اتحادیه‌های کارگری و فعالان سیاسی-اجتماعی از دیروز -جمعه- در سری‌لانکا دست به اعتصاب گسترده‌ای زده‌اند و خواستار استعفای دولت شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مغازه‌ها و مشاغل در چندین منطقه سری‌لانکا  تعطیل شده‌اند. برخی قطار‌ها لغو شده و ترافیک بسیار کمی در کلمبو، پایتخت این کشور دیده می‌شود.

اعتراضات هفته‌ها در این جزیره که با بدترین بحران اقتصادی مواجه شده است ادامه دارد و هزینه‌های زندگی در این کشور افرایش یافته است.

عصر پنجشنبه، پلیس به سوی دانشجویانی که قصد شکستن موانع بیرون پارلمان را داشتند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور به صراحت گفته است که علیرغم اعتراضات از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد.

سری‌لانکا با بحران فلج‌کننده ذخایر ارزی دست به گریبان بوده و دولت برای پرداخت هزینه واردات مواد اولیه مانند سوخت و غذا با مشکل مواجه است.

اعتراضات ضد دولتی قربانی گرفت

به گزارش ایرنا از رویترز،  درحالی که سریلانکا برای دریافت کمک مالی فوری از صندوق بین‌المللی برای کاهش بحران اقتصادی تلاش می‌کند، اعتراضات مردمی به خشونت گرایید و پلیس سریلانکا پاسخ معترضان را با گلوله‌های واقعی داد.

مدیر بیمارستان آموزشی کگاله، گفت: پس از درگیری بین تظاهرکنندگان و پلیس در مرکز شهر رامبوکانا، حداقل یک معترض کشته شده و ۱۲ زخمی در بیمارستان بستری شدند که حال دو تن از زخمی‌ها وخیم است.

«میهیری پریانگانی»، به رویترز گفت: متوفی (اولین کشته از زمان آغاز اعتراضات مسالمت‌آمیز که از ماه گذشته آغاز شد) احتمالاً هدف گلوله قرار گرفته است. ما به جراحات ناشی از شلیک گلوله مشکوک هستیم، اما برای تایید علت دقیق مرگ به یک کالبدشکافی نیاز داریم.

سخنگوی پلیس نیز گفت: ناآرامی‌ها پس از آن آغاز شد که پلیس از معترضان خواست از خط راه آهن اصلی شهر که ساعت‌ها مسدود شده بود، دور شوند و پلیس برای کنترل اوضاع، به سمت معترضان شلیک کرد.

نالین تالدووا، گفت: چندین پلیس مجروح نیز در بیمارستان بستری شده‌اند.

تالدووا اضافه کرد: پلیس برای جلوگیری از پرتاب سنگ و اشیای دیگر توسط معترضان از اسلحه و گاز اشک‌آور استفاده کرده است. پلیس همچنان در منطقه است و تلاش می‌کند آرامش را به شهر بازگرداند.پلیس سریلانکا اواخر روز سه‌شنبه، قانون منع آمد و شد را اعمال کرد.

برخی از گروه‌های حقوق بشر و دیپلمات‌های خارجی خواستار خویشتنداری دولت سریلانکا شدند و خشونت در رامبوکانا را محکوم کردند،

جولی چانگ، سفیر ایالات متحده در سریلانکا در توئیتی، نوشت: انجام تحقیقات کامل و شفاف، ضروری است و حقوق مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز باید رعایت شود.