مرکز مطالعات اسرای فلسطینی اعلام کرد  نظامیان رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی به بازداشت خودسرانه و بی‌دلیل شهروندان فلسطینی ادامه دادند و در این سال در مجموع ۵۷۰۰ تن از جمله ۹۸۰ کودک و ۱۷۵ زن و دختر به بازداشت نظامیان اسرائیلی درآمدند.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین ریاض اشقر، سخنگوی مرکز مطالعات اسرای فلسطین در گزارشی عنوان کرد که رژیم صهیونیستی طی سال جاری از طریق سازمان‌های مختلف امنیتی، نظامی، سیاسی قانون‌گذاری و رسانه‌ای خود به جنگ علیه اسرا و صدور احکام ظالمانه و نقض حقوق آنان ادامه داد.

بر این اساس، رژیم صهیونیستی دست به تجاوزات مختلفی علیه اسرا زده اعم از محروم کردن آنان از ابتدایی‌ترین حقوق خود، منع درمان و ملاقات با خانواده، حمله به اتاق و سلول‌های اسرا و ضرب و شتم آنان، حبس آنان در شرایط بسیار سخت و ناگوار و اعمال مجازات‌های سنگین بر آنان.

بر پایه این گزارش در شهر قدس ۱۸۰۰ نفر، در الخلیل ۹۰۰ تن و نوار غزه نیز ۲۱۵ تن طی سال جاری به اسارت گرفته شده‌اند. مابقی بازداشت شدگان نیز از دیگر شهرهای کرانه باختری بوده‌اند.

کم سن‌ترین اسیر فلسطینی در سال جاری ضرغام کرم مسوده از بخش قدیمی الخلیل بوده است که تنها سه سال دارد.

همچنین ۱۷۵ زن و دختر از جمله ۱۴ دختر کم سن و سال نیز در سال جاری بازداشت شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که نظامیان اسرائیلی در سال ۲۰۱۸ اقدام به اسارت هفت نماینده فلسطینی، ۱۳۰۰ اسیر آزاده و ۱۵۰ نفر بیمار و افراد دارای معلولیت کرده‌اند.

دادگاه‌های رژیم صهیونیستی نیز در سال جاری ۹۲۰ حکم تمدید بازداشت موقت فلسطینیان را صادر کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی سال ۲۰۱۸ شمار زیادی افراد سالخورده را نیز بازداشت کرد که مسن‌ترین آنان حاج علی مصطفی وحش ۹۲ ساله در کرانه باختری بود.

در میان بازداشت شدگان، ۱۱ دانشجو و اساتید دانشگاهی نیز دیده می‌شود.

لازم به ذکر است که در سال جاری، ۵ اسیر فلسطینی به نام‌های یاسین عمر سرادیح ۳۳ ساله از اریحا، محمد صبحی عنبر ۴۶ ساله از اردوگاه طولکرم، محمد عبدالکریم مرشود ۳۰ ساله از اردوگاه بلاطه در شرق نابلس عزیز موسی عویسات ۵۳ ساله و محمد زغلول ریماوی ۲۴ ساله از رام الله به شهادت رسیدند.

زندانیان فلسطینی همچنین در این سال اوضاع خوبی در زندان‌های صهیونیست‌ها نداشتند. در جریان جام جهانی 2018 روسیه گیلاد اردان وزیر امنیت داخلی اسرائیل دستور داد زندانیان فلسطینی عضو گروه حماس اجازه تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال را ندارند.

وی بیان داشت: تا زمانی که اسیران و اجساد سربازانمان مسترد نشود اجازه نمی‌دهم اعضای حماس در زندان‌های ما از بازی‌های جام جهانی لذت ببرند.

این در حالی است که طبق مقررات زندان‌های اسرائیل همه زندانیان اجازه استفاده از تلویزیون دارند اما گیلاد اردان تغییر این مقررات را پیش از آغاز مسابقات جام جهانی تصویب کرد.

بنا به اعلام یک انجمن دفاع از زندانیان فلسطینی در مجموع حدود شش هزار و 500 فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

با وجود تضعیف نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در این رژیم، کارشناسان بر این باورند که حزب نتانیاهو همچنان پیش‌تاز است و انتظار نمی‌رود در انتخابات پیش‌رو شکست بخورد. با انتخاب دوباره نتانیاهو باید منتظر تداوم سیاست‌های خصمانه کنونی این رژیم علیه مردم فلسطین باشیم. ضمن آنکه طرح‌های فریبکارانه ترامپ در مورد نوار غزه و صحبت‌های او در مورد معامله قرن برای همگان آشکار است و کسی به چنین طرح‌هایی برای پایان دادن به درگیری در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه امید ندارد.