رئیس‌جمهوری لبنان روند تشکیل دولت این کشور را که روی مشکل اعطای پست وزارتی به شش نماینده سنی مستقل خارج از جریان المستقبل وابسته به سعدی حریری توقف کرده مورد انتقاد قرار داد و گفت، اگر تشکیل دولت هم‌چنان به تأخیر بیفتد طبیعی است رئیس‌جمهوری این امر را به مجلس نمایندگان محول کند.

دفتر اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری لبنان تأکید کرد، حق مأموریت نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل دولت را قانون اساسی به نمایندگان داده است و سعد حریری در سطح اختیارات محوله بر اساس قانون اساسی و نتایج رایزنی‌های پارلمانی باید به‌طور کامل به مسئولیت‌هایش در تشکیل کابینه عمل کند.

بر اساس گزارش شبکه المیادین، دفتر اطلاع‌رسانی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، طبق تأکید دفتر اطلاع‌رسانی به سعد حریری نخست‌وزیر مکلف لبنان وی باید در چارچوب اختیارات محول شده بر اساس قانون اساسی و نتایج رایزنی‌هایش مسئولیت تشکیل کابینه را به‌طور کامل بپذیرد.

این موضع‌گیری برای فراکسیون المستقبل و هم‌پیمانانش سنگین آمد و منجر شد یک منبع عالی‌رتبه و نزدیک به حریری واکنش نشان دهد. این منبع به نقل از نخست‌وزیر مکلف گفت، هرگونه تلاش برای مسئول دانستن حریری در این زمینه تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی است.

این منبع عالی‌رتبه گفت، پیشنهاد تشکیل دولت با ۳۲ وزیر برای توجیه وزارت گروهی از شش نماینده قابل قبول نبوده و ما آن را نمی‌پذیریم. وی افزود: موضع ما درباره وزارت مجموعه‌ شش نماینده محرمانه نیست.

این در حالی است که فرانسه روز جمعه (شانزدهم آذر ماه) هشدار داد، در صورتی که تشکیل دولت لبنان هم‌چنان به تأخیر بیفتد این کشور در دستیابی به کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های چندین میلیارد دلاری که نیاز جدی اقتصاد این کشور است،‌ متحمل خسارت می‌شود و شاهد کاهش در حمایت‌های بین‌المللی در این زمینه خواهد بود.

برونو فوشیه، سفیر فرانسه در لبنان در کنفرانس خبری در ناوچه فرانسوی که در سواحل بیروت توقف کرده بود، گفت: بسیار متأسفیم زیرا دوستان لبنانی ما قادر به توافق بر سر تشکیل دولت نیستند. تعویق در تشکیل دولت اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری عظیم به ویژه مصوبه‌های کنفرانس سیدر را که بالغ بر یازده میلیارد دلار است، به تأخیر می‌اندازد.

فوشیه هشدار داد، عدم تشکیل دولت در لبنان خطرات از دست دادن این حجم از کمک‌های جهانی را به دنبال دارد و متأسفانه دولت خود را ناتوان از حفظ وحدت داخلی نشان می‌دهد. وی افزود: شرکت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری هستند و شاید فرصت‌هایی را در جاهای دیگر بیابند چراکه کشورهای دیگری نیاز به کمک‌های بین‌المللی دارند.

حریری حزب‌الله لبنان را متهم به مشکل تراشی می‌کند در حالی که حزب‌الله لبنان معتقد است با هیچ ترکیب دولتی در صورتی که نمایندگانی از این شش تن نباشند موافق نخواهد بود.

در لبنان تشکیل دولت بدون توافق گروه‌های بزرگ ممکن نیست نظام سیاسی این کشور بر اساس سهمیه‌بندی‌ها و تقسیم مناصب بین طوایف و احزاب است. همچنین ایلی فرزلی، معاون رئیس پارلمان لبنان گفت، نمایندگان حق سلب رایزنی‌هایی که منجر به مکلف شدن حریری برای تشکیل کابینه شد را دارند. وی افزود، قانون اساسی ضرب‌الاجل یک ماهه را برای نخست‌وزیر جهت تقدیم ترکیب کابینه مشخص کرده و الا این مأموریت از او ساقط می‌شود. فرزلی اظهار کرد، سلب رایزنی‌ها در زمینه مکلف کردن حریری و تعیین مجدد او از سناریوها برای حل بحران است.

وی این سؤال را مطرح کرد که آیا حریری می‌تواند دولت را بدون مشارکت نمایندگان مستقل سنی تشکیل دهد؟ الفرزلی افزود: ما نمی‌پذیریم که رئیس‌جمهوری بین زمین و آسمان معلق باشد و دولت تشکیل نشود. در مقابل محمد الحجار، عضو فراکسیون المستقبل نیز گفت، اعمال عرف‌های جدید بر مسئله تشکیل دولت قابل قبول نیست.

وی این سؤال را مطرح کرد: آیا حزب‌الله لبنان خواهان تشکیل دولت است به نظر من حریری باید دولت را با همان تعدادی که هستند تشکیل دهد.