رئیس‌جمهور لبنان به‌رغم این‌که اخیراً تهدید کرده بود مسئله تشکیل دولت لبنان را به پارلمان می‌برد مذاکرات جدیدی را برای باز کردن گره تشکیل دولت جدید آغاز کرده و با رئیس پارلمان و نخست‌وزیر مکلف دیدار کرد.

روزنامه فرا منطقه‌ای الحیاه در اشاره به بحران تشکیل دولت لبنان نوشت، حزب‌الله لبنان می‌خواهد یکی از شش نماینده سنی مستقل هم‌پیمانش که عضو لیست اللقاء التشاوری هستند به‌عنوان وزیر در دولت جدید تعیین شود این در حالی است که سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان با این مسئله مخالف است. همچنین از میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان خواسته‌شده تا از سهم وزیر سنی خود بگذرد تا یکی از شش نماینده‌ سنی هم‌پیمان حزب‌الله به عنوان وزیر تعیین شود.

پیش‌تر جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان پیشنهاد داده بود تا تعداد وزرای دولت از ۳۰ وزیر به ۳۲ وزیر افزایش یابد تا به این ترتیب مشکل حل شود. منابع آگاه گفتند، طرح ۳۲ وزیر منجر به افزایش دو وزیر از اقلیت‌ها یعنی یک وزیر علوی و یک وزیر سریانی می‌شود.

این منابع ادامه دادند، از این رو رئیس‌جمهوری وزیر سنی را از سهمیه هشت مارس (هفده اسفند ماه) برمی‌دارد و به یک وزیر اضافی از سریانی دست می‌یابد یا این‌که حریری در مقابل صرف‌نظر از یک وزیر سنی خود به یک وزیر علوی دست می‌یابد تا تعداد وزیرانش شش تا باقی بماند و به این ترتیب تعداد وزیران رئیس‌جمهوری و جریان آزاد ملی نیز دوازده وزیر باقی می‌ماند و این یعنی حفظ یک‌سوم معطل که برای تصمیم‌گیری‌ها در این کشور مهم است.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با این راه‌کار موافق است و مانعی در این نمی‌بیند که سعد حریری به سهم خود از دولت برای دو وزیر علوی و سریانی دست یابد و یک وزیر سنی که جزو سهمیه عون است تعیین شود.

اما از آن‌جا که حریری با افزایش وزرای دولت مخالف است، نبیه بری تنها همان پیشنهادش را دارد که عون از سهمیه وزیر سنی خود دست بکشد تا یکی از شش وزیر اللقاء التشاوری دیدار مشورتی تعیین شود.

به گفته منابع آگاه، باسیل توانست نظر عون را با پیشنهاد افزایش تعداد وزرا تغییر دهد تا عون بتواند سهمیه‌ای از دو وزیر اضافی داشته باشد.

این منابع می‌گویند، عون قانع شده که دولت ۳۲ وزیر داشته باشد اما حریری با این مسئله مخالفت کرده و این موجب اختلاف این دو شد.

همچنین منابع می‌گویند بعید است حزب‌الله از میشل عون بخواهد از سهمیه خود بگذرد تا مشکل حل شود چراکه حزب‌الله تنها به گفتن این مسئله اکتفا کرده که هر چیزی که شش نماینده هم‌پیمانش با آن موافق باشند این حزب نیز همان را می‌پذیرد.

حریری که با تعیین وزیری از شش نماینده سنی هم‌پیمان حزب‌الله مخالف است گفته که دنبال نامزد دیگری خارج از شش نماینده در راستای یک راهکار میانه باشید.

به دنبال انتقاد عون از سفر حریری به لندن در حالی که دولتی تشکیل نشده و صحبت‌هایش در مقابل نمایندگان و مسئولان که گفته بود اگر حریری دولت را تشکیل ندهد باید به دنبال فرد دیگری باشیم، این دو به‌شدت با هم اختلاف پیدا کرده‌اند.

حریری بعد از دیدارش با عون درباره طرح‌های تشکیل دولت گفت: من این طرح‌ها را به شما نمی‌گویم چراکه هر زمان که در این باره صحبت می‌کنیم اوضاع به هم می‌ریزد برخی خواهان تشکیل دولت هستند و برخی نیستند. ما باید به رئیس‌جمهوری فرصت بدهیم تا به مذاکراتش ادامه بدهد.

حریری بر وجود راهکارهایی برای تشکیل دولت تأکید کرد و گفت: روز سه‌شنبه (بیست آذر ماه) برای شرکت در یک همایش اقتصادی عازم لندن شد.

همچنین میشل عون احتمالاً طی چند روز آینده با هیئتی از حزب‌الله و شش نماینده‌ای که این حزب مصر است یکی از آن‌ها وزیر شود، دیدار خواهد کرد.