فرشاد گلزاری

حدود یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه باقی مانده و به نظر می‌رسد که اوضاع در داخل و خارج این کشور به گونه‌ای در جریان است که یک طغیان سیاسی آن هم با محوریت اردوغان را به نمایش می‌گذارد. اخیراً خبر آمد که اردوغان و هم‌حزبی‌های وی در مورد آرای انتخاباتی جوانان به تکاپو افتاده‌اند؛ چراکه بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها مشخص شده که فقط 20 درصد از جوانان 18 تا 25 ساله ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری به اردوغان رأی خواهند داد و مابقی به کمال قلیچداراوغلو و سایر نامزدهای انتخاباتی رأی خواهند داد. این خبر باعث شده تا اردوغان و آکپارتی به تکاپو بیفتند و بر همین اساس او میتینگ‌های متنوعی را برای جذب و جلب جوانان برگزار کرده است.  در این میان اما رفتار اردوغان و هم‌حزبی‌های او با آنچه که می‌گویند یکی نیست و اساساً تناقض‌ها روز به روز بیشتر از گذشته می‌شود. به عنوان مثال چندی پیش مشخص شد که سازمان اطلاعاتی ترکیه و پلیس این کشور تعداد زیادی از وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی را بازداشت کرده‌اند و برخی دیگر از آنها هم پیام اخطار دریافت کرده‌اند. حالا اما به نظر می‌رسد که اردوغان در حال حمله به منتقدان خود است. روز گذشته (جمعه) رجب طیب اردوغان در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه، مخالفانش را عضو جامعه ال‌جی‌بی‌تی دانست و گفت که فقط خودش می‌تواند از ارزش‌های خانواده در ترکیه حفاظت کند! این تفکر او و تیمش که برآمده از نگاه اسلام‌گرایانه وی است، به خوبی نشان می‌دهد که اردوغان به صورت کلی در حال مخابره این پیام به مردم کشورش است که اگر کسی به غیر از او بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند بدون شک ترکیه با بحران‌های متعدد مواجه خواهد شد و از سوی دیگر اسلامگرایی را تنها راه سعادت کشور و مردمش می‌داند. اردوغان جامعه ال.جی.بی.تی (هم‌جنسگراها) را بر آمده از تفکر آمریکایی و اروپایی می‌داند که با ارزش‌های مردم ترکیه بیگانه و متضاد است. او اخیراً گفته که کمال قلیچداراوغلو یک شخص ال‌.جی.‌بی‌.تی است، حزب مردم جمهوری‌خواه ال‌.جی‌.بی.‌تی است، حزب «خوب» ال‌.جی.‌بی‌.تی است و حزب «دموکراتیک خلق‌ها» را هم ال‌.جی.‌بی.‌تی خوانده است. این حمله اردوغان به تمام مخالفانش و برچسب‌زنی به آنها نشان می‌دهد که وی تنها راه کسب رای را تخریب با عمق زیاد می‌داند و می‌خواهد آنها را به هر ترتیب از سر راه بردارد. اگرچه قلیچداراوغلو حامی سرسخت حقوق همجنسگرایان محسوب نمی‌شود، اما وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کنوانسیون استانبول را دوباره برقرار کند. این کنوانسیون در سال ۲۰۱۱ توسط اتحادیه اروپا و ۴۵ کشور دیگر امضا شد و هدف آن تقویت مجازات‌های قانونی برای خشونت علیه زنان است، اما ترکیه در سال ۲۰۲۱ با بیان اینکه برخی‌ها از این کنوانسیون برای عادی‌سازی همجنسگرایی استفاده می‌کنند، از آن خارج شد. این در حالیست که سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه و از حامیان سرسخت اردوغان در ماه فوریه درباره قلیچداراوغلو و متحدان این چهره برجسته اپوزیسیون گفت آنها سعی دارند که جامعه ترکیه را به نام ال.‌جی.‌بی.‌تی، از هویت جنسی تهی کنند.

