در سایه اعلام ششمین آتش‌بس در سودان، روز یکشنبه، سازمان هواپیمایی کشوری سودان از تمدید بسته بودن حریم هوایی این کشور به روی تردد هوایی تا ۱۳ مه به استثنای پروازهای کمک‌های بشردوستانه و تخلیه خبر داد. اتحادیه پزشکان سودان نیز دیروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای از تعطیلی تعداد زیادی از بیمارستان‌های سودان به دلیل درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و واکنش سریع این کشور خبر داد.

به گزارش الجزیره، در حالی که ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع موافقت خود را با تمدید آتش‌بس انسانی به مدت ۷۲ ساعت دیگر اعلام کردند؛ اما درگیری‌ها میان دو طرف با سلاح سنگین و سبک در خارطوم و دیگر مناطق سودان ادامه دارند. ارتش سودان یکشنبه در بیانیه‌ای موافقت خود را با تمدید سه روزه آتش‌بس اعلام و تاکید کرد: با وجود اینکه متوجه قصد شورشی‌ها برای حمله به برخی پایگاه‌هایمان شدیم؛ اما امیدواریم آنها به الزامات اجرای توافق آتش‌بس پایبند باشند. نیروهای واکنش سریع نیز در پی درخواست‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی، با انتشار بیانیه‌ای موافقت خود را با تمدید آتش‌بس انسانی به مدت ۷۲ ساعت دیگر برای بازگشایی مسیرهای انسانی، تسهیل رفت‌وآمد شهروندان و افراد مقیم این کشور و رفع نیازهای آنها و انتقالشان به مناطق امن اعلام کردند.

این نیروها در بیانیه خود بار دیگر بر پایبندی جدی‌شان به آتش‌بس انسانی اعلام شده و توقف کامل درگیری‌ها با وجود نقض‌های مداوم آن از سوی کودتاچی‌ها و حملات آنها به پایگاه‌های این نیروها تاکید کردند. در این راستا اتحادیه آفریقا، سازمان بین‌ دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) و سازمان ملل در بیانیه مشترکی دو طرف سودانی را به تمدید دوباره آتش‌بس به مدت سه روز دعوت کردند. اتحادیه آفریقا، سازمان بین‌ دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) و سازمان ملل در بیانیه مشترکی اعلام کردند که برقراری آتش‌بس مسیر را برای انجام مذاکرات میان دو طرف و رسیدن به توافقی برای توقف دائمی درگیری‌ها فراهم خواهد کرد.

طبق گزارش شبکه خبری الجزیره از تحولات میدانی در سودان، نیروی هوایی این کشور یک کاروان نیروهای واکنش سریع را در ورودی شهر ام درمان در غرب خارطوم هدف قرار داده و همین‌طور پایگاه‌های نیروهای واکنش سریع در منطقه ابوسعد در جنوب این شهر را بمباران کرد. طبق گزارش این شبکه، جنگنده‌های ارتش سودان صبح روز یکشنبه بر فراز منطقه شَمبات در شمال خارطوم بحری به پرواز درآمدند و نیروهای واکنش سریع با سلاح‌های ضدهوایی با آنها مقابله کردند، اطراف کاخ ریاست جمهوری نیز همزمان با آتش‌بس شاهد درگیری‌های پراکنده و تیراندازی متقابل بود. ارتش سودان اعلام کرد که کاروان‌هایی از نیروهای واکنش سریع را در نزدیکی منطقه الزریبه در کردفان شمالی و در دو منطقه المویلح و فتّاشه در غرب ام درمان هدف قرار داد.

همچنین ارتش سودان گزارش داد که نیروهایش هنوز شاهد حرکت کاروان‌هایی از غرب به سمت پایتخت هستند و این به معنای استمرار نقض آتش‌بس توسط نیروهای واکنش سریع است و آنها بیمارستان شرق نیل را به یک پایگاه نظامی پر از اسلحه و یک مرکز فرماندهی عملیات تبدیل کردند.

این ارتش در بیانیه‌ای نیروهای واکنش سریع را متهم کرد که به حملات بی‌هدف خود و نیز غارت اموال عمومی و خصوصی از جمله بانک‌ها ادامه می‌دهند. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری سودان از تمدید بسته شدن حریم هوایی این کشور بر روی تردد هوایی تا ۱۳ مه به استثنای پروازهای کمک‌های بشردوستانه و تخلیه خبر داد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بولتن خلبانان  را صادر کرده است که بسته شدن حریم هوایی سودان را به روی تمام ترافیک هوایی تا ۱۳ مه تمدید می‌کند. این نهاد افزود: پروازهای کمک‌های بشردوستانه و پروازهای تخلیه اتباع خارجی با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح و تایید نیروهای مسلح سودان از این امر مستثنی هستند.