روسای جمهوری آمریکا و چین، روز پنج‌شنبه در یک مکالمه تلفنی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، به یکدیگر بر سر تایوان هشدار دادند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به همتای چینی‌اش گفت که واشنگتن با هرگونه اقدام یک‌جانبه از سوی پکن برای تغییر وضعیت حاکمیت تایوان مخالف است.

در پاسخ، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز گفت کشورش تنها به اصل «یک چین» پایبند است و به بایدن هشدار داد که «هرکس با آتش بازی کند، خواهد سوخت». این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور چین به این صراحت درباره تایوان اظهارنظر می‌کند.او سال‌ گذشته نیز هشدار داد که تشویق تایوانی‌ها به اعلان استقلال، «بازی با آتش» است.

آژانس خبری و دولتی «شین‌هوا» نوشته که شی جین‌پینگ با یادآوری تعلق تایوان به این کشور، ابراز امیدواری کرده که آمریکا به خطرات سوختن در آتش واقف باشد. کاخ سفید اما در بیانیه کوتاه بعد از این مکالمه، عنوان کرده که ایالات متحده قاطعانه با تلاش‌های یک‌جانبه‌ معطوف به تغییر وضعیت و به خطر انداختن صلح، مخالف است.

دور تازه تنش میان چین و آمریکا از آنجا بالا گرفت که شایعاتی درباره احتمال سفر نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان منتشر شد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد پلوسی برنامه‌ای برای سفر خارجی ندارد.اما چین هشدار داد که چنین سفری، «تبعاتی جدی» در پی خواهد داشت.

هفته گذشته، جو بایدن در جمع خبرنگاران گفت که ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده که سفر پلوسی، «ایده خوبی نیست». در عین حال، کاخ سفید هشدارهای چین را «غیرضروری و مخرب» توصیف کرد.

پلوسی از نظر سلسله مراتب قدرت در آمریکا، بعد از معاون رئیس‌جمهور سومین مقام عالی‌رتبه کشورش محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر او به تایوان سفر کند، بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی خواهد بود که از سال ۱۹۹۷ تاکنون به این جزیره سفر کرده است. به گفته کاخ سفید، رهبران دو کشور بجز تایوان درباره مسائل دیگر از جمله تغییرات جوی، بهداشت جهانی و امنیت بین‌المللی نیز گفت‌وگو کردند.

تایوان به تعمیق همکاری امنیتی خود با آمریکا  ادامه می‌دهد

وزارت خارجه تایوان دیروز جمعه و در پی تماس تلفنی اخیر رهبران چین و آمریکا، اعلام کرد که به تعمیق همکاری امنیتی نزدیک خود با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از صدی البلد، این بیانیه وزارت خارجه تایوان پس از آن صادر شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، همتای چینی وی روز پنجشنبه گفتگوی چند ساعته تلفنی را بر سر موضوع تایوان برقرار کردند.