اگرچه قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان،‌ حامی سرسخت حقوق همجنسگرایان محسوب نمی‌شود، اما وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کنوانسیون استانبول را دوباره برقرار کند و همین موضوع به ابزار حمله علیه وی تبدیل شده است

هجوم به دشمنان خارجی

اگر از مسائل داخلی ترکیه بگذریم، به خوبی می‌بینیم که اردوغان و تیمش به دنبال آن هستند تا بتوانند به هر صورتی که شده مخالفانشان در داخل و خارج را «ضد ترکیه» نشان دهند و با حمله به آنها، جناح هماهنگ و هم‌فکر با خودشان را تقویت کنند. به عنوان مثال روز گذشته (جمعه) سورین سوندرگارد، نماینده دانمارکی و نامزد نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت که آنکارا او را به تبلیغ برای یک سازمان تروریستی متهم کرده است. کمی بعد از اظهارنظر وی مشخص شد که این نماینده اروپایی به دلیل آنکه در گذشته با کردهای سوریه ملاقات داشته، از سوی ترکیه ممنوع‌الورود شده است. او در واکنش به این تصمیم آنکارا اعلام کرده من با کسانی که با داعش جنگیدند یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) دیدار کردم و به این مساله افتخار می‌کنم، اما مقامات ترکیه بعد از این دیدار مرا از ورود به خاک این کشور منع کردند. حالا با توجه به این اقدام ترکیه، سازمان امنیت و همکاری اروپا شکایت رسمی را در اینباره به آنکارا ارائه کرد. اما مساله صرفاً این موضوعات نیست، بلکه به نظر می‌رسد یک جبهه واحد علیه اردوغان در غرب برپا شده است. در آخرین شماره مجله اکونومیست که با طرح روی جلد «مهم‌ترین انتخابات ۲۰۲۳» منتشر شده، این نشریه انگلیسی اردوغان را دیکتاتور خوانده و نوشته است که وی باید در این انتخابات به حاشیه برود. این اقدام مجله اکونومیست باعث شده تا مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به گزارش مذکور درباره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که در ۱۴ ماه مه برگزار می‌شود، واکنش نشان دهد. او علاوه بر اینکه اعلام کرده مقاله خود که قرار است ماه آینده در اکونومیست به چاپ برسد را، از این مجله پس خواهد گرفت، به این موضوع اشاره کرده که نه تنها در لندن بلکه در سایر پایتخت‌های غربی هم علیه انتخابات ترکیه تحرک‌های زیادی صورت  گرفته است. وزیر خارجه ترکیه با حمله به آلمان گفته است که چرا این کشور در حالی که از هیئت عالی انتخابات مجوز گرفتیم به ما اجازه نداد تا صندوق‌های رأی را در نقاطی که اجازه گرفته‌ایم بگذاریم؟ درهمین راستا اردوغان هم به این گزارش واکنش نشان داد و اعلام کرد که اجازه نخواهند داد برخی مجلات غربی که ابزار عملیاتی قدرت‌های جهانی هستند، سیاست داخلی ترکیه را هدایت کنند.

 اینکه وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده مقاله خود که قرار است ماه آینده در اکونومیست به چاپ برسد را، از این مجله پس خواهد گرفت، این موضوع را برجسته می‌کند که نه تنها در لندن بلکه در سایر پایتخت‌های غربی علیه انتخابات ترکیه تحرک‌های زیادی صورت گرفته است

در این میان اما تیم اردوغان در حال ایجاد یک جو جدید ضد غربی نه تنها با محوریت اروپا، بلکه با محوریت ایالات متحده هستند. روز گذشته (جمعه) احمد حمدی چاملی، نماینده حزب عدالت و توسعه ترکیه در مصاحبه با المیادین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را به حمایت از دشمنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات آتی متهم کرد و مدعی شد کمال قلیچداراوغلو که حالا در کالبد مخالف اردوغان به میدان آمده است، در هماهنگی کامل با غرب قرار دارد می‌خواهد راهبردهای واشنگتن را در ترکیه دنبال کند. همچنین سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه هم آمریکا را به برنامه‌ریزی برای برکناری اردوغان در جریان انتخابات ریاست جمهوری آتی به عنوان انتقامی برای تلاش‌های کودتای نافرجام متهم کرد. حال به نظر می‌رسد که آکپارتی حمله به منتقدان خود در داخل و خارج از ترکیه را شدت داده است.