وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ قرار است در روزهای آتی درباره اوضاع افغانستان گفتگو کنند و از چین و روسیه نیز برای شرکت در این جلسه دعوت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری NHK، توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) گفت: برای بررسی اوضاع پیش آمده در افغانستان کشورهای گروه هفت قرار است در روزهای ‌آتی نشست را در سطح وزرای خارجه اعضا برگزار کنند. نمایندگان از روسیه، چین و سایر کشورها نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند. چنین گفتگوها و رایزنی‌هایی ممکن است هشتم سپتامبر برگزار شود. وی ادامه داد: برای بررسی اوضاع افغانستان وزرای خارجی کشورهای عضو گروه هفت نشستی دارند و از وزرای خارجی چین و روسیه نیز دعوت به عمل آمده است. وزیر خارجه ژاپن همچنین بر اهمیت شرکت هیات‌های روسی و چین در چنین نشست‌هایی به دلیل این مساله تاکید کرد که دو کشور نفوذی قطعی در افغانستان دارند. به گفته وی، رایزنی‌ها با حضور دیپلمات‌های بیش از ۲۰ کشور و با سازماندهی آنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا انجام می‌شود. وزیر خارجه ژاپن همچنین گفت، این رایزنی‌ها هشتم سپتامبر انجام می‌شود. طالبان ۱۵ اوت سال جاری میلادی کابل را تصرف کرد و اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان کناره‌گیری کرد و از کشور گریخت.

در همین راستا دبیرکل ناتو تاکید کرد، روسیه و چین باید در پیشگیری از اشاعه تروریسم در افغانستان به دنبال خروج نیروهای خارجی، نقش ایفا کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دیروز (یکشنبه) به روزنامه دیلی تلگراف گفت: کاملاً موافقم که کل جامعه بین‌المللی از جمله روسیه و چین، باید برای جلوگیری از این که افغانستان محلی باشد که گروه‌های تروریستی می‌توانند آزادانه در آن فعالیت کنند و برای حملات علیه کشورهای ما آماده شده، سازماندهی، برنامه‌ریزی و تأمین مالی انجام دهند، همکاری کنند. او اذعان کرد که تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت البته به این حقیقت مرتبط است که متحدان ناتو به پایان این ماموریت نظامی در افغانستان تصمیم گرفتند. آخرین گروه از نیروهای آمریکایی در ساعات اولیه ۳۱ اوت افغانستان را ترک کردند.

 دبیرکل ناتو از تلاشهای بیشتر اروپا در زمینه امور دفاعی استقبال کرد و گفت که اروپا و آمریکای شمالی باید پیوند خودشان را حفظ کنند. استولتنبرگ گفت: هرگونه تلاش برای ایجاد ساختارهای موازی و تکرار ساختار فرماندهی، توانایی مشترک ما را برای همکاری با یکدیگر تضعیف می‌کند زیرا با منابع کمیاب باید از تکرار و همپوشانی جلوگیری کنیم. پیشنهادات خاص در ناتو مورد بحث قرار نگرفته است و ما هیچ جزئیاتی مشاهده نکرده‌ایم. او اذعان کرد که پس از بیش از ۲۰ سال سرمایه‌گذاری خارجی در امنیت افغانستان، منطقی است که انتظار می‌رفت آنها بتوانند برای مدت طولانی‌تری در برابر طالبان مقاومت کنند.

در همین حال جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست امنیتی جمعه گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد که تماس‌ها با طالبان را از طریق یک حضور مشترک اتحادیه اروپا در کابل هماهنگ کند. از زمان ورود طالبان، هزاران شهروند افغان کشورشان را ترک کرده‌اند. یک ژنرال آمریکایی روز شنبه گفت که ایالات متحده اکثر ۵۷ هزار فردی که از افغانستان به قطر منتقل کرده بود به خارج از این کشور حاشیه خلیج فارس برده و برخی از آنها اکنون در آمریکا هستند و تعداد دیگری هم به اروپا رسیده‌اند. حدود ۱۲۴ هزار تن ماه گذشته از کابل خارج شدند که شامل شهروندان آمریکایی و دیگر خارجی‌ها و افغان‌های آسیب‌پذیر می‌شد. اکنون کمتر از ۱۴۰۰ تن در پایگاه العدید قطر مانده‌اند و بسیاری از آنها به زودی از آنجا منتقل می‌شوند. اکنون دقیقا مشخص نیست که چه تعدادی در ایالات متحده یا اروپا هستند و همچنین تعداد نامشخص دیگری در یک پایگاه دیگر در قطر به سر می‌برند.