دونالدترامپ بازنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که همچنان شکست را نپذیرفته است، در شبکه اجتماعی توئیتر از طرفداران خود خواست ۱۷ دی در واشنگتن تظاهرات کنند.

 به گزارش رویترز بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از منظر امنیت ملی تهدید آمیز و خطری برای این کشور  دانسته‌اند. ترامپ که تمامی راه های حقوقی برای اثبات ادعای تقلب در انتخابات برای تغییر در نتیجه آرا را  بسته دید، حال با اتکا به برخی از گروه های نژادپرست و تندرو  که طی ۴ سال گذشته تلویحا در وقایع مختلف از آنها حمایت کرده بود، تلاش دارد تا وضع را تا پیش از اول بهمن ماه زمان برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، هرچه بیشتر بحرانی کند.

ترامپ ساعاتی پیش در یک پیام توئیتری نوشت: از لحاظ آماری این غیر ممکن است که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را ببازم، ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن دی.سی اعتراضات بزرگی (برپا کنید)، آنجا باشید و «تُند» باشید. به گفته کارشناسان ادامه عدم پذیرش شکست در انتخابات که حتی از لحاظ قانونی مساله نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خاتمه یافته است، به سوی یک بحران امنیتی پیش می رود، اکنون این فراخوان می تواند وضعیت را پیش از برگزاری مراسم تحلیف وخیم ساخته و حتی شرایط به گونه ای پیش رود که امکان برگزاری این مراسم میسر نشود.

ترامپ : تازه مبارزه را شروع کرده‌ایم

ترامپ در پاسخ به پیام توییتری یک روزنامه‌نگار تندرو جمهوری‌خواه که گفته بود در این مقطع، ترامپ باید همه چیز را از حالت محرمانه خارج کند، نوشت: در حال انجام همین کار هستم. موافقم! ما تازه مبارزه را شروع کرده‌ایم! وی که تمامی مسیرهای حقوقی برای تغییر آرا انتخاباتی را بسته و از سویی دیگر از لحاظ قانونی آن را  تایید شده می‌بیند؛ اکنون دست به دامان گروه‌های تندرویی همچون «پسران مغرور» می‌شود تا به زعم خود این مبارزه را ادامه دهد. او که ابتدا حملات کلامی شدیدی را متوجه دیوان عالی ساخت که انتصاب سه قاضی محافظه‌کار آن را از افتخارات خود برمی‌شمرد، اکنون از تجمع مردمی حمایت می‌کند و با بالگرد خود را به جمع حامیان خود می‌رساند که از ساعاتی پیش در مقابل ساختمان دیوان عالی آمریکا تجمع کرده‌اند. گروه پسران مغرور

(proud boys) طرفداران پر و پا قرص دونالد ترامپ و سیاست مهاجرتی او بوده و از حق تملک و حمل اسلحه در آمریکا دفاع می‌کنند و از زمانی که ترامپ به این گروه راست‌گرا فراخوان «آماده‌باش» داد، نام این گروه در رسانه‌های آمریکا بیش از پیش مطرح شده است.

رئیس سابق سیا: روزهای بسیار خطرناکی در پیش رو است

اکنون این هشدار «جان برنان» رییس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)  که در ۲۸ آبان ماه، حدود دو هفته پس از انتخابات درباره پافشاری ترامپ مبنی بر تقلب داده بود، رنگ حقیقت به خود می‌گیرد. برنان در آن تاریخ به شبکه خبری سی.ان.ان  گفته بود: ۶۰ روز آینده با حضور ترامپ در  کاخ سفید، روزهای بسیار خطرناکی است، ترامپ همچنان قصد ربودن انتخابات از بایدن را دارد. جو بایدن با کسب ۳۰۲ رای الکترال برنده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شد و ترامپ نیز با کسب ۲۳۲ رای الکترال شکست خورد. این در حالیست که بسیاری از تحلیل‌ها حاکی از آن است که ترامپ در روزهای آینده اقدام ایجاد نوعی تنش در فضای روانی، رسانه‌ای و حتی واقعی آمریکا خواهد کرد؛ امری که به نظر میرسد فقط از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بیش از هر شخص دیگری مورد تایید است.