فرشاد گلزاری

 این روزهای کاخ‌سفید بسیار دیدنی است. سرکش‌ترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تاریخ این کشور با وجود شکست آشکار در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر تنها چند روز دیگر سکاندار امور واشنگتن است و باید آرام به گوشه‌ای بخزد و همه‌چیز را  از دور نظاره کند.

بسیاری از تحلیلگران وتوی دو پرونده بسیار مهم که با امنیت ملی ایالات متحده گره خورده را در کنار دیدار اخیر ترامپ با هم‌حزبی‌های خود برای تاختن به بایدن در قبال تقلب در انتخابات گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که احتمال دارد او روزهای آینده دست به برپایی «شرِ» جدید بزند

این گوشه‌نشینی برای ترامپ از منظر بسیاری از کارشناسان اجباری است، ‌اما واقعیت این است که رفتار و کردار ترامپ باعث شد تا او کنار زده شود و به همین دلیل است که برخی‌ها معتقدند: خود کرده  را تدبیر نیست! در میان آوار سیاسی که بر سر ترامپ ریخته، بسیاری معتقدند که او مجدداً برای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از چهار سال پیش ‌رو، نامزد خواهد شد. در این رابطه نتایج نظرسنجی جدید پایگاه خبری هیل- هریس‌ایکس نشان می‌دهد، اکثر رای‌دهندگان، نامزدی دوباره ترامپ برای ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ را محتمل می‌دانند. بر این اساس 59 درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نامی در این نظرسنجی که ۱۰ تا ۱۴ دسامبر انجام شد می‌گویند که نامزدی دونالد ترامپ طی چهار سال آتی تا حدی یا بسیار محتمل است و ۴۱ درصد هم می‌گویند بسیار یا تاحدی نامحتمل است.

این بدان معناست که ترامپ همچنان حدود 60 درصد طرفدار دارد و «جو بایدن» طی چهار سال آینده با مشکلات زیادی در داخل آمریکا مواجه است. از این موضوع که بگذریم باید به این نکته مهم اشاره شود که رفتار و سخنان اخیر ترامپ از چهارشنبه گذشته تا امروز به نوعی پیش رفته که بسیاری معتقدند او در حال برداشتن گام‌های خطرناک در واپسین روزهای حضور خود در کاخ‌سفید است. مولفه‌های مالی که نشان می‌دهد ترامپ احتمال دارد به برخی تصمیمات خطرناک دست بزند، متنوع هستند و باید آن را در دو فاز «حزبی» و «ملی» مورد تحلیل قرار داد.

در گزارش نشریه نیوزویک آمده است که رهبران ارتش آمریکا نگران اقدامات احتمالی دونالد ترامپ در مورد برقراری حکومت  نظامی هستند و رهبران نظامی پنتاگون و حوزه واشنگتن در وضعیت هشدار قرمز قرار دارند

همین چند روز پیش بود که دست‌کم ۲۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای را خطاب به رهبری کنگره و روسای چندین کمیته کنگره به امضا رسانده و خواستار تحقیق درباره آنچه سرقت انتخاباتی نامیده‌اند، شدند. آنها در نامه خود نوشته‌اند که انتخابات ریاست‌جمهوری با ده‌ها شکایت که ادعای تقلب رای‌دهندگان، رای‌دهی غیرقانونی و سرقت انتخاباتی را مطرح می‌کند، مواجه است و در ششم ژانویه ۲۰۲۱ این موضوع هدف بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت! اعلام تاریخ «ششم ژانویه 2021» را می‌توان نوعی پیام تهدید تلقی کرد و می‌تواند پیام مهمی برای ترامپ در مورد حمایت حزبی از او بر سر این پرونده قلمداد شود.

این در حالیست که ترامپ روز پنجشنبه با انتشار پیام توئیتری بر لزوم انتصاب مشاور ویژه برای تحقیق در مورد تقلب ادعایی در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در آمریکا برگزار شد، تأکید کرد. بسیاری از خبرنگارانی که چهار سال تمام، صبح و شب ترامپ را نوشته‌اند و او را هر هفته در کاخ‌سفید و نشست‌های خبری تحمل کرده‌اند، معتقدند که این مدل از سخنان ترامپ صرفاً یک لفاظی و تکراری است از یک سناریوی چندبار مصرف. اما حالا و با انتشار چند گزارش مختلف، به نظر می‌رسد که اوضاع فرق می‌کند و حتی احتمال دارد که ما شاهد و نظاره‌کننده برهه‌ای خطرناک از تاریخ سیاسی آمریکا باشیم که نشان می‌دهد گویا ترامپ خیال ندارد که به آرامی از کاخ‌سفید خارج شود.

حکومت نظامی و چند وتوی مهم

روز پنجشنبه نشریه نیوزویک آمریکا در گزارشی از احتمال اعلام حکومت نظامی توسط ترامپ در واپسین روزهای حضورش در کاخ سفید به منظور حفظ قدرت خبر داد. در این گزارش آمده که رهبران ارتش آمریکا نگران اقدامات احتمالی دونالد ترامپ هستند و رهبران نظامی پنتاگون و حوزه واشنگتن در آمریکا در وضعیت هشدار قرمز قرار دارند. بسیاری از مقامات نظامی و حتی تحلیلگران حوزه سیاسی و امنیتی معتقدند احتمال اینکه ترامپ دست به چنین اقدامی بزند، اساساً کم است اما آنها مستنداتی را از شنودها به دست آورده‌اند که نگرانشان کرده است.

اما موضوع فقط همین مساله نیست؛ ترامپ روز پنجشنبه پیش از عزیمت به فلوریدا برای گذراندن تعطیلات کریسمس، با انتشار بیانیه‌ای ویدیویی جمهوری‌خواهان را غافلگیر کرد و گفت که می‌تواند لایحه ۹۰۰ میلیارد دلاری کرونا را که به تازگی در کنگره به تصویب رسیده است، وتو کند. ترامپ این لایحه را مایه شرم دانسته و خواستار حذف بندهای مرتبط با کمک خارجی و افزایش چک‌های محرک از ۶۰۰ دلار به ۲۰۰۰ دلار به منظور امضای آن شده است. به دنبال این تهدید، ترامپ لایحه دفاعی ۷۴۰ میلیارد دلاری را هم وتو کرد و به بندی انتقاد داشت که موجب می‌شد اسامی پایگاه‌های آمریکایی از نامگذاری فعلی آنها که به نام ژنرال‌های ارتش کنفدراسیون است، تغییر کند.

این دو اقدام برای وتوی دو پرونده بسیار مهم که با امنیت ملی ایالات متحده گره خورده تا حدی جو را به هم ریخت که فوراً شاهد موضع‌گیری کوبنده آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا بودیم. او در پیام توئیتری در واکنش به این اقدامات ترامپ، او و دستاوردهایش طی چهار سال اخیر را یک فساد گسترده اعلام کرد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که با وجود تاکید رئیس‌جمهوری آمریکا روی مساله اعمال تقلب در انتخابات، دولت ترامپ خروج از کاخ سفید را ظرف دو هفته آتی آغاز می‌کند. شبکه سی‌بی‌اس گزارش داده که، کارکنان کاخ سفید ایمیلی از دفتر اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا دریافت کردند و طبق آن باید وسایلشان را جمع کرده و برای خروج در چهارم ژانویه آماده شوند.

این ایمیل شامل فهرستی از کارهایی است که باید انجام شوند، مثل بازگرداندن هدایای ریاست جمهوری به اتاق یک، انتقال وسایل شخصی به منزل و تمیز کردن یخچال و مایکروفر! پس از اعلام اینکه چنین ایمیل‌هایی ارسال شده، بسیاری از تحلیلگران مجدداً این اقدامات را در کنار دیدار اخیر ترامپ با هم‌حزبی‌های خود برای تاختن به بایدن در قبال اعمال تقلب در انتخابات گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که او احتمال دارد طی روزهای آینده دست به برپایی «شرِ» جدید بزند و بسیاری هم می‌‌گویند که چنین احتمالی وجود ندارد.

به  هر ترتیب نقطه امیدوارکننده این است که ترامپ پذیرفته که دیگر جایی در اتاق بیضی کاخ‌سفید ندارد و به همین دلیل به کارکنان کاخ‌سفید ایمیل ارسال شده، اما نکته این است که او در حال خراب کردن پل‌های پشت سر خود و همچنین تله‌گذاری در مسیر بایدن است تا بتواند او را با مشکلات زیادی روبرو کند.