با پایان آتش‌بس سه روزه در سودان، صبح دیروز (دوشنبه) پس از درگیری‌های پراکنده روز یکشنبه در خارطوم، آرامشی شکننده در این شهر برقرار شد و دیپلمات‌ها و اتباع کشورهای مختلف همچنان به روند خروج خود از سودان ادامه می‌دهند. به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، با وجود پایان یافتن مهلت آتش‌بس انسانی به مناسبت عید فطر، آرامش در خارطوم، پایتخت سودان برقرار شده است و همزمان عملیات‌های تخلیه اتباع خارجی از سودان ادامه دارد. خبرنگار الجزیره در ادامه از قطع برق و کمبود آب آشامیدنی در برخی محله‌های خارطوم خبر داد.

روند تخلیه از سودان در دو روز گذشته ادامه داشته و برخی کشورهای عربی و غربی اعلام کردند که شهروندان خود را از سودان خارج کردند، برخی کشورهای دیگر نیز تاکید کردند که به سرعت برای انجام این کار اقدام خواهند کرد. وزارت خارجه چین هم اعلام کرد که اولین گروه از شهروندان خود را در امنیت به کشورهای همسایه سودان منتقل کرده است. نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان اعلام کرد که کشورش جنگنده‌هایی را همراه با نیروهای ارتش به مصر فرستاده تا اتباع یونانی و قبرسی را از سودان خارج کنند. دندیاس افزود: وزارت خارجه یونان در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ پیشنهاد عملیات مشترک تخلیه شهروندان اروپایی از سودان را مطرح خواهد کرد. دولت فرانسه نیز اعلام کرد که به عملیات خود برای تخلیه اتباعش از سودان ادامه می‌دهد.

پاریس ضمن درخواست دوباره از طرف‌های سودانی برای متوقف کردن درگیری و بازگشت به مذاکرات اعلام کرد که در ارتباط نزدیک با شرکای اروپایی خود در مورد وضعیت سودان است. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ تن از اتباع فرانسوی و اتباع دیگر کشورها را منتقل

کرده است.

این وزارتخانه گزارش داد، هواپیمای اولی که عصر یکشنبه در جیبوتی فرود آمد، ۱۰۶ تن را منتقل کرد و با هواپیمای دوم نیز نزدیک به ۱۰۰ تن از اتباع فرانسوی و اتباع دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی به خارج سودان منتقل شدند. اتحادیه پزشکان سودان نیز اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها در ۱۰ روز قبل، تعداد غیرنظامیان کشته شده به ۲۷۳ تن و زخمی‌ها به ۱۵۷۹ تن رسیده است.

این اتحادیه با انتشار گزارشی در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که ۶۹ درصد از بیمارستان‌های واقع در مرزهای مناطق درگیری تعطیل شدند. این اتحادیه با اشاره به اینکه از مجموع ۷۹ بیمارستان اصلی در پایتخت و استان‌های سودان، ۵۵ بیمارستان تعطیل شدند و ۲۴ بیمارستان نیز به شکل کامل یا جزئی فعال هستند؛ اما آنها نیز به دلیل کمبود کادر و تجهیزات پزشکی و نبود آب و برق با خطر تعطیلی روبه‌رو هستند.

در ادامه این گزارش آمده است، در درگیری‌ها ۱۳ بیمارستان هدف قرار گرفته و ۱۹ بیمارستان مجبور به تخلیه شدند، همچنین شش دستگاه خودروی آمبولانس مورد هجوم نظامیان قرار گرفته و به تعدادی دیگر از آنها اجازه عبور و مرور برای انتقال بیماران و تجهیزات کمکی داده نشد.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که هیئت این اتحادیه در امنیت از سودان خارج شد. بورل تاکید کرد: سفیر اتحادیه از سودان به کار خود ادامه خواهد داد و اتحادیه به تلاش برای توقف درگیری در سودان و کمک به تمامی غیرنظامیانی که در محاصره قرار دارند، متعهد است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز فرمانده ارتش سودان و فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور را به توقف فوری تیراندازی‌ها و حمایت از غیرنظامیان تشویق کرد.

رسانه‌های محلی سودان هم از فرار تعداد زیادی از زندانیان زندان کوپر در شمال خارطوم خبر دادند که اخباری ضد و نقیض از فرار رئیس جمهور عزل شده سودان به همراه این زندانیان منتشر شده در حالیکه پلیس سودان فرار البشیر را تکذیب کرد.