سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تنش زدایی و رفع تنش ها بین روسیه و آمریکا دشوار و پیچیده است. به گزارش ریانووسیتی، سرگئی لاوروف روز گذشته (دوشنبه) در سخنانی گفت: مذاکرات روسیه و آمریکا در عرصه ثبات راهبردی (مسائل موشکی و هسته ای) که به تازگی در ژنو برگزار شد، امیدبخش بود اما مسکو این واقعیت را درک می کند که تنش زدایی در روابط با واشنگتن بسیار پیچیده است. اواخر ماه جولای گذشته دور جدیدی از مذاکرات روسیه و آمریکا در امور ثبات راهبردی برگزار شد که نخستین دیدار دو کشور پس از توافق ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا برای مذاکره در باره مسائل ثبات راهبردی بود. لاوروف خاطرنشان کرد که اقدامات مشترک روسیه و آمریکا در عرصه امنیت سایبری هم باید برای برقراری همکاری های دو کشور در مقابله با چالش های مشترک آغاز شود. وی این را نیز گفت که همینک فقط یک قرارداد در عرصه ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا وجود دارد که شامل پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ می‌شود. لاوروف گفت: این پیمان سقف تسلیحات زرادخانه های هسته ای روسیه و آمریکا را تعیین می‌کند.

بحران کارائیب

وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهارات خود گفت که روسیه و آمریکا دور از سطح رویارویی های دوره بحران کارائیب در سال ۱۹۶۲میلادی هستند.  لاوروف افزود: تشبیه وضعیت کنونی روابط روسیه و آمریکا از نقطه نظر امنیتی با دوره جنگ سرد و تنش های بین مسکو و واشنگتن در آن زمان، اقدام درستی نیست. بحران کارائیب یا بحران موشکی ‌کوبا که با عناوین بحران اکتبر ۱۹۶۲ یا هراس موشکی شناخته می‌شود، تقابل ۱۳ روزه میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد. از این بحران اغلب به عنوان واقعه‌ای یاد می‌شود که به طور بالقوه‌ای می‌توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل کند.

کاهش اعتماد روسیه به اروپا

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که اعتماد کشورش به شرکای اروپایی در حوزه انرژی با اعمال منشور سوم انرژی اروپا بر خط لوله گاز نورد استریم۲ کاهش یافته است. وی همچنین رفتار کمیسیون اروپا در مورد طرح خط لوله گاز نورد استریم ۲ را نادرست خواند و افزود: در این مساله حق به جانب روسیه است و مسکو از حقوق خود دفاع می‌کند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ادعای برخی سیاستمداران اروپایی مبنی بر اینکه خط لوله گاز نورد استریم ۲ وابستگی اروپا به گاز روسیه را افزایش می دهد، بی اساس است. وی افزود: نورد استریم۲ امنیت انرژی اروپا برای چند دهه آینده را تامین می‌کند. نورد استریم۲ پروژه‌ای مشترک میان شرکت گازپروم روسیه و پنج شرکت اروپایی شامل «انجی» فرانسه، «او. ام. وی» اتریش، «رویال داچ شل» هلند و «یونیپر» و «وینترشل» آلمان است.

این خط لوله دو قلوی ۱۲۰۰ کیلومتری قرار است سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز را از روسیه به آلمان منتقل کند. آمریکا تاکنون چند بسته تحریم در مورد طرح خط لوله گاز نورد استریم -۲ وضع کرده است.

تحریم روسیه

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود با انتقاد از تحریم های اروپایی علیه کشورش گفت: تحریم های ضدروسی اتحادیه اروپا ابزار ناسالم برای اجرای سیاست‌های بروکسل در مسکو است. وی خاطرنشان کرد: این تحریم ها به شدت به کشورهای اروپای جوان ضربه می‌زند. اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ پس از روی کار امدن دولت غرب گرا در اوکراین،  چندین بسته تحریم های مالی و اقتصادی در مورد مسکو وضع کرد.