رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بازنشستگان نشانه ناکارآمدی سیاست‌گذاری‌های اجتماعی است گفت: مجلس و نهادها، مطالبه‌گری اجتماعی در حوزه بازنشستگی را پیگیری کنند.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به روز تکریم بازنشستگان و خانواده اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های جامعه کنونی ما افزایش جمعیت در دوران پیری است که به دلایل مختلف بهداشتی، فرهنگی و... این اتفاق صورت گرفته که در جای خود قابل ستایش هم هست و افزایش امید به زندگی در کشور خود گویای همین نکته است. در میان پیران کشور، گروهی از افراد بازنشسته هستند که معمولاً در چرخه توسعه و مدیریت هر کشوری در زمان اشتغالشان نقش‌هایی داشتند و دارند.

وی افزود: بازنشستگان حداقل انتظارشان این است که در این دوران بازنشستگی برای تأمین حداقل‌های زندگی خود شرمنده خودشان و خانواده‌های‌شان نشوند. تأملی بر اخبار رسانه و جلسات متعددی که در کشور گذاشته می‌شود خود گویای اهمیت این گروه از افراد هستند که به‌رغم همه این تلاش‌ها هنوز اکثر این افراد عزیز نمی‌توانند از این دوران بعد از فراغت از اشتغال رسمی‌شان، بهره‌ای ببرند. این شرایط به‌رغم تاکیداتی است که در سیاست‌ها و اسناد سیاستی و قوانین مختلف بر توجه به رفاه اجتماعی آنان تاکید شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد: در اصل بیست و نهم قانون اساسی تاکید شده که برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، پیری، ازکارافتادگی، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

وی افزود: کاری به بقیه اسناد و قوانین که بر توجه به این اقشار و همسان‌سازی حقوقشان تاکید و تصریح شده، ندارم که اتفاقاً این حداقل حق این عزیزان است. از منظر اجتماعی وقتی این‌گونه با بازنشستگان برخورد می‌شود بدون شک انگیزه تلاش برای جوانان کمتر می‌شود. فشارهای اقتصادی که در حال حاضر همه مردم تحمل می‌کنند خود کمرشکن است و این برای بازنشستگان که عمدتاً در این دوران هزینه‌های مختلفشان برای درمان، حفظ حداقل ارتباطات اجتماعی و خانوادگی که نیازشان است و... بیشتر خواهد بود.

کمیسیر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی گفت: گرچه اقدامتی برای بهبود حال این افراد شده ولی با آنچه نیازشان است فاصله زیادی داریم و این شرایط مطلوب بازنشستگان نیست. باید بپذیریم که در اجرای قوانین مرتبط ازجمله قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و... برای این افراد ناموفق بودیم چرا که اگر موفق بودیم شاهد تجمع و اعتراض‌ها و گلایه‌ها این افراد برای گرفتن حقوق و مطالبات به حقشان نبودیم، شاید بار مالی ناشی از اجرای همسان‌سازی حقوق دولت را نگران کند ولی این را بپذیریم که کم‌توجهی به این افراد هزینه‌های جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند.

موسوی چلک افزود: برای من به عنوان یک مددکار اجتماعی این مهم است که کیفیت زندگی بازنشستگان بالا باشد نه اینکه حقوق به اصطلاح «بخور و نمیر» داشته باشند. حفظ شأن اجتماعی و کرامت انسانی بازنشستگان بسیار اهمیت دارد. فراموش نکنیم که این افراد بعد از حداقل ۳۰ سال تلاش به دورانی می‌رسند که قبلاً تجربه نکردند و شاید آماده ورود به این دوران هم نباشند لذا حمایت‌های اجتماعی برای پذیرش ورود به این دوران در زندگی و سرگردانی کمتر هم باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیأت رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی بر اهمیت توجه به سرمایه اجتماعی این افراد تاکید کرد و گفت: این سرمایه می‌تواند پشتوانه عظیمی برای هر جامعه‌ای محسوب شود. نقش این سرمایه در توسعه هر کشور و ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی و همچنین بسترسازی برای مشارکت اجتماعی و میانجی‌گری اجتماعی در شرایط بحرانی و بروز اختلافات در خانواده‌ها، محله‌ها و به طور کلی در زندگی اجتماعی غیرقابل انکار است. بنابراین انتظار می‌رود مجلس و تمام دستگاه‌های نظارتی مطالبه‌گری اجتماعی در این حوزه را بدون هیچ اغماضی پیگیری کنند.