مقدمات مذاکره مستقیم طالبان با آمریکا در پاکستان فراهم شده البته هنوز مکان دقیق این مذاکرات که از دوشنبه (26 آذر ماه) آغاز می‌شود، مشخص نیست.

قرار است زلمی‌ خلیل‌زاد نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان به نمایندگی از واشنگتن در مذاکره با طالبان که در پاکستان انجام می‌شود، شرکت کند.

رایزنی‌های زلمی خلیل‌زاد درباره صلح افغانستان با شماری از کشورهای منطقه از جمله روسیه، کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان پایان یافته است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز اعلام کرد یک نشست دیگر با ایالات متحده برگزار خواهد کرد و این بار جلسه در امارات و با مشارکت نمایندگان عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی خواهد بود.

پیش از این قرار بود دور سوم مذاکرات آمریکا با گروه طالبان به میزبانی پاکستان برگزار شود اما ظاهراً محل برگزاری این نشست به دلایل نامعلومی تغییر کرده است.

نظرمحمد مطمئن مقام سابق طالبان اظهار داشت: گفت‌وگوهای طالبان با خلیل‌زاد باید در قطر انجام شود و اگر در کشور دیگری از جمله پاکستان صورت بگیرد نتایج مثبتی در پی نخواهد داشت زیرا باعث پیچیدگی بیشتر در روند صلح خواهد شد.

این در حالی است که عمران خان نخست‌وزیر پاکستان اوایل هفته جاری (24 آذر ماه) در جریان سخنرانی در شهر پیشاور پاکستان گفته بود که سومین دور مذاکرات آمریکا با اعضای دفتر سیاسی طالبان به میزبانی اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

سفارت آمریکا در کابل اعلام کرد واشنگتن از اقدامات پاکستان برای مذاکره با طالبان استقبال می‌کند و تلاش اسلام‌آباد برای برقراری صلح را قابل‌تقدیر دانست.

بر اساس این گزارش، زلمی خلیل‌زاد علاوه بر طالبان با تمام گروه‌های افغانستانی مذاکره خواهد کرد.

خلیل‌زاد حدود دو هفته قبل (دوازده آذر ماه) از مقامات سیاسی و نظامی پاکستان درخواست کرد که مقدمات مذاکره با طالبان را فراهم کنند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان بعد از سفر به افغانستان اعلام کرد که طالبان حاضرند با کنار گذاشتن سلاح خود به روند صلح بین دولت افغانستان و طالبان بپیوندند و در این راستا تلاش خواهد کرد اما در نهایت همه‌چیز بستگی به نحوه مذاکره با این گروه دارد.

وی افزود: پاکستان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح همکاری می‌کند بنابراین افغانستان و آمریکا باید ضمن اعتماد به این کشور از اتهام‌زنی خودداری کنند.

قریشی افزود: دولت افغانستان، طالبان و دیگر گروه‌ها باید شرایط خود را برای ادامه مذاکره در نظر بگیرند و پاکستان فقط مقدمه آغاز مذاکرات را فراهم می‌کند.

وزیر امور خارجه پاکستان بعد از سفر به افغانستان اعلام کرد که طالبان حاضرند با کنار گذاشتن سلاح خود به روند صلح بین دولت افغانستان و طالبان بپیوندند و در این راستا تلاش خواهد کرد اما در نهایت همه‌چیز بستگی به نحوه مذاکره با این گروه دارد

مذاکرات صلح افغانستان در یک مرحله انجام نمی‌شود و مراحل مختلف آن در قطر و دبی پیگیری خواهد شد البته مرحله نخست این دور از مذاکرات از پاکستان آغاز می‌شود.

واکنش دولت افغانستان

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد این کشور از تلاش‌های صلح توسط زلمی خلیل زاد استقبال می‌کند اما مذاکرات صلح باید به رهبری افغانستان برگزار شود.

وی تصریح کرد مذاکرات رسمی صلح با طالبان را تنها هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان باید ادامه دهد.

معاون سخنگوی اشرف غنی اظهار داشت: خلیل‌زاد گزارش‌های خود را با رئیس‌جمهور افغانستان در میان گذاشته و اقداماتش در هماهنگی با دولت کابل صورت گرفته است.

وی افزود: ما از تلاش‌ سایر کشورها در روند صلح افغانستان استقبال می‌کنیم اما مذاکرات صلح با طالبان باید توسط دولت افغانستان انجام شود.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اظهار داشت: تسهیل مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان توسط پاکستان نخستین اقدام عملی اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان محسوب می‌شود.

این در حالی است که دور سوم مذاکرات صلح آمریکا با طالبان روز دوشنبه (26 آذر ماه) برگزار می‌شود اما هنوز محل دقیق آن تائید نشده است. بنابراین احتمال دارد نماینده دولت افغانستان نیز به صورت غیررسمی در این نشست حضورداشته باشد اما این موضوع هنوز تائید نشده است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد این کشور از تلاش‌های صلح توسط زلمی خلیل زاد استقبال می‌کند اما مذاکرات صلح باید به رهبری افغانستان برگزار شود

گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است اعضای شورای رهبری کویته طالبان در این دور از مذاکرات صلح حضور یابند اما این موضوع از سوی شورای عالی صلح افغانستان تکذیب شده است.

اسدالله زائری معاون سخنگوی شورای عالی صلح گفت: این دور از مذاکرات نیز از سوی اعضای دفتر سیاسی طالبان رهبری خواهد شد و کسی از اعضای شورای کویته در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

کارشناسان برای پایان یافتن بحران افغانستان بر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و رهبری و مالکیت روند صلح توسط افغان‌ها تأکید می‌کنند.

این در حالی است که دولت افغانستان جایگاهی در تلاش‌های صلح آمریکا و کشورهای منطقه ندارد و گروه طالبان نیز تاکنون برای مذاکره با دولت افغانستان اعلام آمادگی نکرده است.

دولت افغانستان در هفته‌های اخیر (اواسط آذر ماه) هیئت مذاکره کننده و کمیته مشورتی عالی صلح را به امید مذاکرات مستقیم با گروه طالبان تشکیل داده است اما طالبان به این موضوع هنوز رسماً واکنشی نشان نداده است.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، برای تصمیم‌گیری درباره پاکستان سردرگم است و سیاست نامشخص را درباره اسلام‌آباد پیش گرفته است.

در حال حاضر دولت ترامپ بار دیگر مواضع خود در برابر پاکستان را تغییر داد و تلاش این کشور برای فراهم کردن مقدمه مذاکره با طالبان را قابل‌تقدیر دانست.

آمریکا اعلام کرد از هر اقدامی که منجر به صلح در افغانستان شود حمایت و از پاکستان برای نقش آفرینی در این زمینه تشکر می‌کند.