آمریکا و چین به مذاکره نشستند

چین در طول سال های گذشته اقدام عملی در برابر سیاست های آمریکا در ارتباط با تایوان انجام نداده و تنها به اعتراضات ساده اکتفا کرده است؛ ولی واشنگتن بر خلاف این هشدارهای لفظی همواره به دنبال تقویت روابط نظامی خود با تایوان است علی رغم مطرح شدن اختلافات، این مذاکرات با هدف جلوگیری از بدتر شدن آن و همچنین هموار کردن راه برای برگزاری دیداری میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، همتای چینی‌اش در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین برگزار شد

مقامات ارشد آمریکا از همتایان چینی خود خواستند تا نظامی کردن دریای مورد مناقشه چین جنوبی را متوقف کند، درخواستی که انتقاد طرف چینی از واشنگتن را به خاطر اعزام کشتی‌های جنگی به نزدیکی جزایری که پکن ادعای مالکیت آن‌ها را دارد، به‌همراه داشته است.

در جریان یک دور از مذاکرات در سطح مقامات عالی رتبه در واشنگتن هر دو طرف درخصوص بسیاری از اختلافات خود از جمله جنگ تجاری،‌ آزادی دریانوردی در آب‌های آسیا  پاسفیک، تایوان و سرکوب اقلیت‌های مسلمان در منطقه سین‌کیانگ به‌طور صریح مذاکره کردند.

در این نشست مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با «یانگ جیه‌چی»، عضو کمیته سیاستگذاری حزب حاکم و «وی فنگه» وزیر دفاع چین دیدار کردند.

این مقامات ارشد چین همچنین از این فرصت استفاده کرده و علنا هشدار دادند که جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان به آسیب به هر دو طرف منجر خواهد شد و خواستار بازنگه‌داشتن کانال‌های ارتباطاتی برای حل مسئله‌ای شدند که نظم بازارهای مالی جهانی را بر هم زده است.

به گزارش رویترز، علی رغم مطرح شدن نگرانی‌ها و اختلافات، این مذاکرات با هدف کنترل خدشه وارد شده به روابط و جلوگیری از بدتر شدن آن و همچنین هموار کردن راه برای برگزاری دیداری میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، همتای چینی‌اش در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین برگزار شد.

پامپئو در کنفرانس خبری مشترکی گفت: آمریکا به دنبال یک سیاست جنگ سرد یا کنترل نیست و برای چین احترام زیادی قائل است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای متقاعد کردن کره‌شمالی در راستای کنار گذاشتن برنامه اتمی‌اش افزود: حتی با وجود چالش‌های بسیاری که چین و آمریکا مواجه شده‌اند، همکاری‌ها میان این دو کشور بر سر مسائل مهم همچنان حیاتی محسوب می‌شود.

پامپئو همچنین درجریان این کنفرانس خبری به چین درخصوص ادامه ساخت و سازهای تاسیسات نظامی و یا جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی هشدار داد؛ جایی که علی رغم ادعاهای مالکیت از سوی برخی از همسایگان، پکن همچنان ادعای مالکیت بر کل آن را دارد.

پامپئو گفت: ما همچنان نسبت به فعالیت‌های چین و اقداماتش برای نظامی کردن دریای چین جنوبی نگران هستیم و از چین می‌خواهیم تا به تعهدات گذشته‌اش در این حوزه عمل کند.

یانگ جیه‌چی در پاسخ گفت: چین به عدم رویارویی متعهد است اما پکن حق دارد در آن چیزی که جزو قلمرو خود می‌داند، تاسیسات دفاعی لازم را بسازد و از واشنگتن می‌خواهد اعزام ناوها و هواپیماهای نظامی به مجمع‌الجزایری که چین ادعای مالکیت بر آن‌ها را دارد متوقف سازد.

در حالی‌که پامپئو اظهارات کمی درباره مسئله تجارت با چین را مطرح کرد، اما یانگ جیه‌چی گفت، امیدوار است که دو طرف قبل از آنکه دیر شود به یک راه حل قابل قبول دو جانبه درخصوص مسئله تجارت دست یابند.

پامپئو همچنین بار دیگر انتقاد آمریکا از سرکوب گروه‌های مذهبی توسط چین را مطرح کرده و به رفتار مقامات چینی با بوداییان در تبت و مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ اشاره داشت؛ رفتارهایی که محکومیت گروه‌های حقوق بشری سراسر جهان را به همراه داشته است.

اما یانگ جیه‌چی، ضمن دفاع از سیاست‌های چین در منطقه سین‌کیانگ به عنوان اقداماتی علیه «فعالیت‌های جدایی‌طلبانه قومی» و «جرایم تروریستی خشونت‌آمیز» گفت: این یک مسئله داخلی چین است و دولت‌های خارجی نباید در آن مداخله کنند.

در همین حال جیمز ماتیس تاکید کرد که درخواست آمریکا برای رعایت قوانین بین‌المللی در راستای حفظ دسترسی خودش و دیگر کشورها به آب‌های بین‌المللی از جمله دریای چین از سوی پکن نشنیده گرفته شده است.

ماتیس گفت: ما در جریان این دیدار مقامات عالی رتبه درباره راه‌ها برای کاهش تنش‌های نظامی میان چین و آمریکا مذاکره کردیم.

چین در طول سال های گذشته اقدام عملی در برابر سیاست های آمریکا در ارتباط با تایوان انجام نداده و تنها به اعتراضات ساده اکتفا کرده است؛ ولی واشنگتن بر خلاف این هشدارهای لفظی همواره به دنبال تقویت روابط نظامی خود با تایوان است. قانونی شدن روند ارتباطات نظامی آمریکا با تایوان تحت این لایحه دفاعی، زنگ خطری برای چین است و در عین حال جسارت بیشتری به مقام‌های تایوان می‌دهد تا به سمت استقلال از چین حرکت کنند.

اداره امور تایوان در دولت چین هم با انتشار بیانیه ای تاکید کرده است که چین به آمریکا اجازه نمی‌دهد به بهانه ورود به مساله تایوان در امور داخلی این کشور مداخله کند.

رئیس این اداره گفت: در جریان مذاکراتی رک و بی پرده ما به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها، حفظ بازماندن خطوط ارتباطاتی میان ارتش‌هایمان و کاهش خطر پیش‌بینی‌های اشتباه و سوء تفاهم‌ها بودیم. وی فنگه و جیمز ماتیس همچنین نسبت به لزوم کاهش تنش‌های نظامی میان آمریکا و چین برای جلوگیری از درگیری‌های غیر عمدی موافقت کردند و وزیر دفاع چین تاکید داشت که رویارویی چیزی جز فاجعه برای همگان به بار نمی‌آورد.

مقامات چین همچنین درخصوص مسئله تایوان گفتند که پکن به هر قیمتی از ادعای مالکیت خود بر این جزیره دفاع خواهد کرد.

وزارت امور‌خارجه چین همچنین در بیانیه‌ای که شنبه (نوزدهم آبان) منتشر کرد، این مذاکرات را صریح، سازنده و بسیار موثر توصیف کرد.