تبعات کش‌دار قتل روزنامه‌نگار

وزیر خارجه عربستان گفت ۱۸ نفر در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند، ۶ مسئول برکنار شده‌اند و ۱۱ نفر از آن‌ها از جمله ۵ کسی که دادستان خواستار حکم اعدام آن برایشان شده، پرونده‌شان در حال پیگیری است استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز پس از اقدامات آمریکا برای تحریم افراد عربستانی گفت: ما تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول را پیگیری می‌کنیم

روزنامه رأی الیوم به نقل از عفو بین‌الملل اعلام کرد که نتایج تحقیقات دادستان کل عربستان درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول  ارائه کرده، معتبر نیست.

این نهاد بین المللی خواهان انجام تحقیقات بین المللی مستقل شد. عفو بین الملل در توئیتی نوشت: دادستان کل عربستان خواهان اعدام پنج متهم قتل خاشقجی شده است، اما تحقیقات این دادستانی معتبر نیست. ما خواهان تحقیقات مستقل و فوری هستیم و می‌خواهیم کسانی که در این قتل دست دارند از طریق محاکمه عادلانه و بدون حکم اعدام مجازات شوند.

عفو بین الملل همچنین از درخواست ترکیه برای تحقیقات بین‌المللی درباره قتل خاشقجی استقبال کرد.

در توئیت عفو بین الملل آمده است: عربستان کارنامه هولناکی درباره نقض حقوق بشر دارد، درنتیجه تحقیقات این کشور معتبر نیست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا  نیز در تازه ترین اقدام خود، نام 17 عربستانی از جمله یک مشاور سابق ولیعهد عربستان را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد.

به نقل از الجزیره، 17 عربستانی از جمله سعود القحطانی، مشاور ارشد ولیعهد عربستان، و محمد العتیبی، کنسول عربستان سعودی در استانبول را در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقجی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

استیون منوچن، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: عربستانی‌هایی که مشمول تحریم شده‌اند در قتل وحشیانه جمال خاشقجی دست داشتند. آنها کسانی هستند که وحشیانه در قتل یک روزنامه‌نگار مقیم ایالات متحده دست داشتند؛ باید مسئولیت کاری که کرده‌اند را بپذیرند.

این تحریم‌ها همچنین شامل ماهر عبد العزیز المطرب، سرهنگ سازمان اطلاعات عربستان و هماهنگ کننده عملیات قتل، صلاح الطبیقی، پزشک پزشکی قانونی و رئیس بخش ادله جنایی سازمان اطلاعات عربستان، منصور أباحسین، افسر سازمان دفاع مدنی عربستان، نایف العریفی، پزشک و افسر نیروهای مسلح سعودی، ولید الشهری، مسئول بازپروری و اصلاح اداره زندان‌های منطقه الشرقیه عربستان، مشعل البستانی، افسر نیروی هوایی و یکی از متهمان به شکنجه و قتل خاشقجی، مصطفی المدنی، کارمند بخش عمومی عربستان، او کسی است که لباس‌های خاشقجی را بعد از قتل پوشید و از کنسولگری عربستان خارج شد، می‌شود. علاوه بر این افراد 8 تن دیگر از مقامات سعودی در این فهرست گنجانده شده‌اند.

آمریکا به تحقیقات درباره قتل خاشقجی ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه آمریکا نیز با حمایت از اقدامات اخیر کشورش درباره پرونده قتل قاشقجی تاکید کرد که آمریکا به بررسی این موضوع همچنان ادامه می‌دهد.

به نقل از شبکه المنار، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایالات متحده همچنان به بررسی‌های خود درباره تمامی جوانب پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ادامه می‌دهد.

وی گفت که از اقداماتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره این پرونده اتخاذ کرده، مناسب بوده و آن را «گامی مهم» برای پاسخ دادن به پرونده قتل خاشقجی خواند.

سخنان وزیر خارجه آمریکا پس از اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در گنجاندن نام 17 عربستانی در فهرست تحریم‌های آمریکا ایراد شد.

گوترش خواهان مجازات عاملان قتل خاشقجی شد

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز پس از اقدامات آمریکا برای تحریم افراد عربستانی گفت: ما تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول را پیگیری می‌کنیم و می‌خواهیم تمامی کسانی که در این جنایت هولناک دست داشتند، در مقابل دادگاه محاکمه شوند.

وی درباره اظهارات اخیر مقامات ترکیه مبنی بر لزوم انجام تحقیقات بین المللی گفت: ما تا به این لحظه درخواست رسمی برای انجام تحقیقات بین المللی دریافت نکرده‌ایم.

واشنگتن پست: بن سلمان دستور ربودن را داده بود

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشت، گزارش‌های سازمان اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که ولیعهد عربستان دستور ربودن خاشقجی و انتقالش به ریاض را داده بود. این روزنامه آمریکایی ادامه داد، سازمان اطلاعات آمریکا به اسنادی دست یافته که محتوای مذاکرات مقامات سعودی را شامل می‌شود که درباره طرح ربودن و انتقال جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی بحث می‌کردند.

سردبیر این روزنامه در پیامی توئیتری نوشت: «سی آی ای» اطلاعاتی در اختیار دارد که طبق آن عربستانی‌ها برای انجام توطئه و ربودن خاشقجی برنامه‌ریزی می‌کردند، طرحی که بن سلمان از آن اطلاع داشت.

در ادامه این پیام توئیتری آمده است: اگر دولت ترامپ دست کسانی که پشت پرده قتل خاشقجی قرار داشتند را برای فرار باز بگذارد، تاریخ این مساله را به عنوان لکه ننگی برای ریاست جمهوری ثبت خواهد کرد.

الجبیر: سیاسی کردن پرونده خاشقجی را نمی‌پذیریم

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که تمام کسانی که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند را مورد پیگرد قرار خواهند داد.

به نقل از المیادین، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان گفت، عربستان سعودی تمام کسانی را که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند مورد تعقیب قضایی قرار خواهد داد و هر گونه سیاسی کردن موضوع یا دخالت در امور داخلی عربستان را به شدت محکوم می‌کند و آن را نمی‌پذیرد.

الجبیر در کنفرانسی مطبوعاتی در ریاض گفت: قتل خاشقجی یک جنایت و اشتباه بسیار بزرگ بود و هر کسی که در آن دخیل بوده محاکمه خواهد شد.

او با این ادعا که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این ماجرا هیچ نقشی نداشته گفت که تاکنون سه بار از ترکیه درخواست کرده‌اند که اطلاعات و ادله خود را درباره پرونده قتل خاشقجی ارائه دهد اما آنکارا از همکاری سر باز زده است.

وزیر خارجه عربستان گفت 18 نفر در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند، 6 مسئول برکنار شده‌اند و 11 نفر از آن‌ها از جمله پنج نفری که دادستان خواستار حکم اعدام آن برایشان شده، پرونده‌شان در حال پیگیری است. این مساله یک مساله قضایی است و جنایتکاران به سزای اعمال‌شان خواهند رسید. 

الجبیر گفت که سیاسی کردن این موضوع باعث اختلاف در جهان اسلام می‌شود «در زمانی که عربستان در تلاش برای ایجاد وحدت در جهان اسلام است.»

استقبال از نتایج تحقیقات عربستان

آمریکا و برخی کشورهای عربی از نتایج تحقیقات عربستان درباره قتل روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی استقبال کردند.

‌به نقل از اسکای نیویز، وزارت خارجه آمریکا با استقبال از نتیجه تحقیقات عربستان درباره قتل خاشقجی آن را «نخستین اقدام مناسب در مسیر صحیح» دانست و از مقامات سعودی خواست تحقیقات خود را کامل کنند.

هدر ناوئرت، سخنگوی امور خارجه آمریکا گفت که با وجود پیشرفت تحقیقات، اعمال تحریم‌های جدید در راستای این مساله بعید نیست. این در حالی است که واشنگتن روز پنجشنبه ۱۷ سعودی متهم به دست داشتن در جنایت قتل خاشقجی را تحریم کرد.

وزارت خارجه کانادا هم از تحریم اشخاص مذکور توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا استقبال کرده و از بررسی انجام اقدامات مشابه طی روزهای آتی خبر داد.

از سوی دیگر  کشورهای عربی همچون امارات نیز از نتایج تحقیقات عربستان استقبال کرده و بار دیگر بر همبستگی خود با ریاض «در همه مواضع و اقداماتی که اتخاذ می‌کند»، تاکید کرد. ابوظبی «هرگونه سوءاستفاده سیاسی از این مساله یا تلاش‌ها برای یا خدشه دار کردن امنیت، ثبات و حاکمیت ملی عربستان» را رد کرد.

دولت اردن هم بر اهمیت نتیجه تحقیقات در خصوص قتل خاشقجی توسط دادستانی کل عربستان تاکید کرده و در بیانیه‌ای اظهار داشت: این اعلام گامی مهم در مسیر تحقق عدالت از طریق تحقیقاتی است که عربستان پیرامون ابهامات این مساله انجام می‌دهد.

وزارت خارجه مصر هم از پیگیری نتایج تحقیقات قتل خاشقجی خبر داد و اعلام کرد: مصر از اقدامات عربستان در این‌باره قدردانی کرده و امیدوار است همه طرف‌های ذی‌ربط  به دور از سیاسی کاری به روند کنونی این مساله پایبند باشند.