مجرمان برای نجات خودترامپ را می‌فروشند

براساس موافقت‌نامه‌ای که روز جمعه علنی شد، او در عوض همکاری با مولر از ۷ فقره کلاه‌برداری معاف می‌شود و تنها برای دو مورد از جرایم، حداکثر باید ۱۰ سال را در زندان سپری کند تا به امروز هیچ اطلاعاتی در مورد تحقیقات مولر به بیرون نشت نکرده است و مشخص نیست که اعترافات منفورت چه قسمتی از پازل مولر را تکمیل کند. اما همه می‌دانند که همکاری مولر و منفورت نقاط تیره و تار پرونده را شفاف‌ خواهد کرد و نقش دیگر همکاران منفورت در کمپین تبلیغاتی معروف برملا خواهد شد

پاول منفورت روز جمعه پس از چند روز گفتگو و مذاکره با تیم مولر، قبول کرد به هرآنچه می‌داند اعتراف کند و در عوض شامل عفو مشروط شود. این معامله حقوقی در نهایت می‌تواند تحقیقات دستگاه قضایی آمریکا در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 را شکل داده و نتایج ملموسی به ثمر آورد.

منفورت پیشتر وعده داده بود که بیگناهی خود را ثابت خواهد کرد و پرونده وی به عنوان مشاور سیاسی در اوکراین بسته خواهد شد. اما شرایط تغییر کرد و وی در نهایت تسلیم شد. او موافقت کرده است که در عوض مشارکت درتحقیقات مولر و اعتراف به هرآنچه به انتخابات مربوط است، شامل تخفیف محکومیت شود. این معامله برای مولر موفقیتی بزرگ به حساب می‌آید زیرا او امروز به یکی از اصلی‌ترین و مرکزی‌ترین افراد کمپین انتخاباتی ترامپ دسترسی پیدا کرده است. علاوه بر این منفورت یکی از اعضای شبکه لابی سیاستمداران قدرتمند خارجی در واشنگتن بوده است و می‌تواند پرده از اسرار این گروه سیاسی بردارد. این پرونده نیز برای بازرسان فدرال بسیار جذاب است.

این تصمیم منفورت پس از آن اعلام شد که وی در جلسه دادگاه واشنگتن، به دو فقره دیگر از جرایم خود اعتراف کرد. این حرکت وی مطمئنا ترامپ را آزار خواهد داد، رییس‌جمهور آمریکا پیشتر به تمجید از منفورت پرداخته بود و تلویحا به وی وعده داده بود که در صورت راز‌داری شامل عفو ویژه ریاست‌جمهوری خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که مذاکرات منفورت و بازپرسان ویژه که سه روز به طول انجامید بر سر افشای چه اطلاعاتی بوده است. اما وی روز جمعه اذعان کرد که حاضر است تمامی سوالات بازپرسان را «به طور کامل، صادقانه و بدون اتلاف وقت» جواب دهد. به نظر می‌رسد که قول و قرار دو طرف به ارزش اعترافات منفورت بستگی دارد.

وکیل شخصی ترامپ، رادولف جولیانی، سریعا تلاش کرد که در برابر این اتفاقات موضع گرفته و تا جای ممکن ترامپ را از منفورت و ترکش‌های پرونده او دور نگه دارد: «بار دیگر شاهد تحقیقات و اعترافاتی هستیم که هیچ ربطی به دونالد ترامپ و کمپین تبلیغاتی او ندارد؛ این تنها یک دلیل دارد: رییس‌جمهور هیچ خلافی مرتکب نشده است و منفورت نیز حقیقت را خواهد گفت»

تا به امروز هیچ اطلاعاتی در مورد تحقیقات مولر به بیرون نشت نکرده است و مشخص نیست که اعترافات منفورت چه قسمتی از پازل مولر را تکمیل کند. اما همه می‌دانند که همکاری مولر و منفورت نقاط تیره و تار پرونده را شفاف‌ خواهد کرد و نقش دیگر همکاران منفورت در کمپین تبلیغاتی معروف برملا خواهد شد.

منفورت یکی از اعضای کمپین ترامپ بود که در جلسه مشهور برج ترامپ حضور داشت، جلسه‌ای که توسط وکیل روس تدارک دیده شده بود تا اطلاعات ویران‌گری که مسکو از هیلاری کلینتون بدست آورده بود را به ترامپ پیش‌کش کند. بنابراین مولر می‌تواند با استفاده از اطلاعات منفورت از سطح آگاهی کمپین ترامپ در مورد دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از ترامپ، مطلع شود. منفورت تنها منبع اطلاعاتی مولر نیست و به چهار عضو دیگر کمپین تبلیغاتی ترامپ می‌پیوندد که در پی محکومیت به جرایمی بس خفیف‌تر حاضر به همکاری با مولر شده‌اند. این لیست شامل مایکل دین، وکیل سابق دونالد ترامپ، مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، ریک گیت معاون ستاد تبلیغاتی ترامپ و جورج پاپادوپولوس، مشاور ستاد تبلیغاتی ترامپ می‌شود.

منفورت 69 ساله طی یک سال گذشته به شدت از همکاری با مولر اعلام برائت کرده بود و گفته بود که به هیچ وجه با وی همکاری نخواهد کرد. اما پس از اینکه ماه پیش در دادگاه ویرجینیا به هشت فقره کلاه‌برداری محکوم شد و در ادامه دادگاه واشنگتن او را در چند فقره کلاه‌برداری دیگر مجرم شناخت، منفورت با طوماری از محکومیت روبه‌رو شد که می‌تواند او را تا پایان عمر پشت میله‌های زندان نگه‌ دارد.  براساس موافقت‌نامه‌ای که روز جمعه علنی شد، او در عوض همکاری با مولر از 7 فقره کلاه‌برداری معاف می‌شود و تنها برای دو مورد از جرایم، حداکثر باید 10 سال را در زندان سپری کند. هنوز زمان اجرای محکومیت وی مشخص نشده است و به نظر می‌رسد دو دادگاه واشنگتن و ویرجینیا او را تا پایان زمان همکاری با مولر از زندان معاف کنند.

علاوه بر این منفورت حاضر شده است بخش اعظمی از ثروت و دارایی‌های خود را تسلیم قانون کند. این دارایی‌ها شامل سه خانه مسکونی ویلایی و دو آپارتمان می‌شود که یکی از آنها در برج ترامپ واقع در منهتن است.

منفورت که از ماه ژوئن در زندان به سر می‌برد روز جمعه با ظاهری عبوس و سر‌به‌زیر در جلسه شنود دادگاه حاضر شد و کلافه و مطیع به نظر می‌رسید. در این جلسه اندرو ویسمن، بازپرس ویژه پرونده منفورت شروع به قرائت لیست جرایم وی کرد، لیستی که به گفته قاضی پرونده، ایمی برمن جکسون، طولانی‌ترین طومار جرایمی است که وی تا به امروز با آن روبه‌رو شده بود. جلسه وی مملو از دادستان‌ها و ماموران اف.بی.ای بود که در پرونده منفورت با دستگاه قضایی همکاری کرده بودند. کوین داونینگ، وکیل منفورت در مورد جلسه روز جمعه گفت: «منفورت روز سختی را پشت سر گذاشت اما مسئولیت جرایمی که سال‌ها پیش مرتکب شده بود را پذیرفت؛ او می‌خواست مطمئن شود که خانواده‌اش در نبود وی در امنیت بوده و زندگی خوبی را سپری کنند»

بنا به اظهارات اطرافیان منفورت، وی بین همکاری با مولر و قبول عفو مشروط و یا عدم همکاری و دل‌بستن به عفو ریاست جمهوری دودل مانده بود اما در نهایت نقشه اول را انتخاب کرد. ظاهرا وکیل منفورت و تیم وکالت ترامپ طی موافقت‌نامه‌ای به تبادل اطلاعات با یکدیگر می‌پرداختند اما پس از گذشت یک ماه از محکومیت وی و عدم اظهارنظر ترامپ در مورد عفو، او استراتژی خود را تغییر داد و پیشنهاد مولر را پذیرفت.

ماه پیش و پس از محکومیت مایکل کوهن در دادگاه و اعتراف وی مبنی بر تخطی از قوانین مالی انتخابات، صبر ترامپ به سر آمد و مجبور به واکنش شد، کوهن اعتراف کرد که به دستور ترامپ بر روی رسوایی اخلاقی وی سرپوش گذاشته است و رسواگران را با پرداخت حق‌السکوت راضی نگه‌داشته‌اند. ترامپ معتقد است که تبادل اطلاعات بین پرونده‌های مختلف و فروش آزادی افراد در ازای افشای اطلاعات سیاسی مربوط به وی «باید غیرقانونی اعلام شود».

جان داد، وکیل اسبق ترامپ با وکلای دیگر متهمان پرونده انتخابات تماس برقرار کرده بود و به آنها اطمینان داده بود که منفورت هیچ اطلاعاتی در مورد رییس‌جمهور یا ستاد انتخاباتی وی در دست ندارد.

به نظر می‌رسد که از بین تمامی افراد فعال در ستاد انتخاباتی ترامپ، منفورت بیشترین دسترسی و معاشرت را با کارگزاران روس‌ داشته است. او سال‌ها برای کنستانتین کیمیلیک کار می‌کرده است، شهروند روسی که به اعتقاد بازپرسان ویژه، ارتباط تنگاتنگی با شبکه اطلاعاتی روسیه داشته است و این رابطه در سال 2016 نیز پابرجا بوده است.

منفورت علاوه بر این با اولگ دریپاسکا نیز در ارتباط بوده است، سیاستمدار قدرتمند روس که رابطه نزدیکی با ولادمیر پوتین دارد. دریپاسکا در مقطعی ده میلیون دلار به منفورت پول قرض می‌دهد، مبلغی که ظاهرا هیچگاه پس داده نشده است.

ماه جولای سال 2016 و پیش از عقد پیمان‌نامه ملی جمهوری‌خواهان منفورت به ستاد ترامپ پیوسته بود و از طریق میلینیک اعلام کرده بود که حاضر است اطلاعات محرمانه‌ای در مورد انتخابات آینده آمریکا را با دیرپاسکا در میان بگذارد.

منفورت علاوه بر پرونده انتخابات می‌تواند در پرونده لابی‌های آمریکا در اوکراین نیز اطلاعات ارزنده‌ای ارائه کند. یکی از همکاران وی در اوکراین تونی پودستا، یکی از لابی‌گران معروف حزب دموکرات است. وین وبر، نماینده سابق جمهوری‌خواه در کنگره و گرگوری کریگ، یکی از مشاوران سابق کاخ سفید در زمانی تصدی باراک اوباما نیز از دیگر افرادی هستند که شبکه لابی اوکراین را هدایت می‌کردند. بازرسان روز جمعه اعلام کردند که کارمندان دفتر وبر و پودستا پیشتر در مورد نقش منفورت به عنوان کاتالیزور لابی‌گری در اوکراین اطلاعاتی داده بودند.

با وجود اینکه این افراد اتهامات پیشین را رد کرده‌اند اما گستره وسیع فساد مالی منفورت آنها را مصون نخواهد گذاشت. قاضی دادگاه روز جمعه اعلام کرد که طومار طولانی فساد منفورت تاریخچه جرایمی از که در ده سال گذشته مرتکب شده است. منفورت طی این دوره با مشاوره دادن به ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهور اوکراین بین سال‌های 2010 تا 2014 به ثروت‌اندوزی پرداخته است و جیب خود را پر کرده است.