آمریکا اعلام کرد، توسعه و ساخت و ساز زرادخانه اتمی از سوی چین نگران‌کننده است و از پکن خواست تا در اقدامات عملی برای کاهش خطرات رقابت‌های تسلیحاتی بی‌ثبات‌کننده شرکت کند. به گزارش رویترز، کارشناسان بر اساس تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده‌اند، چین در حال ساخت بیش از ۱۰۰ سیلوی جدید برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در صحرایی در نزدیکی شهر یومن واقع در شمال غربی این کشور است؛ امری که می‌تواند نشان‌دهنده توسعه وسیع توانایی‌های اتمی پکن باشد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفت، دیگر نمی‌شد این ساخت و سازها را پنهان کرد و به نظر می‌رسد که این کشور پس از دهه‌ها استراتژی هسته‌ای مبتنی بر حداقل بازدارندگی، از آن عدول کرده است. وی گفت: این گزارش‌ها و سایر تحولات نشان می‌دهد که زرادخانه اتمی چین خیلی سریع دارد پیش می‌رود و در سطحی بالاتر از آنچه پیشتر پیش بینی می‌کردیم، این اقدام صورت می‌گیرد. این ساخت و ساز نگران کننده است، این مساله سوالاتی را درباره تمایل چین مطرح می‌کند. برای ما این مساله بیش از گذشته حائز اهمیت است که اقداماتی را برای کاهش خطرات اتمی در نظر بگیریم. ما به پکن تاکید می‌کنیم تا با ما در اقدامات عملی برای کاهش چنین خطراتی همکاری کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد، به همین دلیل است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ثبات استراتژیک را در دیدارش با ولادیمیر پوتین، همتای روسش در اولویت قرار داد و افزود: چنین رویکرد مشابهی را با چین نیز مد نظر داریم. واشنگتن مراسم صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین و سخنرانی شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور را به دقت زیر نظر داشت اما به دنبال اظهارنظر درباره این مساله نیست. واشنگتن پست اخیرا تصاویر یک ماهواره و تحلیل‌هایی از سوی مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین در کالیفرنیا را چاپ کرد و نوشت: ۱۱۹ مکان ساختمانی تقریبا یکسان حاوی ویژگی‌هایی است که تاسیسات پرتاب برای زرادخانه موجود موشک‌های بالستیک هسته‌ای چین را منعکس می‌کند.

    

طی یک ماه اخیر صورت گرفت

کشف سومین گور دسته‌جمعی کودکان بومی‌ در کانادا

در کانادا بقایای اجساد ۱۸۲ کودک دیگر در محل یک مدرسه شبانه‌روزی کلیسای کاتولیک پیدا شده است.جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا دستور داد تا روز پنجشنبه هم‌زمان با جشن ملی، پرچم این کشور همچنان به حالت نیمه‌افراشته باقی بماند. دلیل دستور ترودو کشف یک گور دسته‌جمعی جدید در مدارس شبانه‌روزی سابق کودکان بومی است. به گزارش دویچه وله، پرچم کانادا از اواخر ماه مه سال جاری به حالت نیمه افراشته درآمده است. در آن زمان بقایای اجساد ۲۱۵ کودک در یک مدرسه شبانه‌روزی سابق برای کودکان بومی در نزدیکی شهر کوچک کامپلوپس در ایالت بریتیش کلمبیا پیدا شده بود. پیش از آن نیز در یک مدرسه شبانه‌روزی کاتولیک دیگر در ایالت ماریول ساسکاچوان کارشناسان ۷۵۱ قبر ناشناس پیدا کردند. روز چهارشنبه سومین گور دسته‌جمعی کودکان پیدا شد. جامعه فرست نیشن (First Nation) از مهم‌ترین اقوام بومی کانادا گفتند أجساد کودکان کشته شده که در عمق یک متری دفن شده بودند، دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی بین هفت تا ۱۵ سال بودند. کشف گورهای دسته‌جمعی کودکان خشم و انزجار مردم را برانگیخته و و در روزهای گذشته کلیساهای کاتولیک‌ به آتش کشیده شدند.

در تازه‌ترین مورد هم پس از کشف گور دسته‌جمعی کودکان دو کلیسای دیگر کاتولیک‌ به آتش کشیده شد. در گذشته، ۱۵۰ هزار کودک بومی کانادا به اجبار از خانواده‌های‌شان جدا و در مدارس و اماکن کلیسای کاتولیک‌ اسکان داده شدند. بسیاری از این کودکان مورد بدرفتاری یا سوء استفاده جنسی قرار گرفتند. بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر از این کودکان در نتیجه این آزار و اذیت‌ها کشته شدند.  مدارس کاتولیک از سال ۱۸۴۰ تا دهه ۱۹۹۰ توسط کلیساها اداره می‌شدند.