وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد، به منظور تقویت همکاری نظامی با همپیمانان آمریکا و همچنین بازدارندگی معتبر در برابر چین، به آسیا سفر می‌کند و وزیر خارجه آمریکا هم قرار است به وی بپیوندد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا این سفر خود را از مبدا هاوایی، محل قرارگیری فرماندهی منطقه هند-اقیانوسیه ارتش آمریکا شروع کرده و این اولین سفرهای خارجی او در مقام رئیس پنتاگون است. او خطاب به خبرنگاران همراه با خودش در این سفر که قرار است شامل نشستهایی با مقامهای همپیمانان کلیدی نظیر توکیو، دهلی نو و سئول شود، گفت: کل مساله درباره ائتلافها و شراکتها است. او با یادآوری اینکه آمریکا متمرکز بر مقابله با افراطگران در خاورمیانه است بر مساله مدرنیزه سازی ارتش چین با سرعتی بالا نیز تاکید و عنوان کرد: مساله همچنان درباره تقویت توانمندی‌ها است. او بیان داشت: برتری رقابتی که ما داشته‌ایم تحلیل رفته است.

ما همچنان آن برتری را حفظ می‌کنیم، ما قرار است در ضمن حرکتمان به سمت جلو آن برتری را افزایش دهیم. وی افزود: هدف ما اطمینان پیدا کردن از این است که ما قابلیتها و برنامه‌های عملیاتی مربوط به توانایی ارائه یک بازدارندگی معتبر نسبت به چین یا هر کسی که خواستار رویارویی با آمریکا است را داریم. همچنین قرار است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در توکیو و سئول به لوید آستین ملحق شود. او بیان داشت: یکی از چیزهایی که من و وزیر خارجه آمریکا خواستار انجامش هستیم شروع کردن تقویت آن ائتلافها است. برای این منظور بیشتر مساله مربوط به شنیدن و یاد گرفتن و فهمیدن نقطه نظر آنها است. این سفر سران ارشد دیپلماسی و دفاع آمریکا به آسیا در پی یک نشست بی سابقه ائتلاف غیر رسمی موسوم به «کوآد» که در دهه 2000 به منظور تقابل با چین در حال ظهور ایجاد شد، رخ می‌دهد. بلینکن در عین حال قرار است در 18 مارس به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در شهر انکوریج همراه با وانگ یی و یانگ جیچی، همتایان چینی آنها ملحق شود.

این مذاکرات در منطقه آلاسکا برای نخستین بار از زمان ملاقات یانگ با مایک پامپئو، وزیر خارجه جنگ طلب قبل از بلینکن، در ماه ژوئن در هاوایی برگزار می‌شود. در همین حال وزرای خارجه و دفاع آمریکا در سفر به آسیا قرار است علاوه بر تلاش‌های بیشتر در راستای تقویت نفوذ آمریکا و کاستن از نگرانی‌ها درباره نقش این کشور در آسیا، به بررسی تهدیدهای چین و کره شمالی بپردازند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفت، لوید آستین و آنتونی بلینکن، وزرای دفاع و خارجه آمریکا تلاش کرده‌اند از طریق چندین کانال با کره‌شمالی ارتباط داشته باشند اما هنوز پاسخی از این کشور دریافت نکرده‌اند و رایزنی‌ها با ژاپن، کره جنوبی و چین نیز در این باره بسیار حساس است.

سفر این دو مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به ژاپن و کره جنوبی و برای چهار روز از امروز (دوشنبه) و در حالی آغاز می‌شود که واشنگتن به دنبال تقسیم همکاری و شراکت با این دو متحد مهم منطقه‌ای است. این نخستین سفر برون مرزی آنها با هدف بازگرداندن آرامش و نزدیک شدن روابط با توکیو و سئول پس از چهار سال روابط متشنج در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا است. بلینکن و آستین علاوه بر مذاکرات رسمی قرار است دیدارهای مجازی با خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی و سایرین نیز داشته باشند. این دو پس از تاکید به تامین امنیت ژاپن و کره جنوبی قرار است درباره همکاری به منظور مقابله با افزایش نظامی‌گری چین، چالش اتمی کره شمالی و کروناویروس نیز گفتگو کنند.