رئیس‌جمهوری جدید برزیل ضمن اعلام اینکه انتخابش باعث رهایی کشورش از سوسیالیسم و نادرستی سیاسی شد، متعهد شد تا با فساد جرم و جنایت و سوء مدیریت اقتصادی در بزرگ‌ترین کشور آمریکایی لاتین مبارزه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور جدید برزیل در نخستین سخنرانی‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور متعهد شد تا به اصول دموکراتیک پایبند بماند.

در حالی‌ است که سرمایه گذران امیدوارند رویکرد بازار آزاد بولسونارو اقتصاد برزیل را تقویت کند، طرفداران محیط‌زیست و گروه‌های حقوق بشر نگران هستند که وی تدابیر حفاظتی از جنگل انبوه آمازون و کنترل‌ها بر حمل سلاح در این کشور که در حال حاضر از بالاترین نرخ قتل برخوردار است، کاهش دهد.

به‌عنوان یکی از نشانه‌های شفاف تغییر دیپلماتیک، بولسونارو قصد دارد سفارت برزیل در اسرائیل را از تل‌آویو به قدس منتقل کند و حمایت سنتی برزیل از یک‌راه حل دو کشوری را در خصوص مسئله فلسطین را به چالش بکشد

این کاپیتان سابق ارتش برزیل که در سال‌های اخیر به یک قانون‌گذار تبدیل‌شده و صریحاً از دیکتاتوری نظامی برزیل در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ میلادی حمایت کرده ، پس از یک سخنرانی انتقادی علیه رسانه‌ها و مخالفان سیاسی که باعث ایجاد نگرانی شده، گفت: این آغاز آزادی برزیل از سوسیالیسم و نادرستی سیاسی است.

طرفداران بولسونارو در حال حاضر بی‌صبرانه منتظر هستند، وی به وعده‌هایی که برای مقابله با فساد و جرائم خشونت‌آمیز و همچنین احیای اقتصاد داده، عمل کند.

هم‌زمان با این‌که هزاران نفر از طرفداران بولسونارو که پرچم برزیل را بر روی شانه‌های خود انداخته بودند و شعار کاپیتان وارد شد سر دادند، بولسونارو سخنرانی شدیداللحن و انتقادی خود را آغاز کرد.

وی گفت: ما با چالش بزرگی ازجمله بحران اقتصادی، نقض حقوق بشر و نابودی معنای واقعی خانواده مواجه هستیم. ما باید فوراً به ایدئولوژی‌هایی که از جنایت‌کاران دفاع و پلیس را جریمه می‌کند، پایان دهیم.

بولسونارو ۶۳ ساله از قانون‌گذاران خواست تا به وی کمک کنند کشور را از یوغ فساد، جنایت، بی‌مسئولیتی سیاسی و تبعیت بی‌چون‌وچرای ایدئولوژیکی رها سازد.

در حوزه اقتصادی رئیس‌جمهوری جدید برزیل متعهد شد تا بازارهای خارجی را به روی برزیل باز کند و اصلاحاتی را برای کاهش کسری شدید بودجه انجام دهد و حساب‌های دولت را در مسیری پایدار قرار دهد.

بولسونارو قصد دارد برزیل را هم‌تراز با سطح بین‌المللی قرار دهد، فاصله‌ای میان این کشور با متحدان درحال‌توسعه ایجاد کند و برزیل را به سیاست‌های رهبران غربی به‌ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که مایک پامپئو وزیر امور خارجه کشورش را برای حضور در مراسم تحلیف بولسونارو اعزام کرد، نزدیک‌تر سازد.

در حوزه اقتصادی رئیس‌جمهوری جدید برزیل متعهد شد تا بازارهای خارجی را به روی برزیل باز کند و اصلاحاتی را برای کاهش کسری شدید بودجه انجام دهد و حساب‌های دولت را در مسیری پایدار قرار دهد

ترامپ در توئیتی به بولسونارو تبریک گفته و نوشت: آمریکا با شماست.

پیروزی بولسونارو چرخش مهمی در سیاست بزرگ‌ترین دموکراسی آمریکای لاتین به شمار می‌رود که به مدت سیزده سال (بین ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶) توسط حزب چپ‌گرای کارگران برزیل اداره شده است. در دو سال گذشته نیز میشل تمر از جناح محافظه‌کار برزیل اداره کشور را بر عهده داشته است و روی کار آمدن راست افراطی به معنای ناامیدی اکثریت مردم از دو جناح سنتی سیاست برزیل ارزیابی می‌شود.

کارزار انتخاباتی در برزیل در روزهای گذشته بشدت دوقطبی شده بود به‌طوری‌که هر طرف ادعا می‌کرد در صورت پیروزی طرف مقابل، برزیل نابود می‌شود.

بولسونارو که یک راست‌گرای افراطی است پیش‌تر از نوستالژی بازگشت به دوران دیکتاتوری نظامی در برزیل سخن گفته بود و همین موضوع بسیاری را نگران آزادی شهروندان در دوران او کرده است

ژایر بولسانارو بعد از پیروزی گفت که دولت او مدافع دموکراسی و قانون اساسی برزیل خواهد بود و این وعده او نه وعده یک حزب و نه وعده‌های یک مرد که سوگندی در برابر خداست. وی همچنین گفت: ما باهم سرنوشت برزیل را تغیر خواهیم داد.

بولسونارو وعده داده است که فساد را در برزیل ریشه‌کن کند و با افزایش امنیت در کشور، سطح بالای جرم و جنایت در برزیل را کاهش دهد.

به‌عنوان یکی از نشانه‌های شفاف تغییر دیپلماتیک، بولسونارو قصد دارد سفارت برزیل در اسرائیل را از تل‌آویو به قدس منتقل کند و حمایت سنتی برزیل از یک‌راه حل دو کشوری را در خصوص مسئله فلسطین را به چالش بکشد.

ژایر بولسانارو در جریان تبلیغات انتخاباتی تصویری از خود به‌عنوان فردی ساختارشکن و ضد سیستم ارائه داد، تصویری که محور اصلی شعارهای پوپولیست‌های راست‌گراست؛ که برای بسیاری یادآور روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات‌متحده آمریکاست.

بولسونارو اقدامات برای قانونی سازی سقط‌جنین را مسدود خواهد کرد و تدریس آموزش‌های جنسی در مدارس دولتی را حذف خواهد کرد چراکه آن را مارکسیسم فرهنگی تلقی کرده که توسط دولت‌های چپ‌گرای اخیر توصیه‌شده‌اند.

بولسونارو با اتهامات تحریک تجاوز و جرائم مربوط به نفرت و انزجار به خاطر اظهاراتش درباره زنان، هم‌جنس‌گرایان و اقلیت‌های نژادی مواجه شده است.