مریم علامه‌زاده

یک دیپلمات ارشد روس خبر داد که گروه طالبان تنها در صورتی با دولت مرکزی افغانستان به مذاکره در کابل می‌نشیند که ایالات متحده آمریکا توافق کند این کشور را ترک کند.

روز دوشنبه (21 آبان ماه) پس از میزبانی اجلاس بین‌المللی روسیه در مورد بحران افغانستان که با حضور مقامات امنیتی این کشور و چین برگزار شده بود، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در افغانستان، از تقاضای طالبان خبر داد. طالبان می‌خواهد که ایالات متحده آمریکا معیارهایی را برای ایجاد اعتماد در نظر بگیرد که شروع آن می‌تواند تعیین تاریخ برای خروج کامل از این کشور باشد.

کابلوف به خبرگزاری دولتی ایتارتاس روسیه گفت:‌ آن‌ها گفته‌اند که هر وقت دولت آمریکا برنامه زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان را تنظیم کرد، آن‌ها حاضر به گفتگو با دولت افغانستان هستند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه اولیه، معیارهای اعتمادسازی که طالبان طلب کرده‌اند شامل آزادی زندانیان سیاسی و برداشتن تحریم‌های ضد طالبانی است که از سال 1997 اعمال شده‌اند.

طالبان همچنین در رادیو صدای آمریکا با بهره‌گیری از اسم سابق این گروه در زمان حمله ایالات متحده آمریکا به افغانستان و براندازی این گروه پس از حملات تروریستی سال 2001، گفته‌اند: با شرکت در این جلسه وضعیت بین‌المللی امپراتوری اسلامی بیشتر از قبل تقویت می‌شود. چنین اقدامات دیپلماتیکی از سوی امپراتوری اسلامی نشان از دیپلماسی مستقل، شفاف و فعال آن و سیاست این امپراتوری اسلامی در زمینه سیاسی است.

اجلاس برگزار شده همچنین با حضور کشورهای قدرتمند منطقه از جمله چین، ایران، هند و پاکستان برگزار شد؛ کشورهایی که بعضاً مخالف، دشمن و برخی متحد آمریکا هستند. این جلسه به‌منظور مذاکره برای چشم‌انداز کشور برگزار شد که می‌تواند عرصه‌ای برای همکاری یا رقابت باشد.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز دراین‌باره گفت:‌ اینکه افغانستان به بستری برای رقابت بازیگران خارجی بدل شود، قابل‌قبول نیست و نتایج بسیار بدی را به دنبال دارد.

بااین‌وجود مقامات آمریکایی، روسیه و ایران را متهم به این کار می‌کنند؛ این در حالی است که همه طرفین باید منافع مشترکی در سرکوب تروریسم و بیرون راندن آن از کشور داشته باشند.

کی بیلی هاچیسون، سفیر آمریکا در ناتو به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی که یک رسانه با حمایت آمریکا است گفت: روسیه به‌هیچ‌وجه کمک نمی‌کند...ایران به‌هیچ‌وجه کمک نمی‌کند. ما وقتی در افغانستان هستیم این‌ها را می‌شنویم و این‌ها حرف‌های رهبران ارتش است. آن‌ها در مورد افراد مؤثر صحبت می‌کنند، کسانی که پول و ظرفیت لازم را برای کمک کردن دارند، بااین‌حال آن‌ها از شبکه‌های تروریستی حمایت می‌کنند که مردم بی‌گناه را می‌کشند.

وزارت خارجه آمریکا بر این باور است که روسیه و ایران با حمایت از طالبان در حال هدر دادن فرصت‌های خود هستند؛ این در حالی است که به عقیده آن‌ها آمریکا در حال جنگ با رژیم برانداخته است تا صلح بالقوه را در این منطقه حکم‌فرما کند. هرچند که بی‌ثباتی همچنان ادامه دارد اما به نظر می‌رسد یک وابسته به دولت اسلامی در حال عقب‌نشینی باشد. یک مقام آمریکایی در ماه ژوئن (خرداد ـ تیر) به رسانه واشنگتن اکسمینر گفت: گروه تروریستی داعش در چند سال گذشته بسیار قوی‌تر شده است، هرچند که ارتش‌های بسیاری به‌ویژه ارتش آمریکا با آن‌ها مقابله می‌کنند، اما به دلیل حمایت‌هایی همچون افغانستان که از این گروه می‌شود، این رشد اتفاق می‌افتد.

صحبت‌های این مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که شبهات زیادی در مورد حمایت آمریکا از داعش وجود دارد؛ به ویژه آنکه مدارک بسیاری وجود دارد که منشأ اصلی داعش، تفکر وهابیت حاکم در کشورهای عربی همسو با عربستان است. همواره غرب و عربستان تلاش کرده‌اند که از این گروه‌ها اعلام برائت کنند.