هیاتی از کشورهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) برای مذاکرات با رهبران خونتا وارد کشور مالی شده و خواستار انتقال قدرت به دولتی مدنی شده‌اند. به دنبال این مذاکرات، نیروهایی به منزل ابراهیم کیتا اعزام شده و برای بازداشت خانواده این رئیس‌جمهوری مستعفی تلاش کردند. به گزارش اسپوتنیک، این هیات اکوواس به رهبری گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری پیشین نیجریه روز شنبه وارد باماکو، پایتخت کشور مالی شدند.  پس از گفت‌وگو با طرف‌های مرتبط، گودلاک جاناتان خواستار انتقال فوری قدرت به یک دولت غیرنظامی و مدنی شد. رئیس هیات اکوواس تاکید کرد که ارتش مالی باید پس از کودتای اخیر از وقوع خونریزی در این کشور جلوگیری کند. اعضای این هیات در تلاش برای سرعت بخشیدن به روند بازگشت یک دولت مدنی، شنبه پس از دیدار با خونتای نظامی کشور مالی و رئیس‌جمهوری برکنار شده آن ابراز امیدواری کردند. به گفته گودلاک جاناتان، حال ابراهیم بوباکار کیتا نسبتا خوب است. کیتا ساعاتی پس از بازداشت، استعفا داد. رئیس‌جمهوری پیشین نیجریه پس از ملاقات با افسرانی که از سه‌شنبه قدرت را در مالی به دست‌ گرفته‌اند از جمله آسیمی گویتا، سرهنگ ارتش مالی گفت: کیتا را دیدم، حالش خوب است. گودلاک جاناتان به خبرگزاری فرانسه گفت که این مذاکرات بسیار خوب پیش می‌رود و او بسیار امیدوار است. کودتای سه‌شنبه پیش، دومین مورد طی هشت سال گذشته محسوب می‌شود. سربازان شورشی، سه‌شنبه گذشته کیتا و دیگر رهبران کشور مالی را پس از شورش بازداشت کردند و این ضربه دیگری به این کشور است که با تحرکات شبه‌نظامیان و نارضایتی مردمی از دولت دست و پنجه نرم می‌کرد. همسایگان مالی خواستار انتصاب دوباره کیتا شده‌ و گفته‌اند که هدف اعزام این هیات کمک به تضمین بازگشت فوری نظم قانون اساسی است.

ژان کلود کاسی برو، رئیس کمیسیون اکوواس شامگاه شنبه گفت: این مذاکرات در فضای بسیار دوستانه‌ای انجام شد و ما واقعا تمایل برای حرکت رو به جلو را حس کردیم. امیدواریم تا روز دوشنبه همه چیز را نهایی کنیم. اسماعیل واگوئه، سخنگوی خونتای کشور مالی که خود را کمیته ملی نجات مردم توصیف می‌کند، همچنین گفت این مذاکرات بسیار خوب پیش می‌رود.

یک منبع نزدیک به خونتای مالی گفت، نمایندگان اکوواس تاثیر خوبی داشته‌اند. این منبع به خبرگزاری فرانسه گفت: می‌دانیم که سران کشورهایی چون الحسن واتارا از ساحل عاج برای کاهش تنش‌ها و یک راهکار مسالمت‌آمیز کار می‌کنند، حتی با اینکه آن‌ها قاطعانه تصاحب قدرت به دست ما را محکوم می‌کنند. ما آماده گفت‌وگو هستیم. این نمایندگان همچنین از پایگاه نظامی کاتی که خارج از باماکو، پایتخت مالی است و از آنجا کودتا شروع شد، بازدید کردند. پایگاه کاتی به یک مرکز جدید قدرت تبدیل شده است. ابراهیم کیتا از زمان کودتا به همراه نخست‌وزیر و دیگر چهره‌های دولتی ارشد بازداشت شده است.

پسر کیتا هم که نماینده مجلس است، در بازداشت به سر می‌برد. سربازانی همچنین عازم منزل کیتا شده‌اند تا اعضای خانواده او را بازداشت کنند. فشار بین‌المللی برای احیای نظم در مالی وجود دارد و ایالات متحده آمریکا جمعه کمک نظامی به این کشور را به حالت تعلیق درآورد و دیگر حمایت یا آموزش بیشتر به نیروهای مسلح این کشور داده نمی‌شود. پیشتر گزارش‌هایی منتشر شد از اینکه افسران شورشی مالی دست‌پرورده آمریکا هستند و زیر نظر آن‌ها آموزش دیده‌اند. هیات اکوواس روز گذشته (یکشنبه) همچنین با سفیران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در مالی شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا دیدار خواهد داشت. سفر هیات اکوواس پس از آن انجام می‌شود که هیات صلحبانی سازمان ملل متحد در مالی گفت، یک تیم حقوق بشری روز پنج‌شنبه با کیتا و دیگر بازداشتی‌ها دیدار داشته است.