جنگ بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع وارد سومین هفته خود شد بدون اینکه وضعیت این کشور مشخص باشد. ارتش سودان اعلام کرده که به روند سیاسی پایبند است برخی میانجی‌گران نیز می‌گویند دو طرف انعطاف‌هایی برای مذاکره نشان داده‌اند.

به گزارش العربی الجدید، درگیری‌ها میان نیروهای عبدالفتاح البرهان و نیروهای محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع ۱۵ آوریل در یکی از پادگان‌های نیروهای واکنش سریع در منطقه سوبا در نزدیکی شهرک ورزشی آغاز شد؛ اما چند دقیقه بعد به جبهه‌های مختلف در خارطوم از جمله مقر فرماندهی ارتش، فرودگاه خارطوم و کاخ ریاست‌جمهوری رسید.

درگیری‌ها در روزهای گذشته به بیش از هفت شهر سودان و عمدتا در شهرهای اقلیم دارفور و کردفان شمالی کشیده شده است و همچنان ادامه دارند و خارطوم نیز شاهد حملات هوایی و تیراندازی به رغم اعلام آتش بس است. نیروهای البرهان و حمیدتی در طول ۱۵ روز برای سیطره بر پایگاه‌ها تلاش کردند. ارتش توانست کنترل مقر فرماندهی را که در روزهای اول شاهد درگیری‌های شدید بود در دست بگیرد. در مقابل نیروهای واکنش سریع از روزهای اول کنترل کامل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفتند.

استقرار این نیروها در این کاخ از حدود چهار سال پیش بعد از سرنگونی نظام عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان به آن‌ها برای کنترل این کاخ کمک کرد. نیروی هوایی ارتش سودان در طول دو هفته گذشته این کاخ را هدف قرار داد؛ اما نتوانست کنترل آن را در دست بگیرد. نیروهای واکنش سریع سودان بیشتر از نیروهای البهران در مناطق خارطوم مستقر هستند و ایست‌هایی را در جاده‌ها ایجاد کرده‌اند. همچنین کنترل پادگان خود در سوبا در جنوب خارطوم را در دست دارند.

این نیروها در تمام مناطق جنوب خارطوم تا گذرگاه الباقیر در مرزها بین خارطوم و استان الجزیره مستقر هستند. از آن طرف، ارتش سودان در ام درمان در روزهای نخست درگیری‌ها کنترل کامل شهر را بعد از انهدام پایگاه منطقه کرری در دست گرفت. این پایگاه یکی از بزرگترین پایگاه‌های نیروهای واکنش سریع بود.

تنها مقر دولتی رادیو و تلویزیون در مرکز ام درمان در کنترل ارتش سودان نیست. نیروهای واکنش سریع سودان از زمان سقوط البشیر در این ساختمان مستقر هستند. ارتش سودان در جنوب ام درمان کنترل مقرهای نیروی پزشکی و نیروی مهندسین را در دست دارد. در مقابل نیروهای واکنش سریع در مناطق جنوب و غرب این شهر مستقر هستند. شهر خارطوم بحری که ضلع دوم پایتخت است نسبت به بقیه نواحی از حیث قطع آب و برق و غارت یکی از بزرگترین بازارهای شهر بیشترین آسیب را دیده است.

خارج از خارطوم درگیری‌ها در الجنینه در مرکز غرب دارفور و الفاشر در مرکز استان شمال دارفور، الابیض وود بنده در کردفان شمالی و نیالا در دارفور جنوبی شدت گرفته است. نیروهای واکنش سریع سلاحشان را در شهرهای دیگری مثل پورتسودان، کسلا و القضارف تحویل دادند. درگیری‌های خیابانی شدیدی نیز در مروی در شمال سودان و مشخصا در پایگاه هوایی شهر رخ داده است. نزاع در الجنینه تبدیل به درگیری‌هایی میان قبایل العربیه و قبیله المسالیت شده است. این درگیری‌ها به کشته شدن ۱۰۰ نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر و نابودی تعدادی از نهادها و فرار هزاران تن به چاد شده است.

طی دو هفته گذشته نیروی هوایی و جنگنده‌ها عامل برتری ارتش سودان بر نیروهای واکنش سریع بوده است. این نیروها با سامانه‌های زمینی سعی در مقابله با این جنگنده‌ها را داشتند و بارها از سرنگونی جنگنده‌ها خبر دادند.

در همین حال وزارت کشور سودان از استقرار نیروهای پلیس در جاده‌ها برای حفاظت از املاک دولتی و خصوصی و کنترل امنیت خبر داد.