وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: کشورش روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مصر را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو، طی سخنانی در آخرین روز از سیزدهمین کنفرانس سفیران در آنکارا تاکید کرد: این روند به معنای آن نیست که آنکارا اصول خود به ویژه در رابطه با موضوع فلسطین و قدس را کنار گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: گام‌ها و گفت‌وگوهای متقابلی بین ترکیه و اسرائیل در چارچوب روند عادی‌سازی وجود دارد.

چاووش‌اوغلو افزود: زمانی که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل به ترکیه سفر کرد، ما دوباره انتصاب سفرا را اعلام کردیم و اکنون اسرائیل در آستانه انتخابات است و من نمی‌دانم که تعیین سفرا قبل یا بعد از آن انجام خواهد شد، زیرا این گام باید همزمان توسط هر دو طرف برداشته شود. درخصوص مصر نیز چاووش اوغلو ابراز تمایل کرد که روابط آنکارا با قاهره با همان شتابی پیش برود که در مورد امارات و عربستان اتفاق افتاد.

چاووش اوغلو در خصوص الحاق سوئد و فنلاند به ناتو به سند سه جانبه منعقد شده بین آنکارا، استکهلم و هلسینکی اشاره کرد و گفت: هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است، سوئد و فنلاند هنوز به تعهدات خود در سند مذکور عمل نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه به پیشنهاد سوئد و فنلاند، سازوکاری برای پیگیری اقدامات ملموس در رابطه با سند مذکور تدوین شده است، ابراز امیدواری کرد اولین جلسه در این خصوص ۲۶ اوت جاری برگزار شود.