میان رهبران ارتش و معترضان سودان صورت گرفت

توافق بر سر دوره انتقالی سه ساله 

خدیجه‌ علامه‌زاده

یک ژنرال ارتش سودان گفت که رهبران ارتش که بعد از برکناری عمر البشیر قدرت را در دست گرفته بودند با گروه‌های مخالف ارتش برای یک دوره انتقالی سه ساله به توافق رسیدند که پس از آن قدرت به یک دولت کاملا مدنی انتقال داده شود.

ژنرال یاسر العطا به خبرنگاران گفته است که توافق نهایی بر سر اشتراک قدرت و در تشکیل بدنه حکومتی آتی (شورای حکومتی) طی 24 ساعت با همکاری جنبش اعتراضی با نام اتحاد برای آزادی و تغییر، امضا می‌شود. عطا در ادامه گفت که ما برای یک دوره انتقالی سه ساله به توافق رسیدیم.

وی افزود ما به مردم قول می‌دهیم که این توافق به‌طور کامل ظرف 24 ساعت تکمیل شود و به نوعی باشد که همه جوانب خواسته‌های مردم در آن در نظر گرفته شده باشد.

هزاران نفر از معترضان پس از آن‌که افسران ارتش، قدرت را در 11 آوریل (22 فروردین ماه) از دست عمرالبشیر گرفتند، با تحصن در کنار ساختمان‌های ارتش خواهان کناره‌گیری آن‌ها شدند.

افسران ارتش ابتدا بر دوره انتقالی دو ساله اصرار داشتند، اما معترضان خواهان دوره چهار ساله بودند. عطا همچنین گفته است در دوره انتقالی، مجلس با 300 نماینده تشکیل می‌شود که 67 درصد آن از حزب اتحاد برای آزادی و تغییر خواهند بود و مابقی آن‌ها از سایر گروه‌های سیاسی وارد مجلس می‌شوند. وی گفته است که شش ماه از دوره انتقالی به امضای توافقات صلح با گروه‌های شورشی در مناطق جنگی کشور تعلق خواهد گرفت.

تلفات جانی اعتراضات

دسته‌کم چهار نفر در جریان اعتراضات روز دوشنبه(23 اردیبهشت ماه) پس از آن‌که حکام ارتش و رهبران معترضان اعلام کردند که آن‌ها به بخشی از یک توافق برای یک دوره انتقالی دست پیدا کردند؛ جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند.

گفته می‌شود شبه‌نظامیان رژیم سابق سودان اقدام به تیراندازی به سمت تحصن‌کنندگان کرده‌اند؛ شورای نظامی انتقالی نیز اعلام کرده که در جریان این تیراندازی یک نیروی پلیس نظامی کشته و سه نفر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، دادستان کل سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور، به‌همراه چهره‌های دیگری به تحریک و مشارکت در قتل تظاهرکنندگان متهم شدند.

عباس مدنی یکی از شخصیت‌های برجسته مخالفان که هم‌زمان با عطا یک کنفرانس خبری در نیمه شب برگزار کرده بود گفت که شورای نظامی انتقالی کمیته‌ای را برای تحقیق در مورد حمله به معترضان تشکیل داده است. او گفت که این کمیته مشترک با همکاری مخالفان تشکیل شده تا علیه تلاش‌هایی که برای برهم زدن تحصن در کنار ساختمان‌های ارتش برگزار شده، تحقیق کنند. شب دوشنبه (25 اردیبهشت ماه) پس از آن‌که گروه واکنش سریع که رئیس آن‌ها معاون شورای نظامی است با حمله بوسیله گاز اشک‌آور و تفنگ سعی در برهم زدن تحصن‌ها داشت، صدای شلیک گلوله در پایتخت سودان شنیده شد.

معترضان که قصد داشتند فشار را برای ارتش به‌منظور انتقال قدرت حفظ کنند، روز سه‌شنبه(24 اردیبهشت ماه) با بستن جاده‌ها و پل‌ها به وسیله آجر و سنگ به اعتراضات خود ادامه دادند. هیبا مورگان، خبرنگار الجزیره که از خارطوم گزارش می‌داد، گفته است که آن‌ها شاهد تشدید روش‌های حفظ فشار از سوی معترضان بودند. معترضان سنگرهای خود را در خیابان‌های منتهی به ساختمان‌های ارتش تقویت کردند و جاده‌های دیگر را که در نهایت به خیابان‌های اصلی منتهی می‌شود با سنگرهای جدید مسدود کردند. به گفته وی،‌ اینکه «دولت انتقالی از سوی ارتش اداره می‌شود یا ائتلاف معترضان؟»؛ موضوعی بسیار تاثیرگذار بر روند اعتراضات است و معترضان منتظر مشخص شدن این موضوع هستند.