مریم علامه‌زاده

رئیس‌جمهور ترامپ روز پنج‌شنبه (22آذرماه) با عصبانیت از محکومیت وکیل شخصی قدیمی و کارچاق‌کن خود، مایکل کوهن یاد کرد و گفت: او وکیل شخصی خوبی نبوده است چرا که او باید قوانین مالی کمپین انتخاباتی را می‌دانست و بر اساس آن عمل می‌کرد.

آقای کوهن روز چهارشنبه، در دو پرونده جداگانه، در مجموع به سه سال زندان محکوم شد. محکومیتی که به دلیل همکاری با دادستان‌های دولتی از جمله ارائه جزئیات تلویحی در مورد فعالیت‌های مجرمانه ترامپ مشمول تخفیف شده بود. آقای کوهن پیش‌تر به دلیل جرایم فرار مالیاتی، کلاهبرداری بانکی و تخطی از قوانین مالی کمپین‌های انتخاباتی و دروغ‌گویی به کنگره، به محکومیت‌های شدیدتری دچار بود.

ترامپ گفته است وکیل سابقش به این جرایم اعتراف کرده تا او را شرم‌زده کند و در دوران زندانش تخفیف بگیرد.

ترامپ در رشته توئیت‌هایی تشریح کرد: کوهن به جرائمی غیر مرتبط به من آلوده بود. اما او به جرائمی با موضوع کمپین اعتراف کرد که واقعاً جرم نبودند و از لحاظ مدنی احتمالاً او برای آن‌ها مجرم نبود. در واقع او با چنین جرائمی موافقت کرد تا رئیس‌جمهور را شرمسار کند و محکومیت زندان کمتری برای جرائمی که واقعاً مرتکب شده است دریافت کند. به ویژه آنکه خانواده او توانسته است به طور موقت از چنگ قانون بگریزد.

ترامپ همچنین گفت که با وجود اعترافات کوهن، ممکن است اتهاماتی متوجه خانواده وی شود؛ چیزهایی که دادستان‌ها به صورت عمومی آن‌ها را اعلام نکرده‌اند.

چند ماه متوالی رئیس‌جمهور به تحقیر کوهن پرداخت و وی را ضعیف خواند و آن دسته از دستیاران خود را که از همکاری با مقامات سرباز زده بودند، تحسین کرد. ترامپ البته اتهام تخطی از قوانین کمپین انتخاباتی را قبلا رد کرده بود. اتهامی که کوهن متهم به اطاعت از دستور ترامپ است و ترامپ صرفاً تخطی از قوانین مدنی می‌شمارد، و این هفته او گفت که کوهن به عنوان وکیلش باید قوانین مالی کمپین را می‌دانست و از موکلش دفاع می‌کرد و با گفتن این حرف‌ها ترامپ در واقع تلویحاً گفت که نقض قوانین تقصیر او نبوده است و او توجیه قانونی بدی دریافت کرده است.

ترامپ روز سه‌شنبه در اوال آفیس در مصاحبه با رویترز گفت: آقای کوهن وکیل است و من فکر می‌کنم می‌داند چه کاری انجام می‌دهد. و بعد روز پنج‌شنبه گفت: من هیچ‌وقت به مایکل کوهن نگفتم که قانون را زیر پا بپذارد. ترامپ در توئیتر نوشت: او یک وکیل بود و باید می‌دانست 

که قانون چه هست.

دادستان‌ها گفته‌اند: ترامپ به کوهن دستور داده بود که به دو زن برای سکوت رشوه بدهد تا از شهادت دادن در مورد رابطه نامشروع خود با ترامپ سر باز بزنند و او را در زمان انتخابات شرمسار نکنند. کوهن همچنین به دادستان‌ها گفته است که بین روسیه و کمپین انتخاباتی ترامپ، ائتلاف در سطح دولتی وجود داشته است. این ائتلاف در سال 2015، خیلی پیش از آنکه دادستان‌ها به آن بی‌اندیشند، آغاز شده بود.

البته کوهن قرارداد اعتراف و همکاری کامل منعقد نکرده است و عنوان کرد که نیازی به چنین قراردادی نیست. با این حال ترامپ اوایل ماه جاری میلادی در توئیترش گفت که احتمالاً همسر کوهن و پدرش با چندین مشکل قانونی مواجه باشند.

کوهن پیش از آنکه وکیل ترامپ شود وکیل جنایی بود و کسب و کار تاکسیرانی خود را از صدقه سری پدرخانمش به راه انداخته بود. پدرخانم وی اوکراینی بود و تجارت و تعاملات کوهن با روس‌ها و اوکراینی‌ها پس از ازدواج وی با همسر اوکراینی‌اش آغاز شد.