روزنامه «واشنگتن پست» نوشت : «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از آغاز ریاست جمهوری تاکنون بیش از 5 هزار دروغ یا حرف گمراه کننده بیان کرده و رکورد تازه ای در دروغ گفتن در یک روز ثبت کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از واشنگتن پست ، ترامپ در روز هفتم سپتامبر (جمعه 16 شهریور) از یک سفر داخلی به واشنگتن بازگشت اما در یک زمان حدود 120 دقیقه ای ؛ حدود 125 حرف نادرست یا گمراه کننده بیان کرد که یک رکورد تازه در یک روز بود.

ترامپ روز پیش از آن نیز در سفر به مونتانا 74 حرف نادرست یا گمراه کننده بیان کرده بود. سونامی مطالب خلاف واقع ترامپ موجب شد که در ششصد و یکمین روز ریاست جمهوری ، عدد مربوط به دروغ های او در پایگاه داده بررسی حقایق (Fact Checker) از 5 هزار دروغ فراتر رفت . واشنگتن پست در گزارش خود با ذکر جزئیات و نمونه هایی از دروغ های ترامپ در خصوص مسائلی از قبیل تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا می افزاید: این در حالی است که اطلاعات مربوط به تلاش های روسیه برای جهت دهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را جامعه اطلاعاتی آمریکا در یک گزارش غیرمحرمانه ارائه داده اند و سازمان های اطلاعاتی گفته اند که اطمینان بالایی دارند که این اطلاعات درست است.

بر اساس این گزارش ، حدود یک سوم ادعاهای ترامپ در پایگاه داده بررسی حقایق مرتبط با موضوعات اقتصادی ، قراردادهای تجاری یا شغل هستند. به عنوان مثال او از موفقیت باورنکردنی خود در رشد اشتغال زایی سخن می گوید در حالی که رشد سالانه شغل در دوره ریاست جمهوری او پایین تر از پنج سال پایانی دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بوده است. ترامپ همچنین 50 بار مدعی شده است که اقتصاد فعلی آمریکا عالی ترین اقتصاد تاریخ این کشور است که تردیدی وجود ندارد که این سخن یک حرف پوچ است که داده های اقتصادی نیز آن را تائید نمی کند.