سینا سبزیان

اخباری که در مورد هوآوی این روزها نقل محافل خبری شده است، حول بازداشت مدیر ارشد این کشور در کانادا و تأثیر آن بر روابط آمریکا- چین و جنگ تجاری ادامه دار آن‌ها می‌چرخد.

با این حال به گزارش بلومبرگ، غول فناوری، که تعداد فروش گوشی‌هایش از شرکت اپل بیشتر است، تولید محصولاتش را برای مشتریان خود، از جمله گوشی‌های هوشمند و دیگر فناوری‌ها در کارخانه اصلی خود در شنزن چین تعطیل نکرده است.

بلومبرگ اخیراً نگاه دقیق‌تری به فعالیت‌ها و تجهیزات شرکت هوآوی داشته است، نگاهی که کشف یک مرکز تحقیقات با نام مستعار کاخ سفید را به همراه داشت. 

ارتباطات شرکت هوآوی با دولت چین و نگرانی‌های مقامات آمریکایی از اینکه فناوری این شرکت می‌تواند برای جاسوسی در ایالت متحده به کار رود، منجر به توقف ورود این شرکت به بازارهای آمریکا شده است.

با وجود اتهاماتی که به شرکت فناوری چینی هوآوی مبنی بر تخطی از تحریم‌های تجاری آمریکا وارد است و این اتهامات روابط بین چین و آمریکا را تهدید می‌کند، زندگی درون کاخ سفید و ساختمان‌های مرکزی هوآوی که گفته می‌شود کاخ سفید خود را دارد، ادامه می‌یابد.

بلومبرگ اخیراً نگاهی به درون محوطه گسترده این شرکت در شنزن چین داشته است، جایی که به گفته این رسانه کارکنان با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌‌های روز دنیا، فرای رقابت‌های سیاسی دو کشور در حال رقابت با فناوری آمریکایی هستند. این شرکت درون محوطه خود آزمایشگاه تحقیقاتی به نام «کاخ سفید» دارد که بازدیدکنندگان به ندرت می‌توانند به درون آن راه پیدا کنند.

تخمین زده می‌شود که ساختمان هوآوی دارای 60 هزار کارمند باشد و دریاچه‌ای در وسط آن خانه قوهای سیاه است که بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی هیچ انطباقی با فرهنگ صنعتی شرکت ندارد.

این شرکت نقش برجسته‌ای در صنعت فناوری دارد. فروش این شرکت در سال میلادی گذشته 93 میلیون دلار بوده است و تنه به تنه فروش مایکروسافت می‌زند. این شرکت همچنین در سطح جهانی نسبت به فروش گوشی‌های تلفن همراه اقدام می‌کند و موفق به شکست آمار فروش گوشی‌های اپل شد.

اما از آنجا که این شرکت نتوانست با شرکت‌های مخابراتی آمریکا از جمله ای‌تی‌اندتی و وریزون قرارداد ببندند، از بازار آمریکا جا ماند.

دلیل اینکه هوآوی اینقدر برای کاربران آمریکایی غریبه است را می‌توان روابط این شرکت با دولت چین دانست. این رابطه مقامات آمریکایی را نگران کرده است که مبادا گوشی‌های هوشمند و فناوری چینی بتواند برای جاسوسی در ایالات متحده استفاده شود، نگرانی که از سوی دیگر کشورها هم بارها مطرح شده است.

شاید امنیت سایبری نتوانست آنقدر فشار بیاورد که بین صنایع دو کشور فاصله بیندازد، اما آمریکا و چین به دلیل مسائل تجاری در سال اخیر در جنگی تمام عیار قرار گرفته‌اند.

بازداشت مدیر مالی هوآوی، خانم منگ وانژو، در اوایل ماه جاری در کانادا

به تنش‌های دو طرف دامن زد و چین دو کشور آمریکا و کانادا را به عواقب وحشتناک تهدید کرد.

هرچند که هم‌اکنون منگ با قید وثیقه از بازداشت آزاد شده‌ است اما مقامات چین از بازداشت دو شهروند کانادایی خبر دادند که ظاهراً انتقامی در قبال بازداشت منگ به شمار می‌رود.