سرویس امنیت ملی ارمنستان (NSS) اعلام کرد، توطئه ترور نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور و کنترل قدرت به دست گروهی از مقام‌های سابق خنثی شده است. به گزارش رویترز، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از سه‌شنبه پیش از سوی هزاران معترض تحت فشار قرار گرفته و آنها خواستار استعفای او بر سر آتش‌بسی شده‌اند که پس از شش هفته درگیری،‌ پیشرفت ارضی مهمی برای جمهوری‌ آذربایجان در قره‌باغ به شمار می‌رود. سرویس امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد، رئیس پیشین این نهاد، رئیس سابق جناح پارلمانی حزب جمهوری‌خواه و یک کهنه‌سرباز جنگ اکنون در بازداشت به سر می‌برند. در بیانیه سرویس امنیت ملی ارمنستان آمده است: این مظنون‌ها در نظر داشتند تا به صورت غیرقانونی قدرت را از طریق قتل نخست‌وزیر به دست آورند و گزینه‌هایی هم برای جایگزینی او مورد بحث قرار داده بودند. پاشینیان در روزهای گذشته گفت، هیچ چاره‌ای جز امضای این توافق نداشته است و در غیر اینصورت ضررهای ارضی بیشتری وارد می‌شد. او گفت، شخصا مسوولیت این عقب‌گرد را می‌پذیرد اما درخواست‌ها برای استعفا را رد کرد. این آتش‌بس جلوی اقدام نظامی در داخل و اطراف قره‌باغ را که از سوی جامعه بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شود، متوقف کرد. این بخش جمعیت ارمنی‌ دارد. براساس این توافق، ۲۰۰۰ نیروی صلحبان روسیه در این منطقه مستقر می‌شوند. این خبر در حالی منتشر شده که رسانه‌ها از آتش زدن خانه‌ها توسط ارامنه در حین تخلیة شهرها خبر دادند. چارکتار یکی از روستاهای منطقه قره‌باغ و از بخش‌های تحت کنترل پیشین جمهوری خودخوانده آرتساخ است که پیش از تخلیه جهت واگذاری به نیروهای جمهوری آذربایجان به شکل زمین سوخته درآمده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص نوشته که ساکنان چارکتار به موجب توافق صلح تازه میان باکو و ایروان باید این منطقه را تخلیه کنند تا کنترل آن بدست نیروهای جمهوری آذربایجان قرار گیرد. در این گزارش آمده است که ساکنان پیش از تخلیه و رسیدن آذربایجانی‌ها ترجیج می‌دهند به جای آنکه روستا را آنگونه که هست تحویل «نیروهای منفور همسایه» بدهند منازل خود را آتش بزنند تا از چارکتار تنها زمینی سوخته باقی بماند.

در همین راستا «حکمت حاجی‌اف» دستیار رئیس جمهوری آذربایجان روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد: آخرین مهلت خروج ارامنه از شهرستان کلبجر در منطقه «قره باغ» تا  ۲۵ نوامبر جاری ( ۵ آذرماه ) تمدید شده است. بر اساس بیانیه مشترک اخیرِ روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان درباره برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ، ارمنستان متعهد شده بود تا ۲۵ ماه جاری نیروهای خود و نیز ساکنان ارمنی کلبجر را از این شهرستان خارج کند .حاجی‌اف اعلام کرد با توجه به شرایط نامساعد جوی در این منطقه کوهستانی خروج نیروها و ساکنان ارمنی از کلبجر تا ۵ آذر ماه تمدید می‌شود. وی افزود: جمهوری آذربایجان نیز با توجه به ملاحظات بشردوستانه درباره تغییر آخرین مهلت خروج نیروها و ساکنان ارمنی از کلبجر موافقت کرده است .دستیار رئیس‌جمهوری آذربایجان در عین حال اقامت ارامنه در شهرستان کلبجر پس از اشغال این شهرستان از سوی نیروهای ارمنستان در سال ۱۹۹۳ میلادی را غیرقانونی خواند و افزود: اقدام آتش‌زدن خانه‌ها و دیگر واحدهای مسکونی و جنگلها از سوی ارامنه در حین ترک این شهرستان غیر قابل قبول است و آن را محکوم می‌کنیم .به گفته این مقام آذری، طبق توافق حاصله میان روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان، ۲۰ نوامبر ( ۳۰ آبان ماه ) شهرستان «آقدام» و اول دسامبر ( ۱۱ آذر ) سال جاری میلادی نیز شهرستان  «لاچین» در قره باغ به جمهوری آذربایجان پس داده می‌شود .