تحلیلی نیافته بود و تردیدها درباره هزینه‌های ائتلاف و سهم شرکا کمتر بود. یمنی‌ها پیام پهپاد یمنی را زمانی ارسال می‌کردند که مایک پمپئو در قاهره در حال توجیه ضرورت ائتلاف عربی بود؛ ائتلافی که پیش‌ازاین در ابعاد بزرگ‌تر از پیشنهاد جدید پمپئو به یمن حمله کرد، نام آن ائتلاف، در ابتدا ششم فرودین 1394 شمسی توفان قاطعیت بود اما کمتر از یک ماه بعد در تاریخ دوم اردیبهشت 1394 شمسی به احیای امید تغییر نام داد؛ توفان قاطع بیش از دوازده کشور در قالب ائتلاف سعودی جای خود را به تکاپویی برای احیای امید داد و امروز، قلب آن ائتلاف در بزرگ‌ترین پایگاه نظامی و زیر نظر سیستم‌های ماهواره ای هدف حملات دقیق قرار می‌گیرد. پهپاد یمنی‌ها یک پیام قاطع‌تر از توفان قاطعیت ادعایی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها داشت. پیام این بود که میخ‌های آخر را یمنی‌ها بر تابوت ائتلاف‌های آمریکایی کوبیده‌اند و نباید امیدی به احیای ائتلاف‌های مرده بست.