سینا سبزیان

صحبت‌های مرکل پس حملات ترامپ علیه رئیس‌جمهور فرانسه انجام شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت رهبران اتحادیه اروپا باید یک ارتش واقعی اروپایی داشته باشد. این سخنان پس‌ازآن مطرح شد که دونالد ترامپ در یک حمله توییتری، امانوئل ماکرون را به دلیل چنین ایده‌ای به باد انتقاد گرفته بود.

صدراعظم آلمان که در استراسبرگ، مقر مجلس اتحادیه اروپا سخنرانی می‌کرد، از گام‌های محکم برای سیاست دفاعی اتحادیه اروپا دفاع کرد. این صحبت‌ها در بین سخنرانی وی در تمجید از نیاز به همکاری‌های‌ اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرات، تغییرات اقلیمی و مقابله با تروریسم ایراد شد. وی گفت: دورانی که ما می‌توانستیم به دیگران تکیه کنیم گذشته است.

مرکل که در حین سخنرانی، مورد تحسین برخی و استهزا اعضای گروه مخالف روابط اتحادیه و بریتانیا (یوروسپتیک) قرارگرفته بود گفت: ما باید چشم‌انداز ایجاد یک ارتش واقعی و حقیقی اروپایی را داشته باشیم. صدراعظم آلمان گفت که این ایده متممی برای ناتو خواهد بود اما در مورد جزئیات اینکه چنین آرزویی چه زمان به حقیقت بدل می‌شود، صحبتی به میان نیاورد.

این سخنان درواقع تکرار حرف‌‌های رئیس‌جمهور فرانسه بود که در مصاحبه‌ای از نیاز اروپا برای دفاع بهتر از خود گفته بود.

ترامپ صحبت‌های ماکرون در مورد ایجاد ارتش اروپایی برای محافظت خود علیه آمریکا را با داشتن صحبت‌های پیشین وی در ذهن، در مورد تهدیدهای سایبری آمریکا علیه فرانسه، به‌منزله سوءظن علیه خود تلقی کرد و روز سه‌شنبه (22 آبان ماه) در رشته توئیت‌هایی وی را مورد توهین قرارداد.

نایجل فریج رهبر گروه یوروسپتیک در مجلس اروپا، صحبت‌های مرکل را موردانتقاد قرارداد و گفت آن‌ها به دنبال تشکیل امپراتوری اتحادیه اروپا هستند، درحالی‌که بلوک را متهم به آغاز جنگ سرد با ایالات متحده می‌کنند. من فکر می‌کنم که بعدازاین صحبت‌ها برکزیت برای اتحادیه یک نیاز مبرم است.

مرکل پیش‌تر طعنه‌های اعضای مجلس عضو یوروسپتیک را با یک خنده جواب داده بود و عنوان کرده بود که مخالفت‌ها با وی، نقش او را در مجلس برجسته‌تر می‌کند و گفت: خیلی عالی است که من موجب اذیت برخی افراد می‌شوم.

مرکل در سخنرانی 25 دقیقه‌ای خود تنها یک‌بار از برکزیت یادکرد و آن را زخمی عمیق خواند. صحبت‌های او از سوی ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا تکرار شد و او برکزیت را یک تراژدی، یک خطای تاریخی و یک اشتباه خواند.

مرکل دوازدهمین رهبر اروپایی بود که برای رهبران اتحادیه سخنرانی می‌کرد، سخنرانی‌هایی با موضوع آینده اتحادیه اروپا و بعد از وی قرار شده است شش رهبر دیگر پیش از انتخابات اتحادیه اروپا سخنرانی کنند.

زمینه صحبت‌های وی همبستگی چه در دفاع، چه سیاست‌های مهاجرتی و همچنین یافتن صدای مشترک در سیاست خارجی. وی گفت: همبستگی به معنای آن است که ما باید بر خودپرستی غلبه کنیم و این مسئله آلمان را آن‌قدر دور برده که نمی‌تواند درک کند مسئله پناهندگان یک موضوع مربوط به کل اتحادیه است.

وی ادامه داد: همبستگی لازمه تعهد به قانون است. او با این جمله درواقع لهستان و مجارستان را خطاب قرارداد که متهم به عقب‌نشینی از ارزش‌های دموکراتیک قانون اساسی اتحادیه اروپا هستند.

این سخنان مرکل در حالی ایراد شد که کمی قبل از آن کمیسیون به دلیل عقب‌نشینی رومانی از جنگ علیه فساد و ایجاد دادگاه‌های کاملاً مستقل، این کشور را مورد بازخواست قرار داده بود.

رومانی به‌عنوان یکی از جدیدترین اعضای اتحادیه اروپا در لیست بحرانی اتحادیه اروپا قرارگرفته است، چراکه این کشور قوانین جدیدی وضع کرده است که مقابل برخی فسادها کوتاه می‌آید و این قوانین که سال گذشته وضع شدند، اعتراضات خیابانی را در این کشور برانگیخت.

رومانی که قرار است ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از اول ژانویه (یازدهم دی‌ماه) بر عهده بگیرد، از سوی اروپا ملزم شده که این قانون موردانتقاد دید‌بان‌های مستقل را لغو کند. از دید این دیدبان‌ها استقلال قضایی زیر سؤال رفته است. بروکسل نیز از دولت رومانی خواست پس‌ازآنکه دادستان قبلی از کار اخراج شد، مجدداً فرایندی را برای تعیین یک دادستان مستقل ضد فساد اقدام کند.