وزارت خارجه آمریکا از بسته شدن ۴۸ ساعته فرودگاه کابل برای تخلیه و انتقال کسانی که وارد این فرودگاه شده‌اند خبر داد. شبکه اسکای‌نیوز دیروز (یکشنبه) به نقل از وزارت دفاع انگلیس گزارش داد، هرج و مرج اطراف فرودگاه کابل منجر به کشته شدن هفت تن شده است. به گزارش اسپوتنیک، فرودگاه کابل، تنها راه خروج از افغانستان تحت کنترل طالبان است. وزارت دفاع انگلیس روز یکشنبه با اعلام مرگ ۷ تن در ازدحام و هرج و مرج اطراف کابل گفت: شرایط میدانی همچنان چالش برانگیز است اما ما هر کاری که بتوانیم برای مدیریت اوضاع و برقراری امنیت و ایمنی تا حد ممکن تلاش میکنیم. سفارت آمریکا در افغانستان به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند. در این توصیه آمده است: به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن خودداری کنند. دولت آلمان نیز به اتباع خود در افغانستان هشدار داد که به دلیل خطرات امنیتی در فرودگاه کابل حاضر نشوند. دفتر نمایندگی دیپلماتیک آلمان در افغانستان با اشاره به این که نظامیان آمریکایی متناسب با اوضاع درباره باز و بسته شدن درهای ورودی تصمیم می‌گیرند هشدار داد: «در حال حاضر به طور اصولی در خانه یا در یک مکان امن ماندن مطمئن‌تر است». این دفتر اطمینان داده که ارتش آلمان پروازهای بیشتری برای خارج کردن شهروندان آلمانی و همکاران محلی و بستگانش تدارک دیده اما امکان انتقال افراد از سطح شهر کابل به فرودگاه را ندارد.

در همین دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه ساندی تلگراف گفت: ما باید کشورهایی با نفوذ تعدیل‌کننده بالقوه مانند روسیه و چین را کنار خود داشته باشیم، هر چند خوشایند نباشد. طالبان هفته گذشته قدرت را از یک دولت تحت حمایت آمریکا گرفت و هزاران تن را وادار به فرار از این کشور کرد. انگلیس و چین به تازگی بر سر مسائل مختلفی از جمله هنگ کنگ و نقض ادعایی حقوق بشر علیه گروه قومیتی اویغورهای چین به اختلاف برخورده‌اند. روابط میان لندن و مسکو هم از سال ۲۰۱۸ به دنبال مسموم شدن یک جاسوس دوجانبه به نام سرگئی اسکریپال با ماده نوویچوک تیره و تار شد. گفته میشود اسکریپال نام صدها تن از عوامل روسیه را به سرویس جاسوسی خارجی انگلیس موسوم به ام.آی.۶ لو داده بود. مناسبات میان انگلیس و روسیه همچنین بعد از آنکه به یک روزنامه‌نگار بی.بی.سی مشغول به کار در مسکو گفته شد این کشور را ترک کند، بدتر شد. نیروهای انگلیس از سیزدهم اوت ۳۸۲۱ تن را از کابل خارج کرده اند و از این تعداد فعلا ۱۳۲۳ تن به انگلیس رسیده‌اند. این شامل کارکنان سفارتخانه، اتباع انگلیسی و افرادی میشود که تحت برنامه جابجایی افغان‌ها و سیاست امدادی قرار دارند. روزنامه استاندارد هم گزارش داد که بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به دنبال آن است تا نیروهای مسلح آمریکا بیشتر در افغانستان بمانند تا زمان بیشتری برای تخلیه افراد مجاز به انتقال به انگلیس داشته باشند.

 اما این وزیر انگلیسی تلاش کرد تا به کسانی که به احتمال زیاد در افغانستان جا می‌مانند، اطمینان خاطر دهد که لندن برای انتقال آنها حتی زمانی که نیروها منتقل شده باشند، تلاش میکند.

 بن والاس در مطلبی برای میل آن ساندی، عقب‌نشینی نیروهای متحد را ناخوشایند خواند و هشدار داد که تحولات چند هفته گذشته تا سال‌های آتی تبعاتی روی همه ما خواهد داشت. او همچنین از ۱۰۰۰ تن از نظامیان انگلیسی که در افغانستان مانده و جانشان را به خطر انداخته اند تا به تخلیه افراد کمک کنند، تقدیر کرد